14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Fajah00

MBP op TV, geluid naar Bose Companion 5

Beste forumleden,

Na flink wat ge-google en gezoek door het OMT-forum schakel ik alsnog jullie hulp in.

Ik ben momenteel in het bezit van een MBP, plasmascherm en een Bose Companion 5-speakerset. Ik wil uiteindelijk graag films via mijn MBP op mijn tv kijken.

Ik wil mijn MBP op mijn tv aansluiten via HDMI, maar ik begrijp dat er dan geen geluid bij zit. Nu ben ik bang dat als ik het geluid rechtstreeks naar mijn speakerset stuur, het geluid sneller is dan het beeld. Heeft iemand hier ervaring mee?

Indien het geval is zal dit: http://www.macyourself.com/2009/10/16/review-mini-displayport-to-hdmi-adapter-with-digital-audio/ misschien een oplossing zijn. Het probleem is dan echter, dat ik mijn Bose geluidssysteem dan weer op mijn tv moet aansluiten. Maar als ik me niet vergis, ben ik dan mijn dolby surround-experience (5.1) kwijt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips om zo goed mogelijk films te kijken? Ook tips om de Bose Companion op de tv aan te sluiten (met zo min mogelijk verlies) zijn welkom. De tv heeft geen hoofdtelefooningang.

Mijn dank is groot…

Bijdrager
    Hansi2124
    Fajah00 op 05 oktober 2011

Ik wil mijn MBP op mijn tv aansluiten via HDMI, maar ik begrijp dat er dan geen geluid bij zit.

Dat hangt ervan af wanneer die MBP geproduceerd is. Belangrijk in deze.

Bijdrager
    Fajah00

Vorig jaar april nieuw gekocht bij Apple. Als ik me niet vergis waren de MBP’s toen net vernieuwd. Kun je hier wat mee?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, lees dit topic even door. Daar staat ook mijn aankoop m.b.t. hdmi.

iMac 2010 naar S-video of HMDI?

Bijdrager
    Fajah00

Oké, dit doet me deugd. Het is dus mogelijk om via één aansluiting zowel beeld als geluid over te brengen? Is dat enkel mogelijk met de LogiLink-adapter die je in het topic aangeeft, of kan dat tegenwoordig ook met bijvoorbeeld deze:

http://store.apple.com/nl/product/H2775ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Cable-5m?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjA4MDg1NzI

Zoja, heeft er dan nog iemand tips om de kabels ergens goedkoper te kopen als bij Apple zelf?

Bijdrager
    Maverick9898

Misschien een beetje off-topic maar kan je niet beter een ATV kopen?

Bijdrager
    Hansi2124

Vaak is kopen bij Apple het duurst. Op internet kan je dus vrijwel altijd voor lagere prijzen hetzelfde kopen. Zoals mijn kabel, maar even zoeken op internet zal je wel gelijkwaardige kabels tegen ongeveer dezelfde prijs opleveren, denk ik.

Bijdrager
    Fajah00

Hansi2124 1 uur geleden #

Vaak is kopen bij Apple het duurst. Op internet kan je dus vrijwel altijd voor lagere prijzen hetzelfde kopen. Zoals mijn kabel, maar even zoeken op internet zal je wel gelijkwaardige kabels tegen ongeveer dezelfde prijs opleveren, denk ik.

Oke, ga ik dat opzoeken. Maar dan nog geldt de vraag, geeft deze kabel Link ook geluid door?

Bijdrager
    Hansi2124

Volgens deze tekst wel, aangezien er bij de Mini uitdrukkelijk bij wordt vermeld dat het alleen video doorgeeft:

Moderator
    Strifer

Ja, het is mogelijk om via je mini display port het beeld EN geluid over te sturen naar je televisie. Ik doe dat met de volgende kabel:

http://catalog.drbott.info/pic/DrBott/DrBott_miniDP-HDMI_Adapter_II_2.jpg

Dr. Bott MDP>HDMI kabel, versie II (versie I doet lastig met het geluid). 20 tot 25 euro denk ik.

Verder stuur ik het geluid van mijn televisie via hdmi dan weer over naar mijn home cinema set. Soms loopt het geluid niet synchroom… dat heeft dan te maken met de manier van aanzetten. Beste is om de televisie en de home cinema al aan te hebben voordat je de MBP aansluit en vervolgens quicktime of vlc opstarten. Let er wel even op dat je nog de geluidsinstellingen doet op je MBP en je LCD (via je systeemvoorkeuren), anders gaat dat weer mis.

Kun je hier iets mee?

Bijdrager
    Fajah00

Kun je hier iets mee?

Hier kan ik zeker iets mee! Dank voor alle hulp. Ik heb de kabel gekocht en het werkt fantastisch. Ik heb nu echter nog één probleem en wat vraagjes.

Mijn plasma heeft een componenten ingang, en een AV ingang. Als audio-out heeft het alleen een digitale optische uitgang. Zijn er nog mogelijkheden om bijvoorbeeld van een digital optical out naar een jack-plug te gaan, zodat ik mijn Bose Companion op mijn tv kan aansluiten?

Daarnaast vroeg ik me af of ik het tweede scherm ook kan ‘uitschakelen’ terwijl de kabel nog in mijn MBP zit?

Nogmaals dank.

Moderator
    Strifer

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bestaan er van die kabeltjes. Zit er niet gewoon een jack op je televisie waarmee je het geluid van jack naar jack laat lopen (Dat deed ik met mijn oude MBP ook). Zit erop je Bose Companion geen HDMI?

edit: voor zover ik weet kun je een van de twee schermen niet uitschakelen. althans… ik zag zo snel niets in de voorkeuren van ’t beeldscherm terwijl ik gekoppeld was aan mijn lcd. wat je wel kan doen is synchrone weergave: dan zijn ze gelijk. Er zijn ook mogelijkheden om met je MBP klep dicht aangesloten te zijn op je TV, wellicht is dat iets in de juiste richting?

Bijdrager
    Fajah00

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bestaan er van die kabeltjes. Zit er niet gewoon een jack op je televisie waarmee je het geluid van jack naar jack laat lopen (Dat deed ik met mijn oude MBP ook). Zit erop je Bose Companion geen HDMI?

Nee, er zit geen jack (hoofdtelefoonaansluiting) op mijn televisie. De enigste ingangen op mijn Bose Companion zijn USB (maar ik neem aan dat dat alleen op de computer werkt) en jack. Ik heb nu deze kabel gevonden:

http://www.allekabels.nl/Optische-Kabels/5/1529/Optische—Mini-Jack-Kabel.html

Maar zou deze kabel wel werken? En heeft iemand ervaring met het ruilen van producten op allekabels.nl?

Er zijn ook mogelijkheden om met je MBP klep dicht aangesloten te zijn op je TV, wellicht is dat iets in de juiste richting?

Dit is precies wat ik zoek!! Kun je me uitleggen hoe?

Vielen dank!

Bijdrager
    Hansi2124

Even zoeken op het forum bracht mij bij dit topic:

Laptop aan met scherm dicht geklapt?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.