12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Macinzon

MBP geeft zwart scherm en witte (spacebalk) cursor bij opstarten.

Dag OMT’ers,

Gisteren heb ik met overhaast mijn MBP geforceerd uitgezet tijdens het opstarten.
    Als ik nu mijn MBP opstart komt hij niet verder dan een zwart scherm en een witte knipperende cursor..
    Als ik via ALT-opstart krijg ik wel mijn Macintosh HD te zien, en een Bootcamp schijf (Ik heb Win7 draaien via Bootcamp). De recovery schijf is echter verdwenen.. Als ik dan mijn Macintosh HD of Bootcamp opstart, krijg ik hetzelfde tafereel als hierboven beschreven.

Dit zijn de oplossingen die ik al heb geprobeerd:
    1) Safe booten
    2) Single-user mode en Verbose mode (hij kan deze niet opstarten, krijg zelfde als hierboven).
    3) PRAM en VRAM resetten
    4) Hardware test (niks aan de hand met hardware volgens de test)
    5) Via Mac recovery en Disk utility mijn schijf repairen (geeft hij een error).

Het vreemde is, als ik via ALT op start ziet hij een Macintosh HD, en een Bootcamp. Maar via Disk Utility ziet hij een disk082 en een bootcamp, alsof de Macintosh HD helemaal verdwenen is..

Weet iemand hier raad mee?

MBP 15” Retina (eind 2012 versie).

~Macinzon

Bijdrager
    iMad

Een oplossing is opstarten via een externe schijf / usb stick met daarop een OS, liefst hetzelfde als de OS die je op de interne schijf gebruikt en daar in ieder geval Schijf controle en evt. Schijf herstel uitvoeren op de interne schijf.
    Welke OS draai op de interne schijf?

Bijdrager
    Macinzon

Ik draai Mountain Lion op de interne schijf.

Schijf herstel via een externe USB met een OS daarop komt toch hetzelfde neer op schijf herstel/repair via Mac Recovery?
    Als je Mac Recovery opstart krijg je ook Disk Utility met alle mogelijkheden van controleren/repair/formatteren. Ook de optie om Mountain Lion opnieuw te herinstalleren.

Op het moment ben ik aan het proberen mijn gegevens te bereiken via Thunderbolt boot en een externe laptop. Als dat niet werkt denk ik dat ik de schijf moet formatteren en ML opnieuw moet installeren.

Bijdrager
    iMad

Ok ik had niet begrepen dat je via Mac Recovery kon opstarten.

Ja als die het niet kan repareren, zou ik ML proberen te herinstalleren via Mac Recovery.
    Trouwens wat voor error krijg je dan, als je probeert de schijf te herstellen via Mac Recovery?

Bijdrager
    Macinzon

‘Fout: Schijfhulpprogramma kan deze schijf niet herstellen. Maak een reservekopie van zo veel mogelijk bestanden, formatteer de schijf opnieuw en zet de reservekopie van uw bestanden terug.’

Zou het mogelijk zijn om via Schijfhulpprogramma nog een back-up te maken van de schijf in deze staat?

Als ik via Thunderbolt boot geeft hij alleen de Bootcamp schijf aan. Maar als ik dan in Schijfhulpprogramma kijk zie ik beiden staan.

Bijdrager
    iMad

Probeer het in ieder geval van de totale schijf een back-up te maken, misschien dat je later nog data kan terughalen via een andere programma.
    Misschien is het mogelijk via Terminal data nog te kopiëren, maar dat weet ik zo 123 niet.

Je kan nog eens opstarten met Mac Recovery en dan Terminal opstarten en kijken of je dan de User map kan kopiëren.
    Weet niet de juiste commando’s, maar zal eens kijken.

Bijdrager
    iMad

Als je Terminal kan starten vanuit Mac Recovery dan type df
    Zie je dan je schijf ook?

type om alle users te zien.
    ls /Users

type om te kijken of je toegang krijgt tot de user.
    cd /Users/yourusername

en om te kopiëren data naar een andere drive.
    cp -pr /Volumes/<name of your hard drive>/<your username> /Volumes/<backup drive>

Bijdrager
    Macinzon

Ik ben op het moment via Schijfhulpprogramma het volume aan het kopiëren naar een externe hardeschijf. Geen idee of dit werkt, het kan zijn dat ik straks bij de externe hardeschijf het zelfde probleem krijg. Hier is hij 1.5 uur mee bezig.

Terminal kan ik inderdaad starten via Mac Recovery. Ik hebzelf geprobeerd Macintosh HD weer de ‘start’ schijf te maken bij booten via een terminal code, aangezien een zwart opstart scherm met een witte cursor windows achting is.. De code werkte echter niet.

Ik zal straks jouw methode proberen.

Bedankt voor de hulp zo ver!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat je ook kunt doen:
    Als je over een tweede Mac kunt beschikken kun je je MBP in target mode starten door de “T” ingedrukt te houden (vooropgesteld natuurlijk dat dit wel lukt) en dan via de andere Mac ML opnieuw installeren dan wel een clean instal uitvoeren na een geslaagde backup. De Mac’s moeten dan via FireWire en/of Thunderbolt verbonden worden. (Mogelijk heb je dan een TB-FW adapter nodig.)
    Als opstarten in target mode gelukt is, zou je de HD op de desktop moeten zien van de andere Mac.

Bijdrager
    Macinzon

Ik heb geprobeerd via target disk mode de SSD opnieuw te formatteren, echter geeft hij de volgende error: ‘Er kan niet naar het laatste blok van het apparaat worden geschreven.’

Formatteren via de laptop zelf werkt ook niet, dan blijft de timer oplopen en komt het balkje niet vooruit.

Heb nog weinig hoop :p. Het vreemde is gewoon dat alles op de bootcamp partitie intact is, maar de Mac partitie. Ik heb via een externe harde schijf enkele bestanden kunnen redden. Het grootste deel was echter corrupt geraakt. Gelukkig heb ik mijn belangrijke bestanden wel gebackupt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik ben bang dat er op dit moment weinig aan te doen is. Ik denk dat de SSD zwaar corrupt is (de OS-X partitie dus). Het beste wat je kunt doen is naar de Apple store gaan in Amsterdam en kijken of de mensen van de geniusbar er ter plekke iets aan kunnen doen. Ik hoop dat je een beetje in de buurt woont…

Je kunt ook naar de winkel gaan waar hij gekocht is, maar ik denk niet dat je dan snel weer aan de slag kan.

Bijdrager
    Macinzon

Ik denk dat ik dan maar even 2 uurtjes in de trein moet zitten. Heb niet veel vertrouwen in de APR na dit verhaal: http://www.onemorething.nl/community/topic/waardeloze-service-icentre-groningen/

(Ik was diegene die de laptop kocht).

Beiden dank voor de hulp!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.