24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Navuri

MBP, gamen en wat algemene vragen.

Ik ben van plan om mijn iMac 20″ uit 2007 binnenkort te verkopen als de nieuwe Macbook Pro’s op de markt komen want ik ben op zoek naar een 13″ laptop die me wat mobieler maakt in mijn werk etc.

Nu heb ik een aantal vragen:

1. Is er enig zicht op de nieuwe MBP’s qua specs en releasedatum? Of is het misschien zo dat het nog wel tot oktober kan duren voordat de nieuwe op de markt komen?

2. Ik wil af en toe World of Warcraft gaan spelen op de nieuwe Macbook Pro, maar eigenlijk wil ik dat doen middels een externe monitor. Zijn MBP’s simpel aan te sluiten op monitors of moet ik allerlei rare connectors, kabels en andere dingen erbij gaan kopen?

3. Uitgaande van een Macbook Pro en een externe monitor: is het tevens mogelijk om op het externe scherm WOW te spelen en op het 13″ scherm van de Macbook bijvoorbeeld een andere desktop met social media te laten weergeven?

4. Op mijn 20″ iMac (Intel Core 2 Duo) en ATI Radeon HD 2400 XT kan ik ‘redelijk’ World of Warcraft spelen. Kan iemand me in lekentaal uitleggen hoeveel beter, makkelijker, sneller WoW er op een nieuwe (of huidige MBP) draait en hoeveel beter het eruit gaat zien t.o.v. mijn huidige iMac? Ik neem aan dat er hier wel wat WoW spelers zitten namelijk. Iemand die misschien de verschillen tussen de huidige videokaart en de mijne kan uitleggen bijvoorbeeld.

Hopelijk kunnen jullie me van wat praktisch advies voorzien.

Navuri (1e post hier, dus mocht het allemaal in een verkeerd topic staan, mijn excuses)

Moderator
    unSOUND

1] Nee, is altijd tot de dag van release onbekend. Meer dan gokken kunnen we niet.

2] Er zit een Thunderbolt poort op, dus je kunt er een Apple Thunderbolt of Mini Displayport scherm op aansluiten, maar zijn ook simpele verloopjes naar VGA of DVI

3] Dat kan.

4] Sorry, speel geen games, dus ik kan daar weinig gefundeerds over zeggen, maar ik vermoed wel dat dat goed gaat werken.

Bijdrager
    TheBigZ

1] Specs: Ivy Bridge CPU. Reken er niet op dat de nieuwe MBP heel véél sneller wordt dan de huidige versie. Mei/Juni 2012 op z’n vroegst. Maar zoals unSOUND al aangaf, niemand die het echt zeker weet. Glazen bollenwerk…

Bijdrager
    Haike

Apple heeft onlangs een nieuw besturingssysteem aangekondigd voor komende zomer; Moutain-Lion oftewel OS 10.8

Intel komt met een nieuwe CPU, die voor April/Mei verwacht wordt, maar als ik het allemaal mag geloven gaan ze dat een beetje uitstellen omdat de huidige voorraad te groot is, zowel hun eigen voorraden, als bij een aantal afnemers, en dat moet eerst op.

Ik kan me voorstellen dat Apple hier rekening mee houdt, en wacht tot ze deze 2 eventueel kan combineren, informatie erover geven doen ze nooit, dus er is verder niks over te zeggen.

In het verleden schijnt het ook wel zo zijn geweest dat als er een nieuwe processor op de markt kwam, Apple op andere afnemers voorrang kreeg..

Conclusie: hou je oren en ogen wijd open, en als je nu niet per sé nu een nieuw machine nodig hebt, wacht er dan mee, en sla je slag als er iets nieuws komt.

Bijdrager
    Navuri

Dank voor de reacties allen. Vraag me alleen af waarom de huidige Macbook Pro’s niet eens een Full HD scherm hebben en de iMac etc. wel. Is hier een reden voor? Full HD lijkt me toch een beetje standaard anno 2012.

Bijdrager
    TheBigZ

De 17″ MBP heeft (meer dan) FullHD resolutie: 1920×1200.

Laptops met een 13″ scherm en FullHD resolutie zijn sowieso niet te koop. Je hebt dan minimaal een 15,5″ scherm nodig.

Bijdrager
    Navuri

Waarom komt de nieuwe iPad dan wel met een Full HD scherm? Ik snap die keuzes niet.

