18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Japsuh

MBP wordt wakker

Hallo,

Vanochtend heb de MacBook in de sluimerstand gezet. Nu kom ik om 14:30 thuis, en blijkt dat de computer aanstaat. Dit gebeurt me de laatste tijd steeds vaker, niet alleen overdag maar ook ’s nachts dat hij aan blijkt te staan.

Situatie:
    – 27″ LCD aangesloten
    – Hangt aan het stroom
    – Programma’s die ik meestal aan laat staan als ik hem op sluimerstand zet:
    – Safari
    – Mail
    – Bluetooth muis en toetsenbord aangesloten

Het gebeurt alleen wanneer het scherm en de muis en het keyboard is aangesloten.

Log van vandaag en vannacht:

<br />
    06-04-11 22:25:20	Safari[161]	Safari AdBlocker loaded from: /Library/Application Support/SIMBL/Plugins/SafariAdBlocker.bundle<br />
    07-04-11 00:28:57	SyncServer[185]	[110fb0] |SyncServer|Warning| Refreshing watchdog because of a calendar time change alert.<br />
    07-04-11 02:29:14	SyncServer[185]	[110fb0] |SyncServer|Warning| Refreshing watchdog because of a calendar time change alert.<br />
    07-04-11 03:45:36	SyncServer[185]	[110fb0] |SyncServer|Warning| Refreshing watchdog because of a calendar time change alert.<br />
    07-04-11 03:46:08	[0x0-0x19019].backupd-helper[211]	Not starting Time Machine backup after wake - failed to resolve alias to backup volume<br />
    07-04-11 04:40:42	com.apple.backupd-auto[371]	Not starting scheduled Time Machine backup - time machine destination not resolvable.<br />
    07-04-11 05:40:42	com.apple.backupd-auto[449]	Not starting scheduled Time Machine backup - time machine destination not resolvable.<br />
    07-04-11 08:42:03	[0x0-0x34034].backupd-helper[513]	Not starting Time Machine backup after wake - failed to resolve alias to backup volume<br />
    07-04-11 08:46:40	[0x0-0x12012].com.apple.Safari[161]	Thu Apr  7 08:46:40 MacBook-Pro-van-Jasper.local Safari[161] <Error>: kCGErrorIllegalArgument: CGSGetSurfaceBounds<br />
    07-04-11 08:46:40	[0x0-0x12012].com.apple.Safari[161]	Thu Apr  7 08:46:40 MacBook-Pro-van-Jasper.local Safari[161] <Error>: kCGErrorFailure: Set a breakpoint @ CGErrorBreakpoint() to catch errors as they are logged.<br />
    07-04-11 08:46:40	[0x0-0x12012].com.apple.Safari[161]	Thu Apr  7 08:46:40 MacBook-Pro-van-Jasper.local Safari[161] <Error>: unknown error code: invalid drawable<br />
    07-04-11 10:58:06	[0x0-0x44044].backupd-helper[574]	Not starting Time Machine backup after wake - failed to resolve alias to backup volume<br />
    07-04-11 11:01:18	com.apple.backupd-auto[584]	Not starting scheduled Time Machine backup - time machine destination not resolvable.<br />
    07-04-11 11:01:25	SubmitDiagInfo[587]	Cleaning up expired diagnostic messages database at path: /var/log/DiagnosticMessages/2011.03.08.asl<br />
    07-04-11 12:01:18	com.apple.backupd-auto[664]	Not starting scheduled Time Machine backup - time machine destination not resolvable.<br />
    07-04-11 13:01:18	com.apple.backupd-auto[744]	Not starting scheduled Time Machine backup - time machine destination not resolvable.<br />
    07-04-11 14:01:18	com.apple.backupd-auto[824]	Not starting scheduled Time Machine backup - time machine destination not resolvable.<br />

Om 22.25 en om 8.46 zette ik de computer in sluimerstand.

Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    Moriarty

Heeft overduidelijk te maken met een Time Machine backup die hij graag wil uitvoeren.

Hij wordt gewekt omdat Time Machine staat ingesteld een backup te maken elk uur, als dit niet lukt (hij probeert 2 maal te connected) gaat ie niet verder.

Ik zou het dus zoeken in de TM:)

Bijdrager
    syltheboy

Ik zet zowel mijn Apple Wireless Keyboard als mijn Apple Magic Mouse gewoon uit als ik mijn iMac in de sluimerstand zet. Alle programma’s zijn bij mij ook altijd afgesloten en het gebeurt zelden dat hij wakker wordt. Behalve dan als ik mijn iPad of iPod touch, of externe harde schijf los koppel.

Moriarty op 07 april 2011

Heeft overduidelijk te maken met een Time Machine backup die hij graag wil uitvoeren.

Hij wordt gewekt omdat Time Machine staat ingesteld een backup te maken elk uur, als dit niet lukt (hij probeert 2 maal te connected) gaat ie niet verder.

Ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt, maar dan met mijn Toshiba laptop die ik toen had.

Bijdrager
    Afroman

Ik zet zowel mijn Apple Wireless Keyboard

Door de batterijen eruit te halen of wat?

