20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Ganymedus

MBP late 2016 aankoop vraag

Zoals zovelen (als ik zo rondsnuffel in het forum) heb ik interesse om de nieuwe MBP te kopen.
    Nu zit ik binnenkort in de VS voor een weekje en hoop ik mijn MBP daar te kunnen kopen, scheelt toch een aardige duit.
    Waar ik mee zit is dat ik eigenlijk de 13″ wil voor de draagbaarheid met 16 GB geheugen ivm het draaien van verschillende vm’s. Maar als ik een 13″ uitbreid naar 16 GB dan is de levertijd pas na mijn vertrek uit de VS.

Een andere optie is om natuurlijk voor de 15″ te gaan. Deze wordt standaard geleverd met 16 GB geheugen. Maar dat gaat weer direct ten koste van de draagbaarheid. De schermgrote is voor mij niet direct belangrijk want ik hang hem thuis aan een 27″ scherm.
    In Nederland kopen is natuurlijk ook een optie, maar ik vind het prijsverschil nogal fors tussen VS en NL.

Ik ben een normale gebruiker en gebruik meestal de volgende applicaties:

• Virtual box met bijvoorbeeld twee vm’s zoals windows 10 (target) en Linux.
    • Standaard MSOffice (365) pakket
    • Wireshark
    • Netbeans
    • Slack
    • Workbench
    • Pixelmator (standaard RAW foto’s uit een Sony NEX5)
    • Accordance
    • iTunes
    • Mail
    • Safari
    • Wunderlist
    • Duet
    • Paar cloud drives (verschillende varianten)
    • Screen Recorder pro

(niet allemaal tegelijkertijd gelukkig)

Ik gebruik standaard gemiddeld 7.20 GB geheugen volgens de activiteitenweergave.
    Wanneer ik twee VM’s draai, dan wordt hij erg traag en gebruik ik de volle 8 GB, maar dit is op een late 2008 MB met 8 GB en een 256 GB SSD.

Denken jullie dat ik toe kan met een MBP13″ met 8 GB of zouden jullie mij toch de MBP15″ met standaard 16 GB aanraden (icm een uitgebreide verzekering voor de fysiotherapeut… :wink: )

Bijdrager
    TheBigZ

De 15″ is perfect draagbaar.

Bijdrager
    Hyrax

Ik zou zeggen dat 8GB momenteel voldoende is, maar hoe lang wil je de Mac gaan gebruiken? Zeg je dat je hem drie jaar gebruikt, dan zou ik hem zo laten. Zeg je dat je richting de vijf tot zes jaar wilt, dan zeg ik neem 16GB in verband met toekomstige upgrades.

Denk er wel aan dat als je hem in de VS koopt, je maar één jaar garantie hebt. Als je toch meer zekerheid wilt kun je AppleCare aanschaffen, en dan ben je al gauw hetzelfde kwijt als dat je in Nederland zou halen.

Bijdrager
    Ganymedus
    TheBigZ op 10 december 2016

De 15″ is perfect draagbaar.

Natuurlijk, je hebt gelijk. Ik verwoord het verkeerd.
    Ik prefereer het lichte gewicht van de MBP13″ en het past beter op het tafeltje in het vliegtuig / trein / etc.

Bijdrager
    Ganymedus
    Hyrax op 10 december 2016

Ik zou zeggen dat 8GB momenteel voldoende is, maar hoe lang wil je de Mac gaan gebruiken? Zeg je dat je hem drie jaar gebruikt, dan zou ik hem zo laten. Zeg je dat je richting de vijf tot zes jaar wilt, dan zeg ik neem 16GB in verband met toekomstige upgrades.

Denk er wel aan dat als je hem in de VS koopt, je maar één jaar garantie hebt. Als je toch meer zekerheid wilt kun je AppleCare aanschaffen, en dan ben je al gauw hetzelfde kwijt als dat je in Nederland zou halen.

Ik doe gemiddeld 7 a 8 jaar met een MB.

Goed punt van de AppleCare. Ik heb het hieronder even uiteengezet en zeker bij het 13″ model heb je dan volledig gelijk.

alle prijzen zijn inclusief btw/tax

De vraag is alleen hoe hard heb je AppleCare daadwerkelijk nodig? Ik ben nog maar 1x terug gegaan met een Apple product en dat was om een nieuwe accu te halen voor mijn oude beestje.

Anoniem

Als je twee virtual machines wilt gebruiken is 16GB volgens mij zo’n beetje de ondergrens.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zit hier gewoon met jeuk tussen mijn billen te wachten totdat iemand roept dat de prijzen in Amerika excl. BTW zijn. ☺️

Bijdrager
    Ganymedus
    Zakske op 10 december 2016

Als je twee virtual machines wilt gebruiken is 16GB volgens mij zo’n beetje de ondergrens.

