4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    welofniet

MBP of MBA, met/zonder upgrades?

Hallo,
    Ik ben me aan het oriënteren op de aankoop van een laptop, hierbij kijk ik ook naar de macbook. Ben wel bekend met de macbook in gebruik, maar nooit een zelf gehad. Ik wil hem gaan gebruiken voor dagelijks gebruik en studie, hoef geen zware programma’s er op te kunnen draaien of veel handelingen tegelijk te kunnen verrichten. Ik heb momenteel een voorkeur voor de mbp.
    Nu is mijn vraag of ik genoeg heb aan het normale nieuwe model zonder extra upgrades als 8gb ram ipv 4gb, 2,5-Ghz dual core intel core i5 ipv 2,9-Ghz dual core intel core i7 en een gewone 500gb schijf ipv een ssd schijf?
    Dit met name op het oog van de toekomst, verwacht toch wel dat zo’n laptop minimaal 4 à 5 jaar mee gaat. Ben een beetje een leek op het gebied van hardware, dus vandaar deze vraag. En als ik beter de mba kan nemen, waarom is deze dan meer geschikt?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

Ik wil hem gaan gebruiken voor dagelijks gebruik en studie, hoef geen zware programma’s er op te kunnen draaien of veel handelingen tegelijk te kunnen verrichten.

Dat kan op iedere instapper die je nu nieuw koopt.

Bijdrager
    Nic

Hier vind je een draadje waarin iemand anders een soortgelijke vraag stelt, met een behoorlijk aantal behulpzame antwoorden: http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-macbook-11/#post-2615081

De MacBook Pro die je op het oog hebt, zonder retina-beeldscherm en met 500GB HDD-schijf, heeft een lagere kwaliteit beeldscherm dan de Air, is niet noemenswaardig sneller, heeft een langzamere/slechtere videokaart, een batterij die het lang niet zo goed uithoudt als de Air, en is daarnaast een stuk dikker en zwaarder. Het enige wat voor die 13-inch MBP spreekt is dat ‘ie makkelijker zelf uitbreidbaar en zelf te repareren is. Ofschoon ik, en velen op dit forum, hier fan van zijn is het bij de niet-retina 13-inch MBP ‘bouwen’ op een verouderde basis.

Concluderend, als je een laptop voor je studie wil gebruiken en verder alledaagse multimedia (films kijken, muziek afspelen, etc.) is een MacBook Air een fantastische computer: licht, klein en een fenomenale batterijduur waarmee je gemakkelijk je laptop een dag lang in onderwijsgroepen en colleges kunt gebruiken zonder dat je de stekker met je mee hoeft te nemen. Let wel: als je de laptop een jaar of vier tot vijf wil gebruiken bestel je een MacBook Air met 8GB RAM.

Bestel je via SURFspot.nl dan krijg je via je onderwijsinstelling (vrijwel alle Nederlandse HBO’s en universiteiten) 8% tot 10% onderwijskorting op je nieuwe Mac.

Bijdrager
    jamesbluewebsites

Als ik zo jou verhaal hoor denk ik dat je opzoek bent naar een Macbook Air,
    en als je twijfelt met RAM – als je geen “zware” gebruiker bent, dan heb je niet meer dan 4GB nodig
    Over de storage, voor sommige is 128gb/256gb gewoon te weinig, (vooral als je er veel films enzo op wil) dan zou ik voor een externe HD gaan.

Hoop dat dit help

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.