18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    T-sec

MBP uit 2008 met defecte accu en gierende ventilatoren.

Mijn MBP A1260 uit 2008 heeft al lange tijd een slechte accu waarvan ik de melding negeerde en deze het nu waarschijnlijk begeven heeft, want ineens viel de MBP uit, met de adapter er in. Opnieuw opstarten lukte vervolgens niet meer.
    MBP ter controle open gemaakt, weinig stof maar toch even de ventilatoren uitgestofzuigd en alles weer in elkaar. MPB wilde nog niet opstarten, dus zonder accu geprobeerd. Na wat adapter los/vast en vele malen op de Power knop drukken ging de MBP ineens weer aan, met de ventilatoren op volle snelheid.
    OS X startte op maar de ventilatoren bleven op maximale stand draaien. Met moeite MBP uit en weer aan met cmd-alt-p-r drie keer laten resetten.
    Dit had geen resultaat.

Omdat ik sowieso een SSD wilde plaatsen heb ik de ventilatoren even gelaten voor het wat het was. Na de nieuwe OS X installatie op de SSD starte de MBP op nadat ik weer de nodige keren de adapter los/vast en Powerknop gebruikt had. Echter draaide de ventilatoren wederom en continue op maximale snelheid. Ook nu weer met vele adapter los/vast en Powerknop drukken de MBP een cmd-alt-p-r reset gegeven maar geen resultaat.

Na wat lezen over deze storing kwam ik er achter dat naast de ventilatoren vaak ook de keyboard verlichting en automatische helderheid van het scherm niet meer werken en dit klopt. Als ik beiden handen over de speakerroosters van de MBP leg dan gaat de keyboard verlichting niet aan en dimt het scherm ook niet.
    Met mijn achtergrond als elektrotechnicus en SMD techniek heb ik de MBP praktisch compleet uit elkaar gehaald, de 2 ventilatoren verwijderd, alle 3 de temperatuursensoren nagelopen op vuil en de Mainboard batterij een tijd losgehaald. Nadien alles weer in elkaar, maar helaas, geen verbeteringen.

Toen nadien de MBP eenmaal draaide heb ik de accu nog terug geplaatst, maar ondanks dat ik dit aan wilde vinken in het Energie menu kreeg ik de accu capaciteit niet rechts boven op het scherm te zien. Als je aanvinkt wordt het vakje even blauw en zie je de accu rechts boven in het scherm, maar dit verdwijnt meteen. De accu geeft zelf 100%/5 groene LED’s aan als je op de knop drukt, maar hij zal overleden zijn en voor deze storing zorgen.

Nu is mijn vraag en gedachte: Is er voor het ventilatoren probleem een oplossing, of kan het Mainboard beschadigd zijn? Want prima om het nodige nog zelf te proberen, maar als het op een hardware defect gaat lijken dan wordt het tijd voor een nieuwe MBP en neem ik afscheid van deze MBP.

Bijdrager
    FloorvN

de reden waarom de ventilators hard draaien, komt omdat er geen temperateur kan worden uitgelezen omdat de batterij eruit is !
    Draai eens het gratis programma MacsFancontrol, als het goed is draait de batterij op 129 graden vast.
    Hier te downloaden : http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

De Fans draaien altijd op max, zodra er iets te warm is, of in dit geval geen sensor word uitgelezen van de accu en macs dan altijd een standaard van 129 graden doorgeven !

Je kunt met dit programma tevens je fan snelheid weer handmatig terug zetten.
    Ik raad tevens aan voor deze serie Macbook pro modellen de koeling goed schoon te maken, en de koelpasta ook eens te vervangen !
    Zet daarna een schema vast met MacsFanControl, en zorg dat je GPU nooit echt warmer gaat worden dan 85 a 90 graden, zo voorkom je dat deze snel defect zal gaan. (dit is een groot en bekend problemeen met deze serie kaarten, Nvidia 8600M serie)

Wat betreft ssd, raad ik ook nog aan om Trim enabler aan te zetten !
    Download deze gratis app daarvoor : https://www.cindori.org/software/trimenabler/

Laat ons ff weten hoe het loopt..