Ik gebruik gelukkig de VM’s niet fanatiek, anders heb je volledig gelijk.
    Als ik twee VM’s heb staan draaien is er eentje per definitie enkel een target.

Shmoo op 10 december 2016

Ik zit hier gewoon met jeuk tussen mijn billen te wachten totdat iemand roept dat de prijzen in Amerika excl. BTW zijn. ☺️

Dan moet je krabben….

Overigens heb je gelijk, maar het bedrag hangt o.a. van de Staat af. Ik heb het toegevoegd in het overzicht.
    Neemt niet weg dat het verschil hierdoor inderdaad wijzigt, alleen dat beantwoord niet de vraag of Apple Care daadwerkelijk nodig is. Want ik neem aan dat jij alleen commentaar levert op de beperkte berekening?

Bijdrager
    Niels

Prijsverschil valt vies tegen, je zult een Apple Care moeten kopen ivm garantie en als je gecontroleerd wordt op Schiphol kun je ook nog dokken. Ze gaan echt niet geloven dat je die MacBook al had, zelfs als je je doos weggegooid hebt en een EU stekker hebt, daar is dat model te jong voor.

Bijdrager
    Zwollywood

Lijkt me sterk. Er zijn zat mensen die hem nu al wel hebben

Bijdrager
    Ganymedus
    NielsDam op 10 december 2016

Prijsverschil valt vies tegen, je zult een Apple Care moeten kopen ivm garantie en als je gecontroleerd wordt op Schiphol kun je ook nog dokken. Ze gaan echt niet geloven dat je die MacBook al had, zelfs als je je doos weggegooid hebt en een EU stekker hebt, daar is dat model te jong voor.

Je zegt zoals velen: “je moet Apple Care kopen ivm garantie.” Is dit noodzakelijk omdat je anders in NL geen garantie krijgt? Stel dat er een algemeen probleem is met de hele lijn, wijzen ze je dan bij Apple NL de deur?
    Ik ben een keer aangehouden met een Apple product die nog niet verkrijgbaar was in NL toen ik vertrok maar net beschikbaar was toen ik landde. Toen deden ze ook niet heel echt moeilijk…. misschien is het de goden verzoeken om er vanuit te gaan dat het wel los zal lopen.

Bijdrager
    KR1275

Ik doe regelmatig ‘zwaar’ werk, zoals videomontages en fotobewerking. Ik heb nog nooit problemen gehad met 8GB.
    Als ik de programma’s bekijk die jij gebruikt, dan is zelfs 4 GB voldoende… 16 GB slaat in jouw geval nergens op. Dat is meer voor professionals die met zware bestanden werken en meerdere apps tegelijk.

Als je de 13 inch versie wilt, gewoon kopen met 8 GB (of tijdig bestellen…).

Bijdrager
    KR1275

Klopt! En ze zien het aan het toetsenbord. US is anders dan EU.
    En ze zijn steeds strenger op Schiphol, ik moet regelmatig mijn koffer openen. Mijn laatste ervaring was zelfs zeer naar (had haar naam moeten opschrijven en moeten klagen… achteraf).

Goede tip zou zijn: boek een reis via een ander EU-land. Ik vlieg wel eens over Parijs. Daar ben ik nog nooit gecontroleerd en als ik dan in Schiphol aankom, staat er geen douane.

Bijdrager
    Ganymedus
    KR1275 op 11 december 2016

Ik doe regelmatig ‘zwaar’ werk, zoals videomontages en fotobewerking. Ik heb nog nooit problemen gehad met 8GB.
    Als ik de programma’s bekijk die jij gebruikt, dan is zelfs 4 GB voldoende… 16 GB slaat in jouw geval nergens op. Dat is meer voor professionals die met zware bestanden werken en meerdere apps tegelijk.

Als je de 13 inch versie wilt, gewoon kopen met 8 GB (of tijdig bestellen…).

Ik deel je mening dat het merendeel van wat ik gebruik nauwelijks geheugen verbruikt. Zeker als je het vanuit het perspectief bekijkt van een grafische professional, alleen tijdens mijn dagelijkse werk merk ik af en toe toch flinke vertragingen en gebruik ik het maximaal beschikbare geheugen.
    Om een voorbeeld te geven van een standaard werksituatie, dan draaien minimaal de volgende applicaties tegelijkertijd:

1. VirtualBox
    2. Virtual Machine 1 (Linux)
    3. Virtual Machine 2 (willekeurig, veelal een windows variant)
    4. Screen recorder Pro
    5. MsExcel
    6. Duet – iPad air2

Dit is natuurlijk niet vergelijkbaar met het bewerken, of im-/exporteren van grote foto’s of 4k films, want dat is een hele andere tak van sport. Neemt alleen niet weg dat er ook andere applicaties zijn die veel geheugen snoepen.

