5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    velotic

MBP HD probleem

Hey beste mensen. Normaal lees ik hier mee, maar nu zit ik in de situatie dat ik ook wel wat hulp kan gebruiken. Ik heb hier een Macbook Pro van 15 inch, van september 2009. De harde schijf lijkt kapot te zijn, een nieuwe installatie van Snow Leopard lukt niet meer. De harde schijf etc. is origineel. Hieronder de precieze beschrijving, ook hoe het begon.

De computer was traag vanaf het opstarten. De avond ervoor had ik er geen problemen mee. Steeds vast waarna hij even normaal doet. Herstart hielp niet, na een tijdje zat hij helemaal vast. Op de harde manier uitgezet (aan/uit knop paar seconden ingedrukt houden). Hierna wilde hij niet meer opstarten. Zelfde harde manier uitgezet.

Opstarten in de veilige modus lukte niet. Hij doet er al heel erg lang over en als de balk voltooid is komt hij nog niet veel verder. Uiteindelijk vreet hij alleen stroom voor een aantal uur en kom ik niet verder. Als ik de computer daarna weer opnieuw wil opstarten start hij steeds automatisch op in veilige modus, die dus niet verder komt.

Zo’n 2 maand geleden had ik al een wit of blauw scherm de hele tijd. Toen kon ik via de originele DVD opnieuw installeren, met archiveer en installeer zodat ik mijn gegevens behield. Heb daarvoor nog wel mijn gegevens over kunnen zetten via een firewire kabel naar mijn iMac.

Dit wilde ik nu dus weer proberen maar dat lukt helaas niet meer. De iMac zag de harde schijf niet en kwam uiteindelijk met een melding dat hij er niet bij kon (zoiets, de precieze melding herinner ik me niet meer).

Omdat ik toch eigenlijk wel eerst de allernieuwste gegevens wilde hebben heb ik eerst geprobeerd de schijf te herstellen via schijfhulpprogramma. Hier gaf hij 2 of 3 fouten met de mededeling dat hij deze niet kon herstellen.

Uiteindelijk dus maar voor het laatste gekozen wat ik kon doen, een compleet schone installatie, wis en installeer dus. Als ik wil installeren zoekt hij heel lang naar beschikbare schijven. Daarom ben ik eerst maar gaan proberen de schijf te ‘wissen’ via schijfhulpprogramma. Deze gaf echter weer een foutmelding, de harde schijf kon niet gedeactiveerd worden, terwijl ik toch vanaf de dvd bezig ben.

Na het proberen te wissen van de schijf kan ik deze harde schijf wel selecteren, om opnieuw op te installeren. Dan krijg ik echter weer meteen een foutmelding, volgens mij dat de inhoud van de schijf niet kan worden gewijzigd.

Het gaat dus om de originele harde schijf. Kan ik hier zelf nog iets aan proberen te reparen of op één of andere manier bij de bestanden die er op staan? Of lijkt het er op dat de harde schijf helemaal kapot is en het een nieuwe harde schijf wordt?

Sorry dat het zo’n lang bericht is geworden, maar ik heb het gevoel dat ik alles al geprobeerd heb. In ieder geval bedankt voor het lezen en wie weet voor het helpen!

Bijdrager
    JaNiintendo

Ja, dit heb ik een keer gefixed voor iemand: De HD is dood en je moet hem vervangen, ik hoop dat je trouwens nog een TimeMachine backup hebt die vrij recent is.

Bijdrager
    Vinhelper

Inderdaad, je zult een nieuwe HD moeten kopen, spijtig is het apparaat al uit garantie.

Een HD kost zo rond de 60 euro voor 500GB. Let goed op de hoogte in mm van een harde schijf die je koopt.

Bijdrager
    velotic

Thnx voor het antwoord. Was ik al bang voor.
    Helaas zit ik niet in de luxe positie dat ik een externe harde schijf voor backups bezit. Heb wel de belangrijkste informatie op mijn iMac staan. School/muziek en andere belangrijke informatie heb ik dus nog in mijn bezit. Zal wel wat dingen verloren zijn, maar dat zij zo. Alleen jammer dat ik net allemaal foto’s etc netjes bij elkaar heb gezocht en geordend. Hoop dat dat nog van mijn iPhone terug te zetten, waar het wel op staat.

Bedankt, zal morgen eens kijken hoeveel zoiets gaat kosten. Hopelijk kan ik het ergens onder garantie laten vallen. Lijkt me niet te verwachten dat zoiets na 1 jaar en 4 maanden gebeurd, hoewel het natuurlijk altijd mogelijk is.

Nogmaals bedankt!

Bijdrager
    velotic

Even een nieuwe reactie. Heb er vandaag iemand die er voor zijn werk veel vanaf weet naar laten kijken en hem lukte het wel om Snow Leopard opnieuw te installeren. Hulde voor hem dus, en geluk voor mij! De HDD blijkt het nog te doen, hopelijk blijft hij dat ook gewoon doen;)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.