5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    RickB

MBP moederbord onderdelen letterlijk gloeiend heet

Ik heb onlangs een nieuwe batterij voor mijn Macbook pro mid 2009 17 inch (A1297) aangeschaft (Hesker). Deze deed het prima in het begin, maar na 16 cycli viel mijn macbook telkens plots uit. Opnieuw gemonteerd en SMC reset en PRAM gereset. Echter probleem blijft terugkomen. Winkel heeft een nieuwe batterij opgestuurd. Na deze gemonteerd te hebben macsafe eraan en klein flitsje en rook uit de usb gaten :(. Snel opgeschroefd en ik zag op het moederboard 2 onderdelen smelten. Als ik de macsafe erop zet worden die 2 onderdelen gloeiend heet en kleurt er 1 oranje van de warmte. Nu is mijn mbp al wel oud, maar was net wat upgrades aan het doorvoeren: nieuwe RAM, nieuwe batterij, SSD wilde ik er nog in zetten.

Mijn vraag: is het moederboard nog te repareren of is dit echt een verloren zaak? En kan het aan de batterij liggen wat het probleem veroorzaakt. MBP start in ieder geval niet meer op…:cry:

Zie foto: naast bovenste schroef van de fan zie je direct rechtsonder en rechts 2 dingetjes die wat gesmolten zijn.

Bijdrager
    RickB

Ik zie dat de foto een kwartslag naar links is gedraaid. Het gaat om de volgende onderdelen:
    linker schroef recht omhoog (er staat 33 C55 op, op de linker variant zie je het goed staan) en direct rechts boven de schroef. Rechts daarvan staat een nummer 04260 (of Q4260).

Bijdrager
    McPim

https://nl.ifixit.com/Answers/View/117532/Q4260+Mosfet+burned+on+mainboard

Zie de link voor wat meer info. Q4260 is een MOSFET, dat is een soort spanningsregelaar in je voedings/oplaad circuit. Die MOSFET zou je kunnen (laten) vervangen, maar hij kan best stuk zijn of doorbranden omdat er andere componenten stuk zijn (en dat hoeft niet zichtbaar te zijn). Je zou iemand met verstand van dit moederbord en meetapparatuur nodig hebben om dit kansrijk te repareren, maar dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Apple zelf zou gewoon het moederbord vervangen. Ik denk dat je pech hebt dus…

Of het aan de batterij ligt valt niet met zekerheid te zeggen, maar niet-originele batterijen leveren natuurlijk altijd een bepaald risico op.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  McPim.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  McPim.

Bijdrager
    T-sec

De componenten zitten allemaal wel erg in de buurt van de connector waaraan de CPU fan en/of de temperatuursensoren van de CPU, GPU, etc. vast zitten.
    Met een defecte of verwijderde accu (MBP alleen op adapter) gaan de fans altijd op 100% draaien, omdat iets in het voedingssysteem van de temperatuursensoren en fan regeling afhankelijk van de accu zijn. En wat een defecte of slechte immitatie accu hier voor invloed op heeft zal niet goed zijn.
    Dit bij elkaar doet mij een beetje vermoeden dat iets in dit regelsysteem is beschadigd waardoor er mogelijk ook componenten zijn verbrand.
    Zo ver ik mij denk te kunnen herinneren hadden de mainboards van de MBP 2008-2009 sowieso al vaak warmteproblemen. Het is/was dan ook aan te raden bij deze lichting MBP’s na de nodige jaren gebruik de PCU en GPU te verwijderen, de oude vaak door hitte verdroogde warmtegeleidende pasta te verwijderen en nieuwe pasta aan te brengen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  T-sec.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  T-sec.

Bijdrager
    RickB

Dank jullie wel voor de antwoorden!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.