Klopt! En ze zien het aan het toetsenbord. US is anders dan EU.
    En ze zijn steeds strenger op Schiphol, ik moet regelmatig mijn koffer openen. Mijn laatste ervaring was zelfs zeer naar (had haar naam moeten opschrijven en moeten klagen… achteraf).

Goede tip zou zijn: boek een reis via een ander EU-land. Ik vlieg wel eens over Parijs. Daar ben ik nog nooit gecontroleerd en als ik dan in Schiphol aankom, staat er geen douane.

Ik vlieg vrijwel altijd vanaf Duitsland, dit scheelt een hoop geld en in mijn geval reistijd.

Geblokkeerd
    Anoniem

En ze zijn steeds strenger op Schiphol, ik moet regelmatig mijn koffer openen. Mijn laatste ervaring was zelfs zeer naar (had haar naam moeten opschrijven en moeten klagen…

Geen blanke huidskleur zeker:lol::wink:

Bijdrager
    iep
    Zakske op 10 december 2016

Het aantal bepaald niet hoeveel geheugen je nodig hebt. Ik heb 10 vm’s draaien en die heb ik vrij riant voorzien van geheugen (lees: meer dan noodzakelijk, er zit toch 16GB in de machine) waardoor ze in totaliteit 9GB in beslag nemen. Deze machines doen kleine zaken die dan ook niet veel geheugen vergen (waarschijnlijk krijg ik ze allemaal wel op een Raspberry Pi 2 draaiend zonder problemen).

De grote bepalende factor in deze is wat je met de vm doet. Er zijn bepaalde zaken waarbij je inderdaad veel geheugen nodig hebt. Iemand die vrij actief bezig is met programmeerwerk in Visual Studio is daar een voorbeeld van. Gebruik van AutoCAD weer een andere. Over het algemeen heb je niet zo heel veel geheugen nodig, je komt prima toe met 8GB, zeker wanneer je het beperkt tot simpele clients zoals Windows 10 en Linux. Wanneer je zo’n vm aanmaakt zul je zien dat er ook weinig aan CPU en geheugen wordt toegewezen (single cpu, max 2GB bij Windows bijv.).

Zelf heb ik 16GB in de MBP zitten zodat ik naast de virtualisatie ook nog andere dingen kan doen. In mijn geval betekent virtualisatie soms een paar vm’s maar vaak heel veel omdat ik nog wel eens wat dingen aan het proberen ben (clusters, docker swarms, etc.). Met die 16GB kan ik al snel 10+ vm’s draaien naast apps die al open stonden zonder dat dit een traag systeem oplevert. Zoals gezegd, kijk goed naar je eigen gebruik en stem je geheugen daar dan op af. Er is geen “voor x aantal vm’s heb je x GB geheugen nodig”.

Anoniem

@iep; dat weet ik, maar als de TS zegt dat hij VirtualBox gebruikt én z’n nieuwe MBP zo’n 7 à 8 jaar wil gebruiken kun je toch niet beweren dat 8GB RAM voldoende is.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb er 20 voor mij draaien.. waarvan 4 in bikini. ?

Bijdrager
    iep
    Zakske op 12 december 2016

@iep; dat weet ik, maar als de TS zegt dat hij VirtualBox gebruikt én z’n nieuwe MBP zo’n 7 à 8 jaar wil gebruiken kun je toch niet beweren dat 8GB RAM voldoende is.

Ik ben niet degene die iets beweert, dat doe jij en dat is nou net het probleem. Het enige wat ik doe is aangeven dat die bewering het slechts mogelijk advies is die je maar kunt geven. Zoals ik al zei: Er is geen “voor x aantal vm’s heb je x GB geheugen nodig”. Daaraan toevoegend: performance problemen los je niet op door er nog meer hardware tegenaan te gooien. Je zult een analyse van je gebruik moeten maken en dus ook moeten kijken naar je instellingen (slechte performance bij virtualisatie is in 9 van de 10 gevallen veroorzaakt door onjuiste instellingen) want alleen dan weet je of je instellingen moet aanpassen of dat er meer geheugen bij moet.

Iemand die beweert dat je 8GB aan geheugen nodig hebt is net zo fout als iemand die beweert dat je 16GB nodig hebt zonder ook maar enige analyse te hebben gemaakt.

Bijdrager
    TheBigZ

Iep vs Zakske:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.