MBP Slow

Profielfoto van Logan Legend

Logan Legend 6 maanden geleden #

Beste Omt-er,
Ik heb een MacBook Pro 15 inch uit 2014. Ik ben er mee echt blij. Maar laatste tijd is hij erg langzaam geworden te opzichte van toe ik het kocht. Dit blijkt door dat de programma’s zoals Logic Pro X, Final Cut Pro X, Safari, mijn externe harddisk en vele andere programma’s te langzaam zijn. Ik hoor u denken dat Logic en Final zware programma’s zijn. Daar ben ik met u eens. Maar ik het vergelijk met toen ik ze pas heb gekocht is er een wereld van verschil. Na het opstarten tijdens het inloggen merkt ik dat de fan voor iets van 2 second actief worden. Ik heb de app iStat gedownload. Hiermee zie ik dat tijdens het inloggen opeens mijn CPU 25% worden gebruikt waardoor de fan gelijk ingeschakeld worden. Dit komt door dat de temperatuur van mijn CPU bij het inloggen eventjes naar 60 graden komt. Ik vind dit best raar iets. Na het inloggen werkt alles perfect zijn werk. Ook heb ik een clean installatie gedaan. Wat mij opvalt is, dat bij het installeren van de schone installatie weer de fan ingeschakeld worden. Terwijl ik dat nooit eerder heb mee gemaakt wanneer een clean installatie uitvoeren bij mij iMac of white Macbook of andere Mac van vrienden. Dit is ook raar. De enige wat nu nog voor de hand ligt, dat er misschien te stof in mijn MBP zit. Dus ben ik terug gegaan naar iCentre Dordrecht waar ik de Macbook Pro gekocht en waarop ik 3 jaar garantie erop heb. Ik had 30 euro moeten betalen om zogenaamd de stof uit mijn MBP te verwijderen. Maar ik heb een grote idee dat ze dat niet gedaan en zeggen van wel😡. Mijn vraag aan mijn beste omt leden. Weten jullie een manier om mijn gezondheid van mijn Mac te zien plus een oplossing over dat de fan zomaar actief worden?

Profielfoto van fred44nl

fred44nl 6 maanden geleden #

laten we es beginnen met MalwareBytes en Etrecheck

https://nl.malwarebytes.com/mac/

https://etrecheck.com

installeer beide programma’s, draai MalwareBytes en plaats het volledige rapport van Etrecheck hiero

Profielfoto van Night

Night [moderator] 6 maanden geleden #

Heb je in de tussentijd ook je OS geupdate naar een hogere versie?

@fred44nl: Malwarebytes vind niets
Dit is de resultaat van etrecheck:
EtreCheck version: 3.1.5 (343)
Report generated 2017-04-18 15:04:11
Download EtreCheck from https://etrecheck.com
Runtime 1:33
Performance: Excellent

Problem: Computer is too slow

Hardware Information: ⓘ
   MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014)
   [Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]
   MacBook Pro – model: MacBookPro11,2
   1 2,2 GHz Intel Core i7 (i7-4770HQ) CPU: 4-core
   16 GB RAM Not upgradeable
       BANK 0/DIMM0
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
       BANK 1/DIMM0
           8 GB DDR3 1600 MHz ok
   Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported
   Wireless:  en0: 802.11 a/b/g/n/ac
   Battery: Health = Normal – Cycle count = 117

Video Information: ⓘ
   Intel Iris Pro
       Color LCD 2880 x 1800

System Software: ⓘ
   macOS Sierra  10.12.4 (16E195) – Time since boot: less than an hour

Disk Information: ⓘ
   APPLE SSD SM0256F disk0 : (251 GB) (Solid State – TRIM: Yes)
   [Show SMART report]
       EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
       Recovery HD (disk0s3) <not mounted>  [Recovery]: 650 MB
       Macintosh SSD (disk1) /  [Startup]: 249.78 GB (198.78 GB free)
           Encrypted AES-XTS Unlocked
           Core Storage: disk0s2 250.14 GB Online

USB Information: ⓘ
   Apple Inc. Apple Internal Keyboard / Trackpad
   Apple Inc. BRCM20702 Hub
       Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
   Western Digital My Passport 070A
   Logitech USB Receiver