Bijdrager
    FloorvN

p.s

de Accu’s in deze soort Macbook pro’s kunnen officeel max. van 300 cycles aan.
    Daarna kan hij nog werken, maar slechter in sommige gevallen is bij daarvoor al stuk of vlak daarnaa.

die 300 Cycles kun je met gemiddeld gebruik ong. 2 jaar mee doen..

Als je een nieuwe accu koopt, raad ik echt aan een originele of een erg goede namaak accu te kopen !
    (er zijn veel troep namaac accu’s, welke snel stuk gaan..)

Bijdrager
    T-sec

FloorvN,

Duidelijk verhaal en een goede reden om een nieuwe accu te proberen. Er zijn overigens enkele niet Apple accu’s waarop 2 jaar garantie wordt gegeven en stukken goedkoper zijn, dus die wil ik wel proberen.
    De accu zal op z’n vroegst a.s. maandag arriveren, dus tot die tijd geeft Macs Fan Control alleen de temperatuur van de SSD (29 graden) en meer niet.

De Trim Enabler optie heb ik wel eens voorbij zien komen op de verschillende sites maar nooit de essentie ervan onderzocht. Op jouw advies draait de gratis versie momenteel op de MBP.
    Was het overigens niet zo dat Apple (in de toekomst) deze optie zelf ook in zijn OS X op zou nemen? Of heb ik hier iets snel gelezen en niet begrepen?

Bijdrager
    FloorvN

Hi T-Sec,

Wat betreft Trim Enabler, ja dat klopt vanaf Yosemite 10.10.4 en 10.10.5 + El capitan word de Native Trim aangezet door TrimEnabler.
    Dit scheelt je weer geklooi in de terminal..

Dus ja Trim Enabler zet de Apple Trim variant dan aan, dit is wat er eruithaal op hun website..
    Welke versie van OSX heb je er momenteel opstaan ??

Bijdrager
    T-sec

Ik draai de meest nieuwe versie ban Yosemite op de MBP.

Echter heb ik een MB die op/tot 10.7.5 draait, daarop is Trim Enabler misschien wel een goed idee.

Bijdrager
    FloorvN

ok,

dit is idd een ander apparaat.
    De MBP waar je het over hebt in dit topic, deze kan de laatste OSX versie draaien..

maar wat betreft OSX Lion 10.7.5, raad ik idd aan om ook Trim Enabler te gebruiken !

Bijdrager
    T-sec

Is de Trim optie standaard actief binnen OS X Yosemite op een SSD, of moet je dit ergens activeren/aanvinken?

Bijdrager
    FloorvN

nee, zoals aangegeven moet je hiervoor trim enabler gebruiken !

Bijdrager
    T-sec

Stukje uit OMT:
    In OS X 10.10.4 is het nu mogelijk om TRIM direct aan te zetten zonder externe hulpprogramma’s te gebruiken. De nieuwe OS X-versie bevat een nieuwe functie genaamd trimforce. Dat werkt zo:
    De trimforce-functie is uit te voeren via de terminal. Na het intypen van ‘sudo trimforce enable’ wordt je gevraagd of je TRIM echt wil aanzetten. Na twee keer bevestigen en een reboot is het geregeld.
    Lees meer via http://www.onemorething.nl/2015/07/trim-voor-alle-ssds-in-os-x-10-10-4/#e8RLDQTJoyD3IabZ.99

Ik zal inderdaad ook de CPU’s ontdoen van hun uitgedroogde koelpasta en nieuwe aanbregen.
    De MBP hiervoor nogmaals strippen tot het bot is het zeker waard, het kost maar een half uurtje.

Bijdrager
    FloorvN

yep idd, maar Trim Enabler kan ook hetzelfde doen, zonder dat je in de terminal hoeft te zijn.
    Deze zal het zelfde command aanspreken..

Wat betreft opnieuw open maken, raad ik aan ff deze handleiding te gebruiken van iFixit : https://nl.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Core+2+Duo+Models+A1226+and+A1260+Logic+Board+Replacement/681

Bijdrager
    T-sec

MBP gestript, Processor/Co-Prossesor/Video Processor ontdaan van uitgeharde koelpasta en in nieuwe zilver houdende pasta gezet.
    Alles weer in elkaar, verse accu er in en gaan als de brandweer! MBP staat nu snorrend zijn TM back-up binnen te halen.

