10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    peterkralt

MBP traag, 180% CPU gebruik, reparatie MaxMe geen resultaat

Beste mensen,

Graag jullie hulp bij het volgende probleem: in juli 2010 kocht ik een MacBook Pro 13 inch, 2.4 Ghz, 4GB 1067 MHz DDR3 en inmiddels Mac OS X versie 10.6.7.

Na enkele maanden ontstond er een vreemd probleem, de hele computer werd traag (duurde minuten om een programma te openen), de muispijl kon alleen schokkend door het beeld worden gestuurd en de ventilatoren begonnen hard te blazen. Onder activiteitenweergave bleek kernel_task 160-180% CPU te gebruiken. Soms duurde zo’n periode minuten, maar vaker duurde het uren achter elkaar en deze episodes volgden zich ook steeds sneller op.

Terug gebracht naar Dixons Rotterdam, waar ik hem had gekocht: “het probleem werd niet geconstateerd”.
    Voor reparatie gebracht naar MaxMe Groningen (ben door de week daar ivm mijn werk) waarbij logic board werd vervangen, hierna 6 dagen goed gegaan, daarna hetzelfde probleem, clean install gedaan en weer een paar dagen geen klachten, totdat hetzelfde probleem weer om de hoek kwam kijken. Bij MaxMe Groningen langs geweest: bepaalde ‘powerinstelling’ gereset, hierna 2 weken geen probleem, en vandaag is mijn MBP wederom niet te gebruiken…

Had juist een Mac gekocht omdat die het altijd goed doen en ik niet enorm veel verstand heb van computers.

Mijn vraag: help! wat is er aan de hand en hoe kan in het oplossen?

Alvast mijn dank voor jullie reacties.

Peter Kralt

Bijdrager
    SunKeeper

Sja, misschien klinkt het als een kastje-naar-de-muur-verhaal, maar terugbrengen maar weer, en dit keer een vervanging eisen.

Kennelijk zit het probleem niet in het logic board, maar raakt deze laatste er op den duur wel beschadigd door. En aangezien je voor dit probleem al zo vaak (ja, 3 keer in 7 maanden is te vaak) bent teruggeweest, wordt het nu wel tijd dat ze gewoon de hele machine vervangen.

Ten minste, dat zou ik doen als ik dat probleem had.:smile:

Moderator
    Pete.Z

Probleem is wel dat je bij Dixon hebt gekocht, en bij een ander laat repareren, eigenlijk had je dat beter niet kunnen doen.
    (hoe begrijpelijk het overigens ook is)
    Op zeker gaat Dixons dat gebruiken tegen je als je vervanging eist.

Bijdrager
    SunKeeper

Tegen je gebruiken?

Een probleem negeren wat er overduidelijk wel is, nee, dat is meewerken wil je zeggen? Zegt iets over het personeel; geen benul van Apple.:neutral:

Bijdrager
    mymac

Heb een soortgelijk probleem gehad. In die zin, ook ik had telkens dingen laten vervangen en toch bleef mijn MBP niet werken. Omdat ik het op een gegeven moment wel welletjes vond heb ik Apple zelf gebeld. Ik had toen geen Apple Care, but I didn’t care.
    Was toen beschaafd boos geworden, gezegd dat de persoon aan de andere kant van de lijn er natuurlijk ook niks aan kon doen maar ik was het nu wel zat. “Ik heb 2,5 duizend euro betaald voor een computer die het meer niet dan wel doet.” Ik werd doorverbonden met iemand van een hogere afdeling en die vertelde mij dat ze een nieuw model zouden toesturen als ze mijn MBP hadden ontvangen. Ik heb mijn MBP bij Machouse (heb hem daar niet gekocht) ingeleverd met de originele configuratie (zelf een SSD ingezet, maar heb de ‘oude’ 250GB schijf er toen in gedaan), en toen kreeg ik inderdaad een gloednieuwe. Topservice wat mij betreft, maar het mocht ook wel na al dat gedoe. Ik had toen ‘geluk’, had op deze manier gratis de update van MBP met losse accu naar vaste accu.

Succes!

Overigens: soms heb je gewoon een model, zoals die van jou en die van mij toen, dat gewoon niet deugt. Wat het is weet niemand, maar hij werkt gewoon niet lekker. Dat kan je een enkele keer hebben en dan moet ‘ie gewoon vervangen worden door een compleet nieuwe.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt een clean install te hebben gedaan, en daarna kwamen de problemen weer. Ontstonden deze “zomaar”, of nadat je bepaalde (“third party”) programma’s weer had terug gezet?
    Want om te beginnen is het zo dat een hoog CPU gebruik (waardoor andere zaken traag of haperend gaan en de temperatuur stijgt waardoor de fans harder gaan draaien) toch in eerste instantie veroorzaakt wordt door de software. Want hoe groot is de kans dat het met het logic board heeft te maken als ook een nieuw geen verbetering brengt?
    Het komt toch redelijk vaak voor dat “men” een logic board vervangt maar dat dat achteraf geen reet uitmaakt. Persoonlijk zou ik in zo’n geval (ook al ben ik geen technicus) een volledig raport willen zien over het waarom van zo’n vervanging.
    Er zijn heel veel oorzaken waardoor de kernel_task veel CPU kan gaan gebruiken. En omdat dit proces zo’n beetje als de ‘slagader’ van een Mac kan worden gezien is het resultaat goed waarneembaar.

Je kunt het volgende even proberen:
    Start op in safe-mode (shift ingedrukt houden direct na de ‘boing’ totdat de voortgangsbalk verschijnt), daarna direct normaal opstarten. Een safe boot kan vrij lang duren: niet onderbreken!!
    Als je er nog steeds last van hebt/krijgt maak dan een vers ‘test’ account aan en ga daar in werken, maar installeer niks extra’s. Als dat goed blijft gaan is de oorzaak naar alle waarschijnlijkheid bepaalde software dat nu in je huidige thuismap zit en via je account mogelijk automatisch gestart wordt (de log-in items lijst)

Verder kun je hier lezen hoe je zelf die “powerinstelling” moet resetten.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zeg Flash…… als een mogelijke oorzaak.

Bijdrager
    SunKeeper

Al is het dan wel vreemd dat de kernel_task op hol slaat van Flash. Vrijwel altijd is het gewoon het Flash-proces zelf wat een hoge CPU-load veroorzaakt.

De kernel draait het dichtst bij de hardware, dus ik verwacht toch een hardwareprobleem.

Maar het kan nooit kwaad om die resets even uit te voeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Flash is in dit geval nu eens niet de boosdoener. De kernel is de ‘link’ tussen een applicatie en de hardware (dus: CPU, geheugen, randapparatuur zoals printers etc.). Aangezien dit een twee richtingsverkeer is, kan een applicatie dus een kernel routine oproepen en omgekeerd. Een applicatie met een ‘CPU leak’ waarbij de kernel is betrokken kan dus voor een verhoogd CPU gebruik zorgen van de kernel_task.
    Het betekend echter niet automatisch dat er dan ook iets aan de hardware zelf mankeert. De software kan simpelweg in een ‘loop’ zitten waarbij keer op keer het zelfde wordt gedaan zonder een eind resultaat.

Als je na een clean install met verder alleen Apple software geen problemen ondervindt kun je een hardware probleem uitsluiten en zit de oorzaak in een van de later bijgeplaatste third party software.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.