Thunderbolt Information: ⓘ
   Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ⓘ
   Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: ⓘ
       /Applications/BlueStacks.app
   [not loaded]    com.bluestacks.kext.Hypervisor (4.3.26 – 2015-07-30) [Support]

/Library/Extensions
   [loaded]    com.logitech.manager.kernel.driver (6.40.1 – SDK 10.11 – 2017-03-28) [Support]

/System/Library/Extensions
   [loaded]    info.ennowelbers.framebuffer (1.0 – SDK 10.2 – 2017-03-28) [Support]

System Launch Agents: ⓘ
   [not loaded]    6 Apple tasks
   [loaded]    177 Apple tasks
   [running]    99 Apple tasks

System Launch Daemons: ⓘ
   [not loaded]    43 Apple tasks
   [loaded]    177 Apple tasks
   [running]    97 Apple tasks

Launch Agents: ⓘ
   [running]    com.bjango.istatmenusagent.plist (2017-04-08) [Support]
   [running]    com.bjango.istatmenusnotifications.plist (2017-04-08) [Support]
   [running]    com.bjango.istatmenusstatus.plist (2017-04-08) [Support]
   [running]    com.logitech.manager.daemon.plist (2017-01-31) [Support]

Launch Daemons: ⓘ
   [loaded]    com.BlueStacks.AppPlayer.bstservice_helper.plist (2017-03-28) [Support]
   [running]    com.bjango.istatmenusdaemon.plist (2017-04-08) [Support]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensing.helper.plist (2014-05-09) [Support]

User Launch Agents: ⓘ
   [loaded]    com.BlueStacks.AppPlayer.Service.plist (2017-03-28) [Support]
   [loaded]    com.BlueStacks.AppPlayer.UninstallWatcher.plist (2017-03-28)
   [failed]    com.BlueStacks.AppPlayer.Updater.plist (2017-03-28) [Support]
   [loaded]    com.google.keystone.agent.plist (2017-03-29) [Support]

Internet Plug-ins: ⓘ
   SharePointBrowserPlugin: 14.5.1 – SDK 10.6 (2016-11-08) [Support]
   QuickTime Plugin: 7.7.3 (2017-03-28)

3rd Party Preference Panes: ⓘ
   Logi Options Launcher (2017-01-31) [Support]

Time Machine: ⓘ
   Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: ⓘ
        5%       WindowServer
        2%       kernel_task
        2%       fontd
        0%       iStat Menus Status
        0%       cloudpaird

Top Processes by Memory: ⓘ
   918 MB        kernel_task
   442 MB        mdworker(17)
   197 MB        com.apple.WebKit.WebContent
   180 MB        WindowServer
   164 MB        Safari

Virtual Memory Information: ⓘ
   12.31 GB      Available RAM
   10.03 GB      Free RAM
   3.69 GB       Used RAM
   2.28 GB       Cached files
   0 B           Swap Used

Diagnostics Information: ⓘ
   Apr 18, 2017, 02:43:49 PM    Self test – passed

@night:
Mijn OS is altijd up to date en ik update gelijk als er een nieuwe versie uitkomt.

Profielfoto van koen

koen 6 maanden geleden #

Misschien BlueStacks eens uitzetten.

Profielfoto van aartjan

aartjan 6 maanden geleden #

ik zou eerst maar eens dit uitzetten: Bluestacks, ennowelbers, bjango
of verwijderen of deinstalleren
of bekijken wat dat in godsnaam is

Profielfoto van Facundo

Facundo 6 maanden geleden #

bjango slaat op iStatMenus en kan geen kwaad.

Profielfoto van Facundo

Facundo 6 maanden geleden #

Ik vind trouwens niets raars aan het gedrag van je ventilator, zoals je die beschrijft. En ook niet aan de temperatuur van 60ºC. Van je cpu kan die gerust wel tot boven de 90 oplopen. Ten tijde van Lion en MountainLion was dit nog hoger.

Ik heb Bluestacks met behulp van de programma Appcleaner helemaal verwijderd. Vervolgens heb ik mijn MBP herstart. Maar de fan begonnen weer voor zo’n twee seconden hard te draaien. Ik zag aan mijn iStatMenus dat de CPU 90 graden was. Dat duurde voor maar 1 seconden en ging gelijk terug naar 45 graden. Ik snap er geen bal van.

