18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    deftone82

MBP plots niet meer op internet

Hallo

onze MBP gaat sinds gisteren avond plots niet meer op internet. Om 18u zit mijn vriendin nog op Feesboek, om 18u15 gaat Firefox noch Safari online. De imac gaat zonder problemen online.

Wij hebben internet via Telenet. Dus er is zo’n zwarte hoofdmodem (deze). Daarnaast zit er een Wireless toestel aan (deze) en een 10/100 Ethernet Switch (deze).

Kan iemand uitleggen hoe het komt dat dit plots niet meer werkt? Het heeft jaren zonder problemen gewerkt. Volgens mijn vriendin heeft ze ook niets verkeerd gedaan of veranderd aan de MBP!

Ohja, en we maken connectie via Airport en MBP is wel nog verbonden met het netwerk. Alleen zegt de browser dat we offline zijn.
    Als ik ‘Diagnostische netwerkinfo’ opstart, blijft ie hangen bij Netwerkinstellingen. Er wordt gevraagd om bepaalde apparaten op nieuw op te starten. Maar daar blijft het dus hangen en krijg ik de melding ‘De huidige netwerkproblemen kunnen niet worden opgelost met Diagnotische netwerkinfo’.

Alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Goodheart

Alles uitzetten. Begin bij het modem en één voor één aanzetten en wachten tot het helemaal is opgestart.

Daarna op je MBP Airport uitzetten en weer aanzetten, dan laten zoeken naar netwerken. Als je netwerk is gevonden kijk je bij Netwerkvoorkeuren naar de TCP/IP gegevens en de DNS server.

Zijn er nog meer apparaten (zoals de iMac) draadloos verbonden?

Bijdrager
    deftone82

We zetten elke avond alles zonder stroom, dus dat heeft al niets uitgehaald.
    Airport aan en uitzetten had ik ook al geprobeerd.

Als ik bij TCP/IP instellingen kijk, zie ik dat er bij mijn imac achter Router een nummer staat ingevuld. Bij de MBP staat er achter Router Niets. Ik kan daar ook zelf niets typen (alles is grijs/uitgeschakeld).

Er zijn verder geen apparaten verboden nee, enkel de MBP en de Imac…

Bijdrager
    Goodheart

Het lijkt er op dat je MBP geen volledige informatie krijgt via DHCP. Je moet misschien eerst op het slotje klikken om instellingen te kunnen wijzigen. Dan klikken op ‘Vernieuw DHCP lease’ en kijken wat er gebeurt.

Bijdrager
    deftone82

Ook al geprobeerd! Zonder succes.

Ik vind het vooral zeer vreemd dat het zo plots niet meer werkt, terwijl mijn iMac wel blijft werken.

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom staat alles iedere nacht uit?

Daar is netwerkapparatuur niet voor gemaakt, en je hebt zo ook sneller kans op defecten. Daarnaast snap ik echt niet dat het prettig werkt op deze manier, maar goed, dat zal persoonlijk zijn.

Bijdrager
    Nielskorte

Werkt de MBP wel met een ander Wi-Fi netwerk?

Bijdrager
    deftone82

@SunKeeper: thuis zit zowel de tv, dvd, playstation, digibox, modem op 1 stekker. Om stroom te sparen zetten we die ’s nachts uit. Dit werkt al jaren goed!
    Ik zou niet kunnen zeggen dat we daar ooit last mee hebben gehad dus minder prettig werken…niet echt.

@Nielskorte: dat hebben we nog niet kunnen testen…

Bijdrager
    deftone82

Op een ander forum wordt mij gezegd dat mijn MBP geen IP-adres krijgt…mocht dit iemand helpen om tot de oplossing te komen?

Bijdrager
    SunKeeper

We kunnen niet zien hoe het staat ingesteld.

Kun je er een aantal screenshots van maken? Dus van Systeemvoorkeuren > Netwerk en ook het menu achter ”Geavanceerd”.

Dan krijgen we wellicht een wat beter beeld wat er precies niet goed is.

Bijdrager
    deftone82

Dit had ik al ergens anders gepost. Hopelijk ist genoeg, anders roep maar even, dan probeer ik alsnog wat screenshots te maken.
    instellingen van iMac (die wel op internet kan)

TCP/IP
    Configureer IPv4: Via DHCP
    IPv4-adres: 84.195.93.133
    Subnetmask: 255.255.224.0
    Router: 84.195.64.1
    Configureer IPv6: Automatisch

DNS
    DNS-servers: 195.130.130.3
    195.130.131.3

Instellingen MBP (die er niet op kan)

TCP/IP
    Configureer IPv4: Via DHCP
    IPv4-adres: 169.245.99.26
    Subnetmask: 255.255.0.0
    Router: Blanco
    Configureer IPv6: Automatisch

DNS
    DNS-servers: Blanco

Ohja en bij netwerkvoorkeuren van iMac staat: “AirPort is verbonden met Wifi1/10 en heeft het IP-adres 84.195.86.181. Bij de MBP staat :”AirPort heeft een zeltoegekend IP-adres en kan mogelijk geen internetverbinding tot stand brengen’.

Alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    deftone82

Volgens een ander forum zou de Airport kaart kapot kunnen zijn.
    Daar kreeg ik de tip om de MBP rechtstreeks aan UTP kabel te hangen…en dan blijkt ie wel op internet te kunnen…

weet iemand hoeveel een nieuwe kaart zou kosten? En kan ik zelf testen of het hier echt wel aan licht of moet even naar de winkel?

Bijdrager
    Goodheart

Zo te zien krijgt je iMac het externe IP-adres van je breedbandverbinding. Je MBP heeft een zelf toegekend adres omdat er geen DHCP server meer is. Ik denk dat je router er tussenuit is gehaald, of niet meer goed werkt. Dit is een riskante situatie omdat iedereen van buitenaf nu alles op je iMac kan zien.

Bijdrager
    deftone82

Er werd bij mijn weten niets tussen uit gehaald? En kan je misschien ook een oplossing aanreiken voor de problemen die je meldt?

Ik heb zojuist met de lokale Apple Store gebeld…daar hebben ze deze klacht de laatste weken meerdere keren gehoord en dan voornamelijk van Telenet klanten. Aangezien de twee computers elkaar wel nog vinden in het netwerk, zouden enige AirPort kaarten niet kapot zijn. Zij wisten echter geen oplossing want het probleem lag bij Telenet zelf (hun router/verbinding…).

Dus dan maar even een half uur in de wacht gestaan bij Telenet. Daar heb ik de raad gekregen om het boeltje te resetten (Wireless Access Point) waarna ik de beveiliging terug moest instellen.
    Mijn iMac gaat ondertussen weer normaal terug op internet na de reset, bij de MBP geen verandering.

Ik vind het zeer vreemd en vooral p*kke vervelend!

Bijdrager
    redhead3

Is je probleem opgelost?

Ik heb hetzelfde voorgehad (ook telenet klant en zelfde router en switch als jij) en een nieuwe router gehangen, daarna opnieuw Internettoegang maar niet altijd stabiel:

MacBook Air zo traag…router?

Bijdrager
    deftone82

nee het probleem is niet opgelost. Ik heb ook geen idee waar ik nog moet gaan vragen. Een technieker die langskomt, kost geld, dus dat wil ik als laatste optie houden.

Heb jij gewoon een nieuwe router gekregen (geruild) of heb je die moeten kopen van Telenet?

Er werd mij ook aangeraden om zo’n Airport Extreme te kopen, maar ook dat vind ik dan weer veel geld om iets te maken wat voorheen (3 jaar lang) geen problemen heeft gekend…

Bijdrager
    redhead3

Bij mij heeft Telenet kortaf gezegd dat ze geen Mac ondersteunen. Voor 180 euro wilden ze wel een technieker sturen om een nieuwe router te hangen (ik moest zelf betalen want de router deed het wel nog met de PC, dus niet defect). Maar de technieker ging me niet helpen met de Mac, die moest ik dan zelf maar op het netwerk krijgen.

Ik heb dan maar al mijn moed bijeengeraapt en zelf een Airport Express (89 euro) gekocht en geïnstalleerd met de hulp van de Apple Support lijn. Het was op 5 minuten geregeld. De switch heb ik er wel tussen laten zitten, zodat mijn ethernetkabels doorheen het huis blijven werken (voor de digitale tv). Ik overweeg nu een tweede Airport express in de woonkamer aan te sluiten, om mijn verbinding stabiel te krijgen (de woonkamer is meer dan 20 meter van de router verwijderd).

Ik ben inderdaad ontgoocheld, onze oude router werkte reeds 5 jaar prima, koop ik een Mac en gaat het plots niet meer…En ik kan me inbeelden dat je er ook geen zin in hebt, maar een laptop die niet op het net kan daar heb je ook niet veel aan. Misschien kan je met mijn verhaal bij Telenet bekomen dat ze gratis een nieuwe router plaatsen? Het lijkt erop dat hun routers problemen hebben met Mac?

Heb je de MBP binnen gebracht voor controle?

En waarom zou je een extreme kopen en geen express? Dat scheelt weer in prijs.

Bijdrager
    deftone82

Dat was bij mij ongeveer hetzelfde verhaal van telenet. Er was geen storing op de lijn, de router was niet kapot want mijn iMac gaat wel nog online…en omdat de grote meerderheid van hun klanten geen Mac gebruiker is, is ook hun support ervoor beperkt!

De laptop gaat op andere netwerken wel gewoon zonder problemen online. Ik heb alle instellen via telefoon met de mac winkel overlopen, en ook daar was niets mis…

Ik blijf het vreemd vinden dat het plots niet meer gaat terwijl het jaren wel zonder problemen werkte.
    Morgen of overmorgen even naar de lokale telenetverdeler hier in de buurt! Dan zien we wel weer.

Groeten en alvast bedankt voor de info!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.