12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Hansi2124

Mbp op zwart

Gisteravond de update gedaan van OS X 10.11.1. Dat ging al niet zonder slag of stoot, want tijdens het installeren moest ik herstarten. Daarna ging het verder. Vreemd, zelf nog nooit meegemaakt.
    Vanmorgen was ik met FCPX bezig en ineens ging het beeld op zwart. Hoorde nog wel dat de mbp aan was, de fans deden het nog.
    Computer geforceerd herstart dmv de powerbutton en ik wilde de Recovery opstarten, maar dat ging niet. Beeld bleef zwart.
    Weer geforceerd herstart en in veilige modus geprobeerd. Ook dat ging niet.
    Pram gezapt na 3 keer het opstartgeluid. Helaas komt de mbp niet verder dan halverwege het laadbalkje, zie foto. Ook zijn de beeldlijntjes onregelmatig.
    Geforceerd herstart en weer in veilige modus geprobeerd. Het eerste scherm komt hij nu door, maar blijft hangen in het tweede scherm nog voordat het laadbalkje zichtbaar is. Dat is nu al ruim een kwartier, dus dat gaat hem ook niet worden.
    Kan het zijn dat de grafische kaart hier de schuldige is (deze mbp eind 2011 zou in aanmerking komen voor reparatie)?

Bijdrager
    FloorvN

grote kans dat hij een defecte GPU heeft nu !

Ga er zsm mee naar Apple !

Lees ff de volgende pagina : http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Bijdrager
    Hansi2124

Zal ik maar gaan doen ja. Hier in de buurt is een MediaMarkt; daar zal ik de mbp afgeven…..

Bijdrager
    Hansi2124

Update:
    Binnen 2 weken gerepareerd onder garantie. Het moederbord is in zijn geheel vervangen. Vandaag mijn MBP opgehaald en ik ben weer blij:)

Bijdrager
    flierefluiter

Top!

Bedankt voor het melden hoe het afgelopen is.

Bijdrager
    Hansi2124

Uiteraard!:-D

Bijdrager
    Haike

Dit topic komt het dichtst bij mijn probleem denk ik, dus bump ik het maar ff. Sinds heel kort gaat het scherm (MBP early 2011 onder OS 10.9.5) tussen de 20 min. en de 45-50 min op zwart, dat gebeurd als er sprake is van gebruik gemaakt word van de site van de NPO en dergelijke dus belasting van de video kaart denk ik dan.. Het scherm gaat op zwart maar je hoort de fans loeien en via het toetsenbord is niks meer bereikbaar. Alleen via een geforceerde stop kom je er onderuit. Hij start daarna normaal op. Er hangen Harmon Cardon boxjes aan de MBP die geven een snel tikkend geluid, ik denk wel aan 2 tikken per sec. Trek ik die eraf dan hoor je via de eigen speakers niks meer, terwijl het geluid op max staat.

Ik dacht eerst aan de HD vanwege het tikkende geluid. Dus Smart Utility er op los gelaten, en voorzover ik dat als leek kan beoordelen geeft die niks bijzonders. Schijfhulpprogramma er door gehaald, geeft zowel bij bevoegdheden als bij schijfcontrole geen bijzonderheden, alles OK. Zolang ik een beetje surf hier en daar is er niks aan de hand, maar naar het kijken van bewegende beelden is het dus na een min of wat raak. Is dat vergelijkbaar met Hansi zijn probleem of denken jullie aan iets anders?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Haike.

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, de AMD-videokaart.

Ik zou er een filmpje van maken en dan je MBP inleveren voor gratis logic board vervangen.
    https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Edit: het is overigens nu of nooit, want na 27-02-2016 is het feest voorbij en mag je ervoor betalen.
    Met een nieuw logic board houdt je het hopelijk nog twee jaar uit. (aangezien hetzelfde falende component wordt geplaatst)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    Haike

Thanks.. die datum had ik ook al zien staan daar zal ik zeker rekening mee houden. En inderdaad een filmpje maken..

Bijdrager
    Haike

Vanmiddag bij de Genius bar geweest. Daar hebben ze een speciaal testprogramma voor die inferieure AMD videokaart. Die kwam de test gewoon goed door. De medewerker zei dat als de kaart niet in orde is het testprogramma al vrij snel daarvan melding maakt (en dan ook stopt) dat het niet deugd. Dat gebeurde dus niet. Draaide wel een volle 10 min en gaf daarna aan dat alles ok is met die kaart. Als die kaart kuren heeft zei hij, krijg je meestal een hoop strepen te zien op je scherm en dat is bij nooit het geval geweest.

Ik heb hem mijn filmpje laten zien waarbij de boel op zwart ging. Hij heeft alles doorzocht maar kon verder niks vinden. Zijn conclusie is dat het probleem zichzelf heeft opgelost. Het enige wat hij nog kon verzinnen is dat ik de MBP niet genoeg afsluit en dat klopt. Als je dat niet doet krijg je op den duur een eindeloze reeks data als ik het goed begrepen heb, en op een gegeven moment loopt het dan vast. Minimaal een maal per week afsluiten om dat probleem te voorkomen. Of een herstart doen zonder de optie dat alle schermen die open stonden ook weer geopend moeten worden na starten, want dat is, zei hij, een schijn herstart.

Bijdrager
    SunKeeper

Nou ja, ondanks dat ”het zal wel” vindt ik het toch een beetje onzin.

Langere uptime geeft alleen meer geheugendruk (wat OS X prima af kan handelen) en heeft 0,0 invloed op een dedicated videokaart die zijn eigen VRAM heeft.

Had je gfxcardStatus ook actief? Die laat zien welke videokaart je Mac gebruikt. Dat geeft mogelijk wat inzicht, mocht het opnieuw voorkomen. https://gfx.io

Zit je om een speciale reden nog op Mavericks? Als het probleem aanhoudt zou je nog eens verder kunnen testen onder El Capitan. Die werkt iets anders op grafisch gebied.
    Eventueel een clean install op een andere schijf als je liever niet van Mavericks af wil.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    Haike

Ik draai inderdaad nog onder 10.9 misschien moet ik maar eens gaan upgraden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.