Profielfoto van koen

koen 6 maanden geleden #

Log eens in als een andere gebruiker, of als gast.

Profielfoto van fixar

fixar 6 maanden geleden #

Je moet niet alles geloven wat die iStat je vertelt…. (daarnaast is het fysiek ONMOGELIJK dat een processor in 1 seconde van 90 naar 45 graden gaat)

@koen
Ik heb ingelogd in de gast account maar daar gebeurd het precies het zelfde. Toen ik terug inlogde mijn beheerde account kreeg te zien van iStat dat nu mij CPU 99 graden is en weer snel daalt tot 45 graden.

@fixar
jouw punt klopt helemaal. Zelf vind ik het ook raar dat dit zo gebeurd. Maar dat vraag ik mij wel af als de temperaturen niet waar zijn waarom gaan de fan dan aan. dit zijn allemaal mijn brainstormen hierover.

P.S: Dit is echt de laatste keer om iets te kopen van die apple reseller zoals: iCentre 😡

Profielfoto van fixar

fixar 6 maanden geleden #

Logan 6 maanden geleden

@koen
Ik heb ingelogd in de gast account maar daar gebeurd het precies het zelfde. Toen ik terug inlogde mijn beheerde account kreeg te zien van iStat dat nu mij CPU 99 graden is en weer snel daalt tot 45 graden.

@fixar
jouw punt klopt helemaal. Zelf vind ik het ook raar dat dit zo gebeurd. Maar dat vraag ik mij wel af als de temperaturen niet waar zijn waarom gaan de fan dan aan. dit zijn allemaal mijn brainstormen hierover.

P.S: Dit is echt de laatste keer om iets te kopen van die apple reseller zoals: iCentre 😡

De fan gaat aan (omdat niet alleen iStat die waarde doorkrijgt) omdat het systeem blijkbaar even een hoge temperatuur DENKT waar te nemen…daar reageert de Mac op door onmiddellijk de fans te laten opspinnen, en na enkele ogenblikken krijgt het systeem ene reëlere waarde door en worden de fans weer tot kalmte gemaand.

Ik raad je aan om een SMC reset uit te voeren…veelal een probaat middel bij dit soort issues.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201295

P.S: Inderdaad de laatste keer dat je iets bij iCentre hebt gekocht, ze zijn overgenomen en  heten sinds deze week aMac;)

@fixar:
Morgen ga die SMC reset doen. Op dit moment zit ik ben ik niet thuis achter mijn Mac. Ik ga het uitproberen. Alvast bedankt fixar.

Ps: Geen wonderen dat ze overgenomen zijn. Die oplichter iCentre hebben ook nog aan mijn gelogen dat ze zogenaamd de stof van mijn Mac hebben verwijderd. Terwijl ze het helemaal niet gedaan hebben. Ik raad iedereen zeer krachtig af om helemaal niets van iCentre of andere reseller mee te kopen. stelletjes f**** oplichters.

Logan Legend op 19 april 2017 #

@fixar
Ik heb de SMC reset uitgevoerd. Ik merk wel dat de fan iets langzamer draaien maar niet zoals toen ik het kocht. De iStat geeft nog steeds de waarde van bij het inloggen een temp van 90 graden en binnen elke tellen terug naar 40 graden. Bij mij wordt iStat gelijk ingeschakeld bij het inloggen kan het door iStat komen?

ook heb ik de nvram ge-reset maar niet geholpen

Profielfoto van Facundo

Facundo op 19 april 2017 #

Waar heb je nu eigenlijk last van? Een fan die een paar sec. hard moet werken bij het inloggen of een trage(re) mbp?
Je situatie is overigens wèl snel geëscaleerd sinds je 1e post: 60º werd 90º (nòg geen probleem) en je vermoedens, omtrent niet schoonmaken door iCentre, zijn nu een zekerheid.
En nee, het komt niet door iStat, maar door het feit dat je je op de cijfertjes van iStat blind staart. Mag die fan alsjeblieft z’n werk doen? En dat dit op andere momenten kan zijn dan een paar OS-sen terug is niets vreemds aan. En hoeveel % cpu wil je eigenlijk zien bij het inloggen?
Overigens mag je best boos zijn op iCentre voor het €30 in rekening brengen binnen je garantietermijn. Maar wees ook vooral boos op jezelf dat je dat hebt betaald!

