23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    bartv

MBP langzamer in en uit sluimerstand dan Powerbook G4?

Hi,

ik heb sinds een paar weken een 15″ MBP en het valt me op dat deze er veel langer over doet in sluimerstand te komen en weer wakker te worden dan mijn oude 12″ Powerbook G4. De 12″ doet er hooguit enkele seconden over, maar de nieuwe MBP al snel 10-15 seconden. Bij het wakker worden duurt het ook een paar seconden voordat het toetsenbord en de muis reageren. Is dat allemaal normaal?

Groet,

Bart

Bijdrager
    Vin

ik heb precies hetzelfde. echt irritant!

Moderator
    unSOUND

Ja natuurlijk kan dat. Het ligt er maar net aan wat er allemaal gestart moet worden, en hoe snel de MBP dat kan. Zeker als er nog taken bij zitten die via Rosetta gedaan moet worden kan dat schelen…

Bijdrager
    bartv

Er wordt zeker niet meer gestart dan voorheen. Alle taken hoeven natuurlijk ook niet echt gestart te worden, ze hoeven alleen maar wakker te worden van het sluimeren. Ik blijf het een rare toestand vinden!

Bart

Bijdrager
    PietjePuk

Ik kan me herinneren dat in het begin toen ik mn MBP had hij direct sliep. Sinds één of andere update (ben het ondertussen vergeten) duurt dit nu een 5 tot 10 tal seconden. Wakker worden doet hij onmiddellijk. Mss is het verleden tijd met 10.4.9, wie weet.

Bijdrager
    Roeland

@bartv: Staat de ‘safe sleep’ misschien ingeschakeld?

Bijdrager
    bartv

Hi Roeland,

nee volgens mij niet. Ik zie tenminste geen balkje bij het opstarten. Voor alle duidelijkheid: het scherm gaat wel direct aan, maar het systeem is een paar seconden ‘bevroren’ voordat ik er wat mee kan doen.

Bart

Bijdrager
    mac lover

dat zelfde probleem heb ik met mijn G3 blue and white ook!! tenminste alleen bij het in slaap vallen… bij het wakker worden is het geen probleem

Bijdrager
    macpro

Dat je het balkje niet ziet bij opstarten wil niet zeggen dat safe sleep niet wordt gebruikt.
    De Mac bewaard dan toch alvast alle instellingen op harde schijf voor het geval de batterij leegraakt terwijl de Mac in de sluimerstand zit.
    Dan schakelt de Mac gewoon uit, terwijl toch je sessie bewaard blijft.
    Daarom duurt het sluimeren langer.
    Door safe sleep uit te schakelen kun je het sluimeren weer versnellen.

Bijdrager
    bartv

aha! Ik heb ziten kijken in het ‘Energiestand’ regelpaneel, maar daar zie ik dit niet staan. Weet jij hoe ik dit in moet stellen?

Thx,

Bart

Bijdrager
    Vin
    ”bartv”

aha! Ik heb ziten kijken in het ‘Energiestand’ regelpaneel, maar daar zie ik dit niet staan. Weet jij hoe ik dit in moet stellen?

Thx,

Bart

ik kan t ook al niet vinden….

Bijdrager
    bartv

zo te zien wordt het terminal werk

Bijdrager
    bartv

En inderdaad!! Als je het volgende commando in een terminal geeft dan gaat je MBP weer lekker snel in slaap:D

[code:1:f5949b5756]sudo pmset -a hibernatemode 0[/code:1:f5949b5756]

Voor de zekerheid heb ik de huidige instellingen eerst maar even opgeslagen, dan kan je altijd makkelijk weer terug:

[code:1:f5949b5756]sudo pmset -g disk > ~/Desktop/pmset.txt[/code:1:f5949b5756]

Bedankt, allemaal!

Bart

Bijdrager
    Vin
    ”bartv”

zo te zien wordt het terminal werk

en dat kunnen we beter niet doen denk ik?

Bijdrager
    macpro

Tuurlijk wel.
    Waarom zou je opeens een stap terug moeten zetten als de terminal er aan te pas komt?
    Je moet natuurlijk wel iets beter opletten, maar je leert er ook veel van.
    Dus gewoon die stap nemen, rustig lezen wat er staat en kijken of je er een goed gevoel bij hebt.
    Heb je dat? Doorgaan! Heb je dat niet? Dan stoppen.
    Maar niet vooraf: oei, terminal, RENNEN!!!

