12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomovich

MBP zonder stroom, wat gebeurt er?

Hallo

Gisterenavond was ik aan het werk op m’n MacBook Pro totdat ik weg moest. Op dat moment stond enkel nog Safari open en had ik nog ongeveer 17% batterij over. Ik heb het scherm dichtgeklapt en ben weggegaan. Deze ochtend duwde ik op de batterij-indicator aan de zijkant en 茅茅n lampje was groen aan het pinken. Ik heb de oplader er voor een tiental minuten in gestoken en heb deze er dan uitgetrokken toen ik vertrok naar het werk. De batterij-indicator geef 茅茅n lampje dat groen aan het branden was.
    Toen ik deze avond terugkwam heb ik meteen op de batterij-indicator geduwd en datzelfde lampje was groen aan het branden. Ik ging er van uit dat alles nog ok was, nog steeds opgeladen. Ik stopte de oplader er terug in en opende het scherm. Er gebeurde niets. Toen heb ik op de powerknop gedrukt en de MBP startte op in plaats van uit sluimer te komen.

Wat kan er hier gebeurd zijn? Sluit de MBP zichzelf af wanneer hij een bepaald percentage qua resterende voeding bereikt? Of was de voeding gewoon leeg en gaat de MBP plat zoals een iMac bij een stroomonderbreking? Kan ik ergens een log oproepen om te zien wat er gebeurd is?

Ik kon ook in geen geval de nog openstaande tabbladen in Safari openen, zelfs niet wanneer ik op “Open alle vensters van laatste sessie opnieuw” klikte. Ik dacht nochtans dat dit kon.

Bedankt!

Bijdrager
    Jochem95

Huh, dit is heel apart. Ik heb vanmiddag hetzelfde met m’n macbook pro meegemaakt. Ik klapte hem dicht met -20%. Uit m’n hoofd 14%. Kwam weer thuis en hij deed het niet, toen oplader eraan gehangen en moest hem opnieuw aanzetten..

Bijdrager
    Shmoo

Al de update 10.8.1 uitgevoerd ?

Volgens mij is Apple er mee bezig want ik las iets over een batterij probleem dat bepaalde MacBooks verkeerde waardes aangaven.
    Ook dat mensen vroeger bijv. 6 uur met een batterij deden en nu na de upgrade naar Mtn Lion nog maar 3,5 uur.

Waarschijnlijk zal het wel helemaal gefixeerd zijn bij 10.8.2 (welke al bij de developers is)

Bijdrager
    Jochem95

MBP 13 inch, mid 2012. 10.8.1 staat er al op ja.

Bijdrager
    Tomovich

Het gaat me niet zozeer over het probleem met Mountain Lion. Ik zou graag er achter komen wat er hier gebeurd is?

Is er nergens een log die dit bijhoudt?

Bijdrager
    zepkleiker

Wat er normaal gesproken zou moeten gebeuren is dat je MBP eerst in safe sleep mode gaat. Daarbij wordt de inhoud van het geheugen in /var/vm/sleepimage weggeschreven, en gaat ie daarna in sluimerstand. Met de sleepimage wordt normaal gesproken niets gedaan, totdat de accu van je MBP zo leeg raakt dat ie ook niet meer in sluimerstand kan blijven. Dat zorgt ervoor dat alles waar je mee bezig v贸贸rdat je je MBP in sluimerstand zette nog steeds bewaard is gebleven ondanks dat de accu helemaal leeg was.

Nu kan het zo zijn dat dit op een of andere manier bij jou is uitgeschakeld, en dat er dus geen sleepimage wordt weggeschreven. Dit kan denk ik meerdere oorzaken hebben.

– Heb je genoeg lege ruimte op je HDD om een sleepimage weg te schrijven? De lege ruimte moet daarvoor minstens zo groot zijn als je interne RAM.
    – Heb je 眉berhaupt wel een sleepimage in /var/vm? Als je een terminal-venster opent en je typt in ‘ls -lh /var/vm/sleepimage’ (zonder de enkele aanhalingstekens), zie je dan een sleepimage-bestand? En zo ja, is die dan net zo groot als je interne RAM?
    – Als je gewoon een sleepimage ziet, kun je in je terminal-venster ook het commando ‘pmset -g | grep hibernatemode’ invoeren (wederom zonder aanhalingstekens). Dan krijg je een getal te zien. Om de ‘safe sleep mode’ te gebruiken moet dat getal 3 zijn. Als het bijvoorbeeld op 0 staat betekent dat dat OSX geen sleepimage wegschrijft als ie in sluimerstand gaat. (Als het 7 is betekent dat overigens dat je 贸贸k de safe sleep mode gebruikt, maar dat zie je alleen als je secure virtual memory gebruikt wat me onwaarschijnlijk lijkt.)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.:)

Edit:
    Dit krijg ik dan als uitvoer op mijn Air.

Bijdrager
    Tomovich

Hallo

Bedankt voor de info. Ik heb eens gedaan wat jij hierboven hebt gedaan en ik krijg hetzelfde te zien als u (alleen is mijn RAM-geheugen 4GB).

terminal.png: [URL=http://imageupload.org/en/file/239037/terminal.png.html][IMG]http://imageupload.org/thumb/thumb_239037.png[/IMG][/URL]

Als ik het goed begrijp dan is er op 27/08 om 23:16u voor het laatst een sleepimage gemaakt? Hoe komt het dan dat ik de vensters van Safari niet opnieuw kon openen (wanneer ik de MBP af zet staat het vakje om de programma’s bij opnieuw opstarten automatisch te openen leeg). Zou deze na het opnieuw opstarten na een lege batterij automatisch moeten geopend worden?

Ik vraag me af indien er iets fout gelopen is. En indien dit schade heeft kunnen berokkenen aan het systeem of hardware.

Hetgeen je hieronder beschreven hebt, is dit wat mij is overkomen of zit het nog anders in elkaar omdat ik de openstaande tabbladen niet opnieuw kon oproepen?

Wat er normaal gesproken zou moeten gebeuren is dat je MBP eerst in safe sleep mode gaat. Daarbij wordt de inhoud van het geheugen in /var/vm/sleepimage weggeschreven, en gaat ie daarna in sluimerstand. Met de sleepimage wordt normaal gesproken niets gedaan, totdat de accu van je MBP zo leeg raakt dat ie ook niet meer in sluimerstand kan blijven. Dat zorgt ervoor dat alles waar je mee bezig v贸贸rdat je je MBP in sluimerstand zette nog steeds bewaard is gebleven ondanks dat de accu helemaal leeg was.

Bijdrager
    zepkleiker

Nee, dat is bij jou blijkbaar niet goed gegaan. Dan had je MBP gewoon in hibernate moeten gaan en had je bij het aanzetten dus gewoon je sessie moeten kunnen voortzetten, met al je tabs.

Bijdrager
    Tomovich

Nochtans staan de instellingen correct?

Hoe kan ik er voor zorgen dat deze de volgende keer wel alles doet zoals het hoort? Is er eigenlijk iets mis met de software?

En kan dit gevolgen gehad hebben voor het OS/software of de hardware?

Bijdrager
    zepkleiker

Ik zou me verder niet zo veel zorgen maken, hoor. Je MBP kan het prima verdragen als die zo opnieuw opstart.:) Ik ben wel benieuwd of het de volgende keer weer gebeurt.

Bijdrager
    Tomovich

Ik kan dus eigenlijk niets doen om dit te voorkomen?

Bijdrager
    zepkleiker

Je kunt het voorkomen als je de oorzaak weet.;) Anders niet.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.