Logan Legend op 19 april 2017 #

@facundo
Waar ik last van heb is dat mijn MBP zowel trage is als de fan niet normaal werken. Bij het inloggen horen volgens mij geen fan actief te worden. Vanwege dat mijn CPU op ongeveer 50% draait. Dit gebeurd zelf niet bij mijn oude White Macbook. Hoezo moet dit wel gebeuren met mijn MBP uit 2014? Over de temperatuur van de laptop heb ik niet zoveel verstand van, maar van 90/95 graden bij het inloggen en dan gelijk naar 40/45 graden is voor aan de vreemde kant. Het klopt dat ik in mijn eerste post heb gezegd dat het rond de 60 graden is. Maar ik heb de laatste tijd bijgehouden en kwam er achter dat het oploopt tegen de 90 graden. Qua temperatuur sta ik open voor alle adviezen want veel verstand ervan heb ik niet.

iStat heb ik inmiddels verwijderd. Geen zin meer in iStat. Plus de beta versie verliep over 4 dagen.

Over iCentre, ik weet niet waarom je in verdediging gaat. Maar ik wil alleen mijn frustratie en ervaring die ik heb met iCentre aan andere delen. Zodat mensen misschien twee keer nadenken voor dat ze naar zulke bedrijven gaan. Ik ben helemaal niet boos op mij zelf. Daar schiet ik niets mee op. Ik ben wel boos op iCentre. Het gaat mij niet zo zeer om het geld. Maar meer om dat ze hun werk niet doen. Ze komen hun belofte niet na.

Logan Legend op 20 april 2017 #

Heeft iemand nog een idee hierover:roll:

Profielfoto van koen

koen op 20 april 2017 #

Heb je al eens gekeken in de activity monitor welke processen zo druk bezig zijn?

Logan Legend op 21 april 2017 #

Ja, Ik kon daar niet wijzer van worden. Alles werkt zoals vroeger.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 21 april 2017 #

Allereerst: je hebt wel een backup, neem ik aan? Ik zie dat TM uit staat.

Je zegt: “Ook heb ik een clean installatie gedaan”. Is dat zo? Heb je de hele schijf gewist en toen een OS erop gezet, en daarna de data terug gezet?
Een normale macOS install is géén clean install.

Profielfoto van koen

koen op 21 april 2017 #

Logan op 21 april 2017

Ja, Ik kon daar niet wijzer van worden. Alles werkt zoals vroeger.

Fijn dat het nu opgelost is.

Profielfoto van Facundo

Facundo op 21 april 2017 #

Bij het inloggen horen volgens mij geen fan actief te worden.

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Je fan hoort actiever te worden bij toenemende warmte. En me dunkt dat het inloggen een moment is dat er door je mac ff gewerkt moet worden. En nogmaals: Alle tot nu toe genoemde temperaturen zijn volstrekt normaal.
En wat is er zo schokkend aan 50% cpu (of was het nu 25%?) bij het inloggen? Is hier niet anders hoor. Wanneer mag je cpu dan wèl worden gebruikt?
Ondertussen hebben we nog niets vernomen over wat er nu zo traag is/was aan je mbp, maar dat lijkt ook volkomen ondergeschikt aan een paar seconden fan en 90º bij het inloggen.
Gelukkig is het nu opgelost, wat er dan ook was.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 21 april 2017 #

Opgelost?
Hij zegt dat ie geen bijzonderheden uit Activiteitenweergave.app kon halen, niet dat alles nu werkt zoals het hoort, begrijp ik.

Profielfoto van Facundo

“Alles werkt zoals vroeger.”

Logan Legend op 21 april 2017 #

@goeiedag
Ik had de Activiteitenweergave.app gestart bij het opstarten om te kijken waarom de fan actief worden bij het inloggen.
Maar ik zag niets vreemds eraan alles was normaal. Terwijl de fans bij het inloggen wel even actief werden. Ik vroeg of dit normaal is of niet.
Ik denk dat het misschien iets aan de hand is. Daarom vraag ik het eerst. De probleem doet zich nog voor. Ik heb mijn alle bestanden op een 500GB western digital externe hd staan. Omdat mijn interne SSD maar 256 GB heeft. Bestand zoals projecten, foto, muziek, video, enz. Daarom maak ik geen gebruik van TM. Ik heb eerste mijn hele SSD verwijderd en andere mac os x sierra erop geïnstalleerd met behulp van een bootable USB. Zal ik anders weer eens clean installatie doen en de beveiliging graad hoog zet?