Bijdrager
    prullenbak

Mijn macbook pro doet het ook. Soms. Ik kan er echt geen logica in ontdekken…Heb eens alle programma’s aangezet die ik vaak gebruik en laptop op stand by. Na een paar minuten ging ie alweer aan. 1 programma afgesloten, na een paar minuten ging ie weer aan. Tot het 5e programma ofzo toen bleef ie uit. Ik dacht dat het daar aan gelegen had, en dus zet ik sindsdien die app zeker uit als ik m’n macbook op stand-by zet. Ging ie van de week ineens om half 4 ’s nachts aan (en daar word ik dan wakker van, omdat je dan dat superdrive-zoomgeluid hoort…). Bij wijze van test eens dat bewuste programma aangezet en andere dingen weer uit. En nu slaapt ie weer normaal. zo ontzettend irritant dat het zo willekeurig is/lijkt.

Waar vind je die logs? Dan zal ik dat ook eens in de gaten houden.

Ik wil tot op de bodem:P

Bijdrager
    johnkeates

Console heeft een overzicht van logboeken.

Je computer gaat aan zodra er een timer zegt dat ie aan moet, of zodra een I/O operatie van buiten af gestart wordt.

Lid
    lEl
    Afroman op 07 april 2011

Ik zet zowel mijn Apple Wireless Keyboard

Door de batterijen eruit te halen of wat?

die dingen hebben gewoon een aan-uit schakelaar, hoor. Zijkant rechts

Voor de rest denk ik ook dat het met Time Machine temaken heeft, zoals Moriarty zei

Bijdrager
    johnkeates

Time Machine kan een slapende mac niet wakker maken.

Bijdrager
    Chorro

@Afro: Lang de aan/uit knop ingedrukt houden aan de zijkant tot het lampje bovenop uit gaat, dan is je keyboard uit :sarcastic:

Bijdrager
    modder8

Even een klein beetje input van mijn kant.

Een MacBook Pro in slaapstand heeft twee situatie’s:

1. Klep gesloten (beeldscherm neergeklapt)
    2. Klep geopend.

Met monitor aangesloten is het altijd situatie 2.

Afhankelijk van de situatie in slaap stand zijn er verschillende methoden om wakker te maken:

in het geval van klep dicht en geen monitor aangesloten is het uitsluitend klep openen.

In het geval met monitor of klep geopenend zijn het de volgende 3:

1. Input van muis of keyboard
    2. IO vanaf buiten
    3. aan/uit knop

Time Machine software valt dus altijd buiten de boot, net als software die draait.
    Wat wel kan is dat software ervoor zorgt dat hij nooit in slaapstand te recht komt.

Mijn vermoeden wat jouw probleem is dus of 1 of 2. Muis en keyboard uitzetten is de eerste om te controleren (makkelijk te doen), io kan een externe harddisk zijn die herstart en daarmee disconnect en opnieuw connect. Gezien jouw foutlog van time machine kan dat wel eens het geval zijn. Die geeft namelijk fout meldingen dat hij de schijf niet kan vinden (al kan dat natuurlijk ook komen omdat die stekker er niet in zit).

Bijdrager
    prullenbak

@modder8 @johnkeates

Dat zeggen jullie leuk, maar mijn macbook pro doet soms hetzelfde, zelfs al is ie dicht…Of open, dat maakt dus niet uit. Maar ik weet zeker dat er van buitenaf niks mee gebeurd als ik lig te slapen (of t moet hier spoken ofzo:P )

Bijdrager
    Japsuh

Ik heb mijn Time Machine disk inderdaad niet aangesloten, maar dat zou toch niet moeten uitmaken? Als de randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) niet zijn aangesloten doet hij het wel gewoon.

Het vervelend aan de muis en het toetsenbord uitzetten, is dat het lang duurt voordat ze weer helemaal verbonden zijn. Maar ik zal ik het wel eens proberen…

Bijdrager
    modder8

@Japsuh, klopt ik bedoelde als de apparatuur wel aangesloten blijft, maar zich zelf reset.
    Dan lijkt het voor de macbook of er nieuwe apparatuur aangesloten wordt en springt hij aan.

Dus als jij de stekker eruit hebt, maakt dat inderdaad niet uit, maar kloppen de foutmeldingen wel.

@prullenbak, weet je zeker dat deze pro echt in slaap stand terecht komt?
    Zelf ook wel eens gehad, scherm dichtklappen, maar geen slaapstand, stiekum gewoon aan.
    Bleek dan iTunes of een Utorrent te zijn die een melding toonde waardoor deze niet in slaapstand kon komen.

Moderator
    Strifer

is er geen netwerkactiviteit die je mac weer wakker maakt?

Bijdrager
    Japsuh

Ik heb draadloos internet, dus dan kan hij toch niet wakker worden? En mocht het toch zo zijn, dan zou ik dat toch terug moeten vinden in de logs.

Moderator
    Strifer

in de energiestand van je voorkeuren staat een optie: schakel sluimerstand uit voor netwerk toegang.

Bijdrager
    Japsuh

Ok, vinkje weggehaald. Hopen dat het werkt!

Bijdrager
    prullenbak

@modder8 Ja dat weet ik zeker, want dan gaat het lampje (ik heb nog eentje van voor de unibody’s) zeg maar harder en zachter. Als ie niet goed in slaapstand gaat (wat inderdaad ook weleens gebeurt) blijft dat gewoon branden.

maar eh, ik wil Japsuh z’n topic eigenlijk niet kapen:P
    (Wel kijken of ons probleem inderdaad hetzelfde is, en of we een oplossing kunnen vinden…)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.