15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

MBP sneller dan PM G5 ?

MBP: 15″ , 1.83 ghz intel core duo model met 1.5 gb ram, (ik weet niet welke grafische kaart er standaard in zat)

G5: Apple Powermac G5 1.8 Dual, 1GB ram, Ati Radeon 9600 XT 128MB

welke is sneller?:-)

want ik zou mn g5 willen ruilen voor die macbook pro.
    of is dat toch niet zo verstandig?

Bijdrager
    mvdenberg

Sneller met wat? opstarten? renderen? internetten?
    Misschien heb je hier iets aan:
    http://creativemac.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=43717

Het zou meer je eigen keuze moeten zijn: wat wil ik? desktop? Laptop?

Inactief
    Anoniem

Ik wil een laptop, maar ik wil niet dat hij trager zal zijn dan wat ik nu gebruik.

Bijdrager
    mvdenberg

Maar wat doe je dan met je mac? Want dat heb je nog steeds niet vertelt.

Voor de gewone dingen, tekstverwerken, internetten, foto’s bewerken, internet…. dan zal de macbook pro sneller zijn, of even snel.
    Zware video bewerkingen, foto bewerkingen: dan zal de G5 een winnaar zijn.

Bijdrager
    Nikita

Er zit trouwens een Radeon X1600 in de eerste MacBook Pro’s. Ik geloof dat ‘ie 128 MB videogeheugen heeft.

Bijdrager
    Oxbowsurfer

Hey hallo,

Ik heb onlangs een MacBookPro Intel 2,4 Core Dual 2 gekocht en heb thuis ook een G5 dual 1,8 staan. Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat Adobe programma’s maar iets sneller openen op de macbookpro…

Even aangeven dat ik geen hardware kenner ben maar wel een zeer actieve gebruiker.

Apple programma’s gaan daarentegen zeker sneller! Hangt dus inderdaad af van wat je wil doen.

Daarnaast is de MacBookPro geen schoothondje! Hij wordt gloeiend heet, bizar heet naar mijn idee. Eerst dacht ik of ik een versie had waar de batterij van in de fik vliegt maar dat schijnt gewoon te zijn.

Bijdrager
    Nikita

Niet toevallig nog CS2 waar je mee werkt? Want dan moet je even rekening houden met Rosetta…

Bijdrager
    Oxbowsurfer

Onlangs – samen met de MacBookPro – MasterCollection CS3 aangeschaft. Omdat ik een soort back-up configuratie wilden hebben voor calamiteiten naast mijn G5 en omdat het licentie technisch verantwoord is. :wink:

Het Rosetta verhaal was mij bekend, schijnt echt een aanslag te zijn op je geheugen. Daarovergesproken, zou dat de oplossing kunnen zijn om de macbookpro ipv 2 Gb naar 4 Gb uit te breiden?. Win je dan een beetje of echt heel veel mee…?

Bijdrager
    mvdenberg

Of 2 naar 4 Gb echt zinvol is, zou ik eerst kijken met het programma ‘activiteitweergave’. Dat zit standaard op je mac. (in je programma’s/hulprogramma’s mapje).
    Start het eens en kijk eens hoeveel geheugen je nog vrij hebt. Vergeet niet dat het blauwe deel, inactief geheugen’ ook beschikbaar geheugen is.

Inactief
    Anoniem

Ik ga CS3 suite student edition kopen:)

Bijdrager
    Oxbowsurfer

@ mvdenberg

Goed idee!

Ik ben dat nu aan het doen en ik moet zeggen dat hij wel snel ‘actief’ is.
    Wat is ‘Wired’ eigenlijk? Dat neemt ook nog best een deel voor zich.

Ik heb nu dan ook alleen indesign, illustrator, photoshop, safari en mail open staan waar ik nu nog niet actief mee bezig ben ???
    Uitbreiding van geheugen is onontkoombaar vrees ik.

Bijdrager
    Nikita

Als je met je muispijltje even boven de naam van zo’n onderdeel in Activiteitenweergave blijft staan, dan krijg je zo’n klein uitleg-veldje.

Bijdrager
    Oxbowsurfer

Even over die tekstjes:

”Wired: Totale hoeveelheid fysiek geheugen die niet beschikbaar is voor paging naar schijf”
    Deze begrijp ik niet?”

”Actief: Totale hoeveelheid fysiek geheugen die momenteel wordt gebruikt door actieve processen”
    Deze is duidelijk

”Inactief: Totale hoeveelheid toegewezen fysiek geheugen dat momenteel niet wordt gebruikt”
    Deze is nog vrij dus? Of is het minimaal toegewezen geheugen voor de openstaande programma’s?

”Beschikbaar: Hoeveelheid ongebruikt fysiek geheugen.”
    Volled vrij geheugen…

Bijdrager
    MNG23

als je van 2gb naar 4gb zal dat ENORM schelen!

ik had eerst een macbook met 512mb ram en dat was echt kwa snelheid
    helemaal niets…..
    Later heb ik er 2gb in gezet en alles vloog aan.

Nu heb ik een macbook pro 2.16 met 2 gb maar ik zal er snel het maximale inzetten
    en dat is voor deze 3gb.

Dan trek je het maximale uit je machine.
    Ik werk met dezelfde programma’s als jij.

Bijdrager
    .Arne

Logisch dat het veel scheelde van 512 naar 2 GB… :roll: Wil daarom nog niet zeggen dat je per se alles qua ram uit je machine moet persen. Als je volgens de activiteitenweergave of de widget iStat Pro niet meer dan 2 GB Ram gebruikt, is die upgrade totaal overbodig en nutteloos.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.