1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

MBP-Ret-L2013 verliest regelmatig kortstondig LAN IP

Beste mensen,

Dit probleem duurt al een aantal maanden. Mijn MBP 15″ retina Late 2013 (2.3GHz, 512GB SSD, 16GB) stopt soms ongeveer een minuut met internet. Ineens kan ik dan niet meer internetten en mailen. Gisteren was het weer raak en toen heb ik meteen heel snel met een andere computer de “connected devices” lijst van de Cisco 3925 router bekeken: geen Macbook Pro te vinden. Maar in de MBP netwerk info (Alt vasthouden en Airport icoontje klikken) staat:
    – verbonden met mijn router
    – IP-adres 192.168.1.7
    – Router 192.168.1.1
    – Internet: bereikbaar
    – Kanaal 100 (DFS, 5GHz, 80 MHz)
    etc.
    Het kan natuurlijk goed zijn dat deze info slechts periodiek wordt ververst (bv 1x per 30 of 60 s).
    Als ik gewoon afwacht tot hij het weer doet dan komt ie weer vanzelf op. Opvallend: altijd op hetzelfde IP adres …1.7.

Netwerkconfiguratie:
    – Cisco router van ziggo verzorgt DHCP
    – Vanuit de Cisco router (WiFi uit) gaan:
    – twee UTP kabels naar ieder een Airport Extreme met 802.11ac (geconfigureerd in brugmodus)
    – 1 UTP kabel naar een switch ernaast
    – vanuit de switch gaat nog een kabel naar de printer in de berging en een tweede naar zolder naar een AppleTV 3e gen.
    – 1 AE op zolder en 1 in de woonkamer. Die zijn vooral voor WiFi
    – Vanuit elke AE nog enkele apparaten via UTP verbonden (Mac Pro, Popcorn, 2e printer)
    – Elke AE heeft WiFi aan

N.B. het probleem treedt zowel in de woonkamer op als op zolder. Het lijkt dus niet aan de Airports te liggen.
    N.B.2: het probleem treedt opvallend vaak op wanneer ik even iets anders heb gedaan en dan weer iets op de Macbook Pro ga doen
    N.B.3 mijn Apple TV heeft ook af en toe onverklaarbaar signaalverlies
    N.B.3 twee andere computers in het netwerk (Macbook uit 2008 en mac pro uit 2010) hebben geen last van het probleem.
    N.B.4: Macbook pro doet het prima op andere locaties dan thuis

Waar moet ik het zoeken? Router of computer? Schone installatie is lastig want ik heb hem elke dag nodig voor mijn werk en zonder de apps kan ik niet werken.

Veel dank voor elke tip.

Groet, Sipke

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.