6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Nilo

MBP valt steeds uit met een raar geluidje

Hi,

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Ik heb een probleem met mijn Macbook pro 13 inch uit 2011.

Vrijwel direct na het opstarten krijg ik allerlei kleuren op mijn beeldscherm te zien en vervolgens gaat het op zwart. Dan valt ofwel de laptop uit en maakt een raar geluid, soort alarmpje, of hij start opnieuw op. Als hij dat rare geluid maakt moet ik de aan- en uitknop ingedrukt houden om het te laten stoppen. Omdat dit meteen gebeurt kan ik ook niet kijken wat er aan de hand is.

Hij viel eerst ook wel geregeld uit, maar toen had ik mijn harde schijf vervangen, er zit nu een Samsung SSD 250 gb 850 EVO in. Toen deed ie weer een tijdje normaal. Maar nu kan ik al de hele dag niet meer op mijn laptop.

Ik heb video’s gemaakt van wat de laptop nu doet, maar ik weet niet of en hoe ik hier video’s kan uploaden.

Ik weet dat de laptop vrij oud is, maar ik had gehoopt nog een tijdje de laptop te kunnen gebruiken. Heb nu ook geen geld om een nieuwe te halen en ik moet nog een scriptie schrijven.

Weet iemand hier wat er mis is met de laptop? Ik hoor graag van jullie.

Bijdrager
    SunKeeper

Video’s kun je hier niet uploaden, maar wel op Youtube. Daarna doorlinken.
    Wellicht een idee die video niet openbaar beschikbaar te stellen, maar alleen via link. Of na een paar dagen weer weghalen i.v.m. privacy.

Is het toevallig dit geluid?

Bijdrager
    Nilo

Beste Sunkeeper, thanks voor de tip :).

En ja het is precies dat geluid! Alleen gebeurt het bij mij bij een zwart beeldscherm. Weet jij er meer van?

Bijdrager
    SunKeeper

Groot topic hierover op Apple Support over precies dit onderwerp en dit model.

https://discussions.apple.com/thread/4928303?start=0&tstart=0

Als het bij jou ook gebeurt op het moment dat je je Mac optilt (of kracht op de bodemplaat uitoefent) kan het in het RAM-slot zitten. Om dat op te lossen moet het hele logic board vervangen worden.

Iemand anders meldt dat het probleem wegblijft met één RAM-module. (dus één van de twee eruit halen)

https://discussions.apple.com/thread/5106072?tstart=0

Op zich zou dat moeten kunnen, als je er een 8GB module insteekt heb je nog steeds 8GB.

Maar probeer dat eerst even uit.

Bijdrager
    Nilo

Het probleem doet zich voor wanneer mijn laptop gewoon op tafel is. Dus ik neem aan dat het dan niet aan het logic board ligt.

Als ik het goed begrijp dien ik een van de 2 GB ram weg te halen. Als het probleem dan wegblijft kan ik beide rams vervangen door een 8 gb ram of een 4 gb ram. Ik had bij het vervangen van mijn harde schijf begrepen dat ook al zou ik 8 gb er in stoppen, dat dat niets zou uitmaken omdat mijn laptop max 4 gb aankan of zo?

Oh en het is ook zo dat ik al heel lang de batterij moet vervangen. Ik krijg al ongeveer twee jaar te zien dat onderhoud vereist is aan mijn batterij. Kan het ook daaraan liggen, ik dacht zelf eerst van niet. Maar ik zag het wel in de topic waarvan jij de link stuurde.

Enorm bedankt voor je tijd Sunkeeper! Ik waardeer het zeer.:)

Bijdrager
    SunKeeper

Qua batterij zou dan de hele bodemplaat moeten buigen (anders kan het RAM er nooit last van hebben). Als ie nog gewoon op de zwarte voetjes op tafel staat dan is dat het probleem niet. (i.i.g. geen defect van die aard, dat de capaciteit iets is afgenomen is normaal voor de leeftijd)

Er kan qua RAM maximaal 2 x 8GB in. (Apple zegt 2 x 4GB, maar totaal 16GB kan gewoon)

Als je nu 2 x 2GB hebt, probeer dan een tijdje 1 x 2GB. Sneller wordt je Mac er niet van, maar dan kom je er wel achter of het probleem daarmee verdwijnt.

Dat verhaal over maximaal 4GB is alleen bij Windows als je 32-bits versie draait.
    Bij een MacBook is dat niet van toepassing. (alles is al vele jaren 64-bits wat een enorm veel hoger maximum heeft)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.