@facundo
Het is nog niet opgelost. Ik wist niet zeker of de fans horen even aan te gaan bij het inloggen. Want dit had ik niet toen ik mijn MBP kocht terug in 2014.
Bij het inloggen zag ik via de app iStat de CPU 50% halen en de fan reageerde daarop door harder te gaan blazen. Op dit punt maak ik me druk.
De traagheid is heel goed te merken bij logic pro x en final cut pro x. Bij beide programma’s is knip en plakken al heel traag geworden. Toen ik de MBP had gekocht verliep het knippen en plakken heel soepel.

Profielfoto van Facundo

Kijk, nu komen we tenminste bij het probleem. Dat andere kun je gewoon laten wat het is. Je bent binnen de garantietermijn bij iCentre geweest, dus als oververhtting of doldraaiende fans alsnog een probleem worden kun je je daarop beroepen.
Misschien kun je iStatMenus in deze situatie beter weer installeren, want het kan je wel degelijk nuttige info geven en kwaad kan het zeker niet. Als je je er tenminste niet op blind staart en zèlf teveel gaat interpreteren, want dan is het einde zoek. Als je ècht wil dat er wat met je mac is kun je beter je logbestanden eens gaan lezen. Ik kan je alleen maar adviseren het te laten voor wat het is.
Wat die traagheid bij clipboard-acties veroorzaakt is me nog niet duidelijk. Je EtreCheck-rapport is keurig, je zit ruim in de RAM en ik zie zo geen processen die de boel echt zouden moeten vertragen.
En hier is iStatMenus juist heel handig: Om te zien welke processen (relatief!) veel processor gebruiken op de momenten dat de vertraging optreedt. Je vind dit in het submenutje van cpu. Het kan natuurlijk ook met activity viewer, maar iStatMenus is gewoon wat sneller toegankelijk.
Is de traagheid systemwide, of alleen bij specifieke apps? Al het advies van koen geprobeerd?(andere gebruiker aanmaken)
Wat nog wel eens wil helpen, als het systemwide is, is de combo-updater downloaden van de Apple-site en die eroverheen gooien.

Logan Legend op 22 april 2017 #

@facundo
Oky u advies over de fan is gewoon laten hoe het is. Dat is voor mij duidelijk genoeg. Hoop alleen niet dat niet wanneer mijn garantie termijn verloopt er dan iets stuk gaat.:oops:
Ik zal ook in dit geval de iStat weer terug installeren.
De traagheid merk ik niet zo zeer door systeemwide. Maar voor al bij logic, final, safari: site worden af en toe heel langzaam geopend. Dit ligt niet aan mijn internet verbinding. Maar aan iets anders. Want ik heb 100mb/s down en upload snelheid van KPN via glasvezel. Verder ervaar ik geen traagheid in de systeem.

Over de advies van koen heb al uitgeprobeerd en de problemen blijf zich voor doen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 22 april 2017 #

Logan op 21 april 2017

Ik heb mijn alle bestanden op een 500GB western digital externe hd staan. Omdat mijn interne SSD maar 256 GB heeft. Bestand zoals projecten, foto, muziek, video, enz. Daarom maak ik geen gebruik van TM.

Evengoed heb je op deze manier geen backup. Schijf (de WD) kapot? Honderden GB’s aan bestanden foetsie!

Ik heb toch sterk het idee dat je geen ‘clean install’ gedaan. Misschien nog eens uitvoeren?

Profielfoto van koen

koen op 22 april 2017 #

Gebruik je toevallig Dropbox? Dat wil de boel ook nog wel eens vertragen bij het opstarten.

En ja, “Alles werkt zoals vroeger” interpreteerde ik dat het probleem was opgelost. :-o

Over dit topic

Gestart 6 maanden geleden door Logan Legend

Laatste reactie door Facundo

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?