En natuurlijk even controleren of je nog recente backups hebt… :wink:

Bijdrager
    Vin
    ”bartv”

En inderdaad!! Als je het volgende commando in een terminal geeft dan gaat je MBP weer lekker snel in slaap:D

[code:1:19a9a874cc]sudo pmset -a hibernatemode 0[/code:1:19a9a874cc]

Voor de zekerheid heb ik de huidige instellingen eerst maar even opgeslagen, dan kan je altijd makkelijk weer terug:

[code:1:19a9a874cc]sudo pmset -g disk > ~/Desktop/pmset.txt[/code:1:19a9a874cc]

Bedankt, allemaal!

Bart

is die onderste commando een backup van je instellingen ofzo dan? en hoe zou je die kunnen terugzetten?

Bijdrager
    bartv

Ja, het is een lijstje met instellingen. Je ziet dan bijvoorbeeld:

[code:1:eaace50e7b]Battery Power:
    sms 1
    hibernatefile /var/vm/sleepimage
    acwake 0
    sleep 5
    halfdim 1
    hibernatemode 3
    disksleep 5
    displaysleep 5
    lidwake 1
    lessbright 1
    AC Power:
    womp 1
    sms 1
    sleep 10
    acwake 0
    autorestart 0
    halfdim 1
    disksleep 10
    displaysleep 5
    hibernatemode 3
    lidwake 1[/code:1:eaace50e7b]

In mijn geval kan je de instellingen dus terugzetten met

[code:1:eaace50e7b]sudo pmset -a hibernatemode 3[/code:1:eaace50e7b]

Niets engs aan hoor!

Groet,

Bart

Bijdrager
    Vin
    ”bartv”

Ja, het is een lijstje met instellingen. Je ziet dan bijvoorbeeld:

[code:1:0512105741]Battery Power:
    sms 1
    acwake 0
    sleep 5
    halfdim 1
    hibernatemode 3
    disksleep 5
    displaysleep 5
    lidwake 1
    lessbright 1
    AC Power:
    womp 1
    sms 1
    sleep 10
    acwake 0
    autorestart 0
    halfdim 1
    disksleep 10
    displaysleep 5
    hibernatemode 3
    lidwake 1[/code:1:0512105741]

In mijn geval kan je de instellingen dus terugzetten met

[code:1:0512105741]sudo pmset -a hibernatemode 3[/code:1:0512105741]

Niets engs aan hoor!

Groet,

Bart

gelukkig!!! ik ben al aan t typen in de terminal!

Bijdrager
    Vin

maar even voor alle duidelijkheid. Deze verandering in de terminal zorgt er dus voor dat je mac je ram geheugen niet op je HD parkeert? En als je batterij dus helemaal dood is als ie slaapt dan ben je je werk kwijt? bewaart ie het virtuele geheugen nog wel gewoon?

Bijdrager
    bartv

Precies. Batterij leeg tijdens de sluimer = werk weg. Maar goed, ik heb dat nog nooit meegemaakt en ik vind het belangrijker dat hij snel in slaap valt (want ik merk vaak pas op het station dat ik uit de trein moet sprinten dus moet ik m’n MBP snel in de tas kunnen stoppen;-)

Bart

Bijdrager
    iJoost

Met Safe Sleep duurt het bij mij precies drie tellen voor ie echt slaapt. Zelfs bij uit de trein springen lukt dat nog. Maar goed, zelf weten… En niet komen klagen als het misloopt.

Bijdrager
    Vin

nou, niet voor t een of ander maar op mijn mbp duurt het soms wel 40 seconden met safe sleep! vandaar dat ik het anders wou!

Bijdrager
    G-Force

Sinds korte tijd (= sinds er Leopard op staat) duurt het slapen op mijn MacBook ook wat langer (niet altijd maar goed). Op school is dit niet handig vanwege de lokaalwisselingen. Eens even kijken naar deze setting want mijn accu is toch nooit leeg.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.