9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Willumpie

MBP soms Airport Time Capsule kwijt…

Het probleem:
    De laatste tijd komt het zo nu en dan voor dat de verbinding tussen Time Capsule en mijn MacBook Pro ineens wegvalt. Op de TC brand dan gewoon het groene lampje constant alsof er niets aan de hand is.

Situatie:
    Ik heb in de meterkast een UPC modem waarop ik bedraad een Time Capsule heb aangesloten. Deze zorgt voor Wifi in huis en gebruik ik voor Time Machine. Deze situatie hangt er al meer dan een jaar en heeft al die tijd prima gewerkt. In huis hebben we een MBP en 2 iPhones die gebruik maken van Wifi. Sinds kort hebben we er ook een iPad bij.

Keren dat het gebeurde:
    Laatst was een vriend van me 2 dagen hier met z’n MacBook, dus ook op het Wifi netwerk. We waren op beide MacBooks bezig aan een nieuwe website en dus flink gebruik aan het maken van internet. In die 2 dagen viel regelmatig de verbinding met de TC weg. Lampje op TC branden gewoon constant groen. Stekker van de TC eruit, 10sec.wachten, stekker er weer in en alles werkte weer.

Vandaag viel de verbinding weer ineens weg. AirPort-Configuratieprogramma gaf de melding: geen geconfigureerde airport-basisstation gevonden. Configuratieprogramma blijft zoeken… Kijkje in de meterkast, gewoon continu groen lampje.
    Ik kreeg de ingeving even op de iPhone en iPad te kijken bij AirPort-configuatie. Iets dat ik de vorige keren niet gecheckt heb. Wat bleek… alletwee gewoon verbinding, niets aan de hand. MBP opnieuw opgestart en alles was weer ok…

Op het moment dat vandaag de verbinding wegviel was mijn vrouw aan het Facetimen en zat ik op internet.
    Toen die vriend van me hier was hadden we het idee dat het steeds gebeurde als we tegelijk iets up-loaden of veel data op en neer stuurde (bijvoorbeeld via Airdrop)
    Dus in beide situaties als er veel data over Wifi ging.

Vraag
    1) Kan het zo zijn dat er iets mis gaat als er teveel apparaten gebruik maken van Wifi op de TC? Daar lijkt het op, maar ik ben maar een leek…
    2) Wat kan ik hieraan doen?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, capaciteit kan het probleem niet zijn. Ten minste 50 gebruikers (dus nog meer apparaten) moeten er gelijktijdig gebruik van kunnen maken.

Het probleem zit in de MacBook(s) zoals je al zegt. Zodra het wegvalt, start dan eens het Diagnostische netwerkinfo-programma op.
    Dat kan je doen door een site in Safari op te vragen en enkele minuten te wachten totdat er een foutmelding verschijnt. Onder de foutmelding heb je een knop om het programma te starten.

Mocht je het handmatig willen opstarten, kijk in Systeem > Bibliotheek > CoreServices > Diagnostische netwerkinfo.
    Let op dat je in bovenstaande map nooit wijzigingen mag aanbrengen.

Het programma zoekt uit waar ergens de fout zit en stelt waar nodig enkele vragen.

Bijdrager
    Willumpie

@Joppe Hoekstra,
    Nee, nog niet zo’n melding gezien, maar is wel een goeie.
    – Kun je dat nakijken hoeveel ip adressen je provider toestaat?
    – en gaat dat wel op omdat ik in principe wifi pak van de Tc en niet van de provider modem!?

Bijdrager
    Willumpie

Vandaag gebeurde het weer toen die vriend er weer was. Op zowel zijn als mijn MacBook viel steeds de verbinding met de TC weg… Op de iPhones was er nog gewoon verbinding. Stekker eruit, erin en het werkte weer. Maar bleef gebeuren. Vervolgens één van de 2 MacBooks uitgezet en het was over.

Iemand een idee wat het is en wat ik eraan kan doen?

Bijdrager
    KeKo

Heb je bluetooth aanstaan en gebruik je bluetooth devices? Dan is dat het waarschijnlijk (bekend probleem dat apple negeert).

Bijdrager
    Willumpie
    KeKo op 18 december 2013

Heb je bluetooth aanstaan en gebruik je bluetooth devices? Dan is dat het waarschijnlijk (bekend probleem dat apple negeert).

Vertel!?
    Want ja ik heb bleutooth aan staan en gebruik draadloze muis en toetsenbord. Normaal doe ik dat ook en heb ik nergens last van…
    Het gebeurd alleen als er 2 MacBooks tegelijk aanstaan. En die ander gebruikte geen bluetooth devices.

Ben benieuwd naar je uitleg!

Bijdrager
    KeKo

Heb je een retina macbook pro? Het schijnt (ik heb niet geverifieerd, want de reden boeit me niet zo, ik zoek namelijk vooral naar een oplossing) dat de bluetoothchip en de wifichip direct bij elkaar zitten en op dezelfde frequentie ien daarom elkaars signaal kunnen verstoren. Wanneer je wifirouter ook op 2,4 Ghz zit, net zoals je muis, kan dat het probleem zijn en dat uit zich meestal in lagere overdrachtssnelheden voor je wifi en het niet kunnen vinden van netwerken. Een oplossing kan zijn je router op 5Ghz te zetten.
    Kijk sowieso of het probleem er ook is wanneer je bluetooth uit staat.
    Zelf zet ik in de praktijk nu steeds bluetooth (BT) uit, dan vindt mijn MBPr direct mijn wifinetwerk (ik heb geen 5Ghz), daarna zet ik BT eventueel uit aan om mijn magic mouse of trackpad aan te kunnen sluiten. Van de lagere snelheid heb ik in de praktijk geen last, totdat ik muziek wil streamen naar mijn stereo (airplay, die hapert dan), dan moet de BT dus weer uit. Het werkt allemaal wel, maar het is niet iets wat je verwacht van een apparaat vaan meer dan 2000 euro. Nu kun je zeggen dat je dan gewoon een nieuwe router moet kopen, maar dat vind ik idioot gezien het feit dat de 2.4 Ghz-ondersteuning standaard is en ik ook bij anderen dat niet zou kunnen verlangen…

Bijdrager
    jebman

ik heb ook problemen met vasthouden van verbinding met mijn TC, in mijn geval met de dataschijf. mogelijk dat in mijn geval de fileserver eruit knalt omdat de tc te warm is geworden na te lang werken. Apple support al 2x gebeld (2,5 uur), ze komen er op terug maar laten niets meer van zich horen…

@joppe
    die melding heb ik wel eens gezien, hoe kan ik dat voorkomen? Ik heb vaak 2 macs aan en beide draaien ook een virtuele machine dus 4 computers online, en nog een aantal iOS devices (meestal 4).

Bijdrager
    Willumpie

@Keko:
    Zoals ik aangaf heb ik die storing nooit als ik alleen met mijn eigen MacBook aan het werk ben. Gewoon met Bluetooth aan, draadloze muis en toetsenbord, rete snel internet, geen problemen. Dus daar ligt het dan niet aan lijkt me.

Alleen als die vriend van me met zijn Macbook ook op het Wifi netwerk zit gaat het regelmatig mis. En het was 1x aan de hand toen ik op mijn MacBook bezig was en mijn vriendin een facetime gesprek had op haar iPhone. Dus alsof we teveel vroegen van het Wifi netwerk… Maar dat zou volgens SunKeeper niet kunnen. Daarnaast is alleen de MacBook de verbinding kwijt, de andere apple apparaten niet/nooit…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.