Moderator
    unSOUND

Omdat dat om schermen gaat met de zogenaamde retina pixels, die zijn heel klein waardoor je wel die resolutie in een klein scherm kunt stoppen. Maar die schermen worden exponentieel duurder naarmate ze groter worden, dus bij grotere maten zoals in notebooks is dat ( nog ) niet te betalen…

Andere reden om het ( nog ) niet te doen is omdat je bij zulke schermen in een notebook dan een zo hoge resolutie krijgt, dat de grafische kaart HEEL sterk moet zijn omdat die 4 maal grotere beelden moet verwerken, en je de accu dus ook heel snel leeg trekt.

Bijdrager
    Navuri

Kan een huidige Macbook Pro 13″ wel 1080p uitzenden naar bijvoorbeeld een externe monitor (als die dat wel kan weergeven natuurlijk)?

Bijdrager
    AppleStef

Ja.

Bijdrager
    Afroman

Met gemak gewoon.

Maar gamen kan sowieso beter op Windows, althans beter.. Je hebt daar meer keus. Dus Bootcamp is wel aan te raden.

Bijdrager
    Bart01
    Navuri op 26 februari 2012

Kan een huidige Macbook Pro 13″ wel 1080p uitzenden naar bijvoorbeeld een externe monitor (als die dat wel kan weergeven natuurlijk)?

Ikzelf speelde zo af en toe WoW op mijn MBP 15″ (2011) en dat gaat meer dan prima. Blizzard maakt de games die ze uitbrengen ook mac compatible dus bootcamp is niet nodig voor WoW.

1. Zoals gezegd: geen idee, dat blijft gokken.
    2. Gewoon een mini-displayport – HDMI kabeltje kopen (ben je voor een tientje klaar)
    3. Nee, als je WoW aan het spelen bent is je andere scherm zwart en kun je d’r weinig mee. Dit is als het full-screen speelt, mocht je het windowed spelen dan kan het volgens mij wel..
    4. Ikzelf gebruik een AMD Radeon 6490M met 256mb. Niet zo heel veel zou je denken, maar het werkt prima. Zolang je alles maar niet op de max zet.

Succes met je keuze;)

Bijdrager
    Navuri

Blijf het raar vinden van het Full HD gebeuren. Volgens mij is het een truc van Apple om de kosten te drukken en om toch steeds met een nieuw product te komen. Ik zie online laptops van 700 euro die wel een full hd scherm hebben. Lijkt me raar dat men bij Apple dat niet voor elkaar krijgt. Klein scherm of niet, dan moeten ze het misschien maar proberen te maken. Of ze stoppen eens een fatsoenlijke videokaart in de Pro’s.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat laatste moet je zelf doen.

Ook wel eens bedacht hoeveel verkooptermen er worden gebruikt om al de Winddoos-laptops over de toonbank te krijgen?

Want volgens mij roept Apple wel eens wat termen over hun Macs, maar dat heeft dan meer kern van waarheid, dan al die onzin die PC-fabrikanten verzinnen om hun meuk op te tutteren.

Bijdrager
    Haike

Ik heb altijd begrepen dat in eerste instantie de MBP gebruikt maakt van de grafisch chip Intel HD video 3000. En als dat niet genoeg is, hij de ATI er bij pakt. Maar ik begrijp nu dat je dat kan instellen?

Bijdrager
    wienjo

Blijf het raar vinden van het Full HD gebeuren. Volgens mij is het een truc van Apple om de kosten te drukken en om toch steeds met een nieuw product te komen. Ik zie online laptops van 700 euro die wel een full hd scherm hebben. Lijkt me raar dat men bij Apple dat niet voor elkaar krijgt. Klein scherm of niet, dan moeten ze het misschien maar proberen te maken. Of ze stoppen eens een fatsoenlijke videokaart in de Pro’s.

Dan is het simpel; don’t buy it.

Ik begrijp dat je het jammer vind maar om te zeggen verkooptruc vind ik ver gaan. Zoals unSOUND al zegt zijn de kosten dan een stuk hoger. Een individu zal geen moeite hebben met de aanschaf van een 13″ voor (bijvoobeeld) €1700,- maar het grootste gedeelte van de markt zal dit niet betalen. Voor datzelfde geld heb je een MBP van 15″

edit: MBP 15″ toegevoegd

Bijdrager
    Navuri

Volgens mij leest niemand hier de daadwerkelijke vraag. Het gaat erom dat Apple het niet voor elkaar krijgt om Full HD schermen in haar laptops te verwerken, maar dat andere bedrijven dat voor 500 euro minder wel voor elkaar krijgen. Dan vraag ik me af wat er aan de hand is.

