7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iJeff

MBP Late 2011 van pre installed Lion naar Snow Leopard

Goedendag OMTers,

Ik heb zo’n kleine 2 weken geleden een nieuwe MacBook Pro 13” aangeschaft hele mooie aankoop maar,
    ik heb daar een voor geinstaleerde Lion op staan en zou graag willen downgraden naar Snow Leopard
    Ik heb een Snow Leopard retail disk 10.6.3 en een Lion op de Recovery HD 10.7.3

Wat ik geprobeerd heb:
    – Een usb disk maken van SL maar geeft 3 piepjes 10.6.3
    – Dus een retail DVD besteld van SL maar geeft ook 3 piepjes 10.6.3
    – TimeMachine backup accepteert de MBP niet. (van mijn vorige MBP met SL)

Verder weet ik niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen om SL op mijn Lion MBP te krijgen

Alvast bedankt,
    iJeff

Bijdrager
    SunKeeper

De MacBook Pro die je hebt gekocht is een Late 2011-model. Officieel nieuwer dan de release van Lion en zou geen Snow Leopard meer kunnen draaien.

Ik weet niet of deze machines andere firmware hebben dan de Early 2011-modellen, het zou kunnen zijn dat de firmware de installatie blokkeert.

Om dat uit te testen moet je ten minste een 10.6.7-versie of nieuwer van Snow Leopard hebben. Liefst een bestaande installatie die je kan klonen. Daarna hopen dat je kan opstarten en dat er geen problemen met drivers/kexts ontstaan.

Bijdrager
    weazel

Ik heb onlangs geprobeerd van Lion naar Snow Leopard te gaan met m’n nieuwe iMac.
    Vergeet het maar.

Het kostte me een dag, met allerlei omwegen.
    Ik kreeg het ge├»nstalleerd maar… De iMac start simpelweg niet op onder Snow Leopard.

Ik vermoed dat het met de Macbooks niet anders is.
    Anderzijds moet ik bekennen dat Lion, na de laatste updates uitgevoerd te hebben tenminste, prima werkt.

Bijdrager
    Maurits

Heb je een tweede mac?

Ik vermoed dat als je de retail 10.6.3 installatie aanvult met de 10.6.8 combo update je een goed werkend systeem krijgt. (het ID macbook pro 8,1 is niet gewijzigd tussen de early 2011 en late 2011 modellen tenslotte)

Maar hoe doe je dat?
    Als je een tweede mac hebt zet je de MacBook Pro in target disk mode, doet de installatie vanaf de andere Mac op de MacBook, (die andere mac moet wel van 10.6.3 kunnen werken om het te testen) en doet dan de combo update 10.6.8, en dan kijken of de MacBook opstart van 10.6.8.

Heb je geen tweede mac? als je een terminal wizard bent zou je van de recovery HD kunnen opstarten, via de terminal de installatie van 10.6.3 doen met een commando dat lijkt op dit:

<br />
    installer -pkg /Volumes/Mac OS X Install DVD/System/Install/packages/OSInstall.mpkg -target /Volumes/MacBookHD<br />

zie man installer
    en direct daarna de combo update op vergelijkkbare wijze (je moet de Combo Update dan b.v. op usb stick hebben) Ik denk dat het kan werken omdat als je de installatie op een niet-opstart schijf doet, de installer het direct doet (als je op de opstart schijf installeert gebeurt een groot deel van de acties na een herstart) maar weet het niet 100% zeker.

Je kan ook nog een externe bootable Harde Schijf maken als je geen tweede mac hebt.

Maar ik zou kiezen voor de tweede Mac optie (ga een avond naar een vriend met een iets oudere Mac en je bent klaar)

Bijdrager
    fatboysmart

Is inderdaad een heel gedoe aangezien oudere Macs niet kunnen opstarten met een lagere versie dan 10.6.8, en de retail disk is 10.6.3.

Ook moet de Mac ooit geleverd zijn met Snow Leopard (niet perse jouw computer, maar het model) om uberhaupt SL te kunnen draaien.

Hier een artikel waarin het wordt uitgelegd…

http://www.zdnet.com/blog/government/how-to-install-snow-leopard-on-a-brand-new-lion-based-mac/10652?pg=3

Bijdrager
    TheBigZ

En hier het topic waarin fatboysmart een vergelijkbare vraag had:

Nog ergens nieuwe iMac met Snow Leopard te koop?

Bijdrager
    iJeff

Allemaal erg bedankt voor jullie hulp en nuttige informatie en tips ik heb hier erg veel aan!
    Ik zou even kijken wanneer ik tijd heb en het zou gaan proberen:D !!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.