7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    krstn

MBP start na hard restart niet meer op met Mountain Lion

Hoi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.
    Een paar dagen geleden heb ik Mountain Lion geïnstalleerd op mijn MacBook Pro (uit medio 2011). Gisteren gebruikte ik hem vervolgens voor het eerst en liep Word meerdere keren compleet vast. Ik moest een harde restart doen. Echter bij de tweede keer dat ik dat deed ging mijn laptop niet meer aan. Dit is helaas nog steeds het geval. Hij start op met het apple logo en dat laadbalkje. Echter als dat balkje nog geen eens een kwart geladen is valt de laptop weer uit.

Ik heb via schijfbeheer geprobeerd de schijf te herstellen maar dit kon niet. Ook was het opnieuw installeren van Mountain Lion niet mogelijk, aldus m’n MBP. Is er nog een andere oplossing zonder dat ik alles kwijt ben? Ik heb namelijk kostbare foto’s in iPhoto staan die ik niet kwijt wil. Er is wel een backup gisteren gemaakt via TimeMachine maar die gaf toen de hele tijd foutemeldingen waardoor ik daar niet op durf te vertrouwen.

Alvast ontzettend bedankt!

Groet,
    Kirsten

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

Als Word vastloopt, kan je het programma zelf geforceerd stoppen:

Je moet daar dus niet je Mac voor uitzetten.
    Probeer eens in Veilige modus op te starten.
    En heb je de nieuwste versies van MS Office for Mac geinstalleerd?

Bijdrager
    krstn

Bedankt voor je reactie!
    Doordat Word vastliep liep de rest ook vast en kon ik (volgens mij) niks meer doen. Verder heb ik trouwens niet de nieuwste versies van MS Office.
    Ik heb zojuist weer geprobeerd (had ik al eerder gedaan) om mn laptop in veilige modus op te starten maar dan volgt hetzelfde probleem. Het bakje laat slechts een klein beetje en daarna valt de mbp weer uit..

Nog een andere oplossing toevallig?:)

Bijdrager
    Hansi2124

De MBP is gewoon aan de stroom?
    Je Mac is vastgelopen als behalve de programma’s je cursor ook niet meer reageert. Kortom: als er echt helemaal geen beweging meer in zit.
    Probeer ML te herstellen door op te starten met de [alt]-toets ingedrukt. Als dat gelukt is kan je Schijfhulpprogramma openen en de schijfrechten herstellen.
    Als dat ook allemaal gelukt is, moet je eerst zorgen dat alle software wordt bijgewerkt.

Edit:
    het kan ook zijn dat je hd toevallig defect raakt. Ik neem aan dat je niet slechts een back up hebt van gisteren, maar ook van eerder?

Bijdrager
    krstn

Ja, hij is aan de stroom (nu wel volledig opgeladen). Ik ga nu twijfelen of de mbp wel helemaal vastgelopen was inderdaad, maar goed dat is in ieder geval een goede tip om volgende keer aan te denken.

Ga morgen proberen de schijfrechten te herstellen. Schijfhulpprogramma openen lukte vandaag wel in ieder geval, maar een algehele herstel wilde hij toen niet doen.

Ik heb pas sinds een paar dagen zo een backup via time machine en aangezien deze gister elke keer foutmeldingen gaf heb ik daar niet veel vertrouwen in. De laatste backup tijd daarvan staat nu op gisteren. Hij heeft het automatisch over de vorige time machine backup opgeslagen.
    Verder had ik los alle foto’s en documenten in time capsule gezet, alleen kwam ik erachter dat dat met de foto’s dus helaas niet goed is gegaan. Vandaar dat ik m’n mbp alleen volledig wil reseten als het echt niet anders kan..

Ik zal morgen laten weten hoe het af is gelopen met de schijfrechten. Alvast bedankt voor de hulp in ieder geval!

Bijdrager
    Hansi2124

Graag gedaan en succes. Misschien hebben anderen nog wat tips voor je.

Bijdrager
    krstn

Zal nog even een laatste update geven. Ik ben vandaag naar de Apple Store op Leidse geweest en daar hebben ze er naar gekeken. Hardware was gelukkig in orde. Het probleem kwam door de update van Lion naar Mountain Lion (was bekend). Bestanden helaas niet kunnen redden, er zat niks anders op dan te formatteren en een clean install te doen. Nu doet m’n MBP het weer helemaal.

Het probleem zat hem dus dat het een update, op een update, op een update was (Snow Leopard – Lion – Mountain Lion). Het was beter om dan een clean install te doen. In ieder geval een tip voor mensen die de update nog gaan doen, safe je documenten extra goed. De time machine backup die wel in m’n timemachine staat doet het namelijk ook niet meer!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.