Ga nu de andere MB ook van Trim Enabeler voorzien, dan is alles rond en kunnen we allemaal weer fijn tiiken op de vintage laptops.

Bijdrager
    FloorvN

Ha T-sec,

Zijn je ventilator problemen ook opgelost nu, met je nieuwe accu ?

Ik raad nog wel echt aan je temps. in de gaten te houden !
    En een schema in te stellen voor de linker en rechter fan met MacsFanControl.
    Zet de rechter fan op de GPU en de linker op de CPU..

Stel een max in fan 60 graden, zo zullen ze wel altijd sneller draaien, maar koeling is hard nodig voor deze serie’s !
    is ook hun bekende fallende probleem..

ik zou proberen te zorgen dat de GPU nooit warmer word dan 85 a 90 graden, dit is namelijk een gevaren zone..

succes verder ermee !

Bijdrager
    T-sec

FloorvN,

Ik heb gisteren na installatie van de nieuwe accu de ventilatoren niet meer gehoord, helemaal niet meer. De MBP blijft nu alleen lauw.
    Logisch omdat de accu nu weer in orde is en mogelijk omdat er veel minder warmte ontwikkeling is door het ontbreken van een HDD.
    Daarnaast zal het maken van een TM back-up ook niet echt een CPU belasting zijn, dus blijft alles tot nu toe heel erg (plezierig) stil.

Wel heb ik Fancontrol opgestart om even nieuwsgierig te kijken naar het nieuwe temperatuurresultaat van de CPU/GPU en Videokaart.
    Echter zie ik nog steeds alleen de SSD temperatuur als enige in de lijst staan, ik zie nergens andere processoren of temperaturen.
    Komt dit omdat ik mogelijk een gratis versie heb gedownload? Want in de instellingen kan ik nergens extra sensoren/fans selecteren.

Bijdrager
    FloorvN

@ T-sec,

dit is wel heel erg vreemd.
    Je hoort iets van 10 temperetauren te krijgen, en sensors..

MacsFancontrol is volledig gratis, en het heeft daarmee ook niks te maken..
    Heb je hem van de volgende site afgehaald ?? :
    http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

Bijdrager
    T-sec

Herinstallatie bleek uitkomst te bieden, kan nu linker- en rechter fan beheren en zie ca. 10 verschillende temperaturen.
    Heb de CPU diode en GPU diode als referentie voor de temperatuur genomen, dat leek mij het meest accuraat.
    CPU en GPU op 60 graden gezet en beiden met een uiterste grens van 80 graden. Denk je dat dit zo goed zal zijn?

CPU en GPU zitten nu rond de 65-67 graden en de fans draaien op 2600-3200 rpm. (Bij browsen en e-mail)

Bijdrager
    FloorvN

goed bezig !

ik heb ze meestal ingesteld op een max van 55 graden voor de GPU (gekoppeld aan de rechterfan), en CPU ook rond de 55 graden (links)
    gemiddeld zitten de fans dan wat hoger kwa snelheid, en haal een gemiddelde max. temp op de CPU rond de 45 a 50 en de GPU ook zoieets..

hoe dan ook, uiteindelijk belangrijk dat de GPU niet te warm dus word, anders gaat hij stuk..

Goed dat je hier nu op let..

Op deze manier blijft de chip over het algemeen een stuk cooler, waardoor er langere levensduur inzit !
    Wat er gebeurd op de stock cooling, dus zonder aanpassing worden de chips te heet..
    Je krijgt dan te snel te hoge en afwisselende temperatuurs wisselingen, mijn ervaring is dat de GPU dan al snel tegen de 100 graden aan kan lopen..

Bijdrager
    T-sec

In net verleden met een draaiende HDD, slechte accu en uitgeharde koelpasta kon de MBP goed warm worden.
    Het viel mij dan altijd nog mee dat de fans dan niet extreem hard draaide en misschien had dat wel gemoeten.
    In iedergeval bedankt voor de goede tips. Mijn MBP snort nu met de fans op ca. 3000rmp en wordt niet heet.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.