Moderator
    unSOUND

Maar het is al een paar keer verteld dat wat jij beweerd niet klopt, er zijn namelijk WEL MacBooks met FullHD schermen, enkel niet in de versies met een kleine afmeting. En dat geldt bij andere merken net zo, maar daar valt het minder op omdat die in de regel vooral stunten met modellen van 15 inch en groter, bij Apple is het vooral 13 inch wat de klok slaat, en in die maat zijn er geen schermen met die resolutie.

Bijdrager
    Basket Case

De reden dat ze die schermen niet in een 13″ MB proppen is heel simpel: Full HD op 13″ heb je niks aan, je kan de tekst dan niet meer lezen, omdat de letters piepklein worden. Voor video is het wel mooi, maar ook dat maakt maar weinig verschil op zo’n klein scherm. Je zit er te ver vanaf om het verschil te zien. Houdt er ook rekening mee dat Apple kiest voor hoogwaardige IPS LCD panelen met LED backlighting. Dat is het neusje van de zalm op LCD gebied. Die Windows bakkies voor een paar honderd euro met FullHD hebben dat uiteraard niet (en ik weet wel wat ik liever heb als ik moet kiezen tussen veel pixels of mooie pixels, maar dat is ieder voor zich).

Nu is het wel zo dat Apple wel erg laag zit met de resolutie voor de MBP. De resulutie van de 13″ Air vind ik een mooi compromis. Redelijk wat ruimte op je desktop en toch niet te priegele letters (en menu’s, knopjes, etc.).

Je hebt wel kans dat Apple hetzelfde trucje met de MacBooks gaat uithalen als dat ze met de iPhone (en volgende week de iPad) gedaan hebben, nl. de resolutie enorm verhogen en wel met 4x. Dat is heel duur, maar het voordeel is dat je dan alle elementen van het OS (dus letters, menu’s, knopjes, etc.) even groot kan houden, maar dan veel scherper. Dit kan alleen als je de resolutie in beide richtingen verdubbelt (dus totaal x4), want een computer kan geen halve pixels tekenen. De geruchten dat Apple dit gaat doen met de nieuwe generatie MB’s doen al een tijd de ronde en de voorzieningen ervoor in OS X (HiDPI) zijn al aanwezig.

FulHD is maar een marketingterm. Als je je een beetje verdiept in de techniek erachter dan wordt het een stuk duidelijker. Het is een beetje hetzelfde als vragen waarom een iPhone geen 1 GB geheugen heeft of geen quad core 1.4 Ghz processor (antwoord: omdat het niet nodig is en op deze manier de accu nog best een aardig tijdje mee kan). Een 13″ MBP heeft geen FullHD scherm, omdat daar niet mee te werken zou zijn.

Bijdrager
    Navuri

Dank Basket Case! Je post heeft het een en ander opgehelderd! Dank!:smile:

Bijdrager
    SunKeeper
    Haike op 28 februari 2012

Ik heb altijd begrepen dat in eerste instantie de MBP gebruikt maakt van de grafisch chip Intel HD video 3000. En als dat niet genoeg is, hij de ATI er bij pakt. Maar ik begrijp nu dat je dat kan instellen?

Ja, met het hulpprogramma gfxCardStatus.

Daar krijg je een knop in je menubalk door, waar je ieder moment een videokaart kan kiezen:

En ook dit o.a. kan instellen:

Dan moet je van onderstaande instelling af blijven:

Die laatste is door Apple zo ontwikkeld, dat altijd de AMD/krachtige kaart wordt gebruikt als je het uitvinkt. Als je het aanvinkt zal de Intel HD Graphics 3000/lichtere kaart worden gebruikt, mits je niets zwaars doet.
    Waarom je ervan af moet blijven als je gfxCardStatus hebt: nu zal het vinkje automatisch worden uitgeschakeld als je zelf een kaart hebt gekozen.
    Het zal automatisch ingeschakeld worden als de instelling ”Dynamisch wisselen” is. (aan de hand van het programma de videokaart kiezen)
    Als je het instelt in de voorkeuren zoals ik heb gedaan, wisselt dit dus aan de hand van de stroombron. Op batterij mag alleen de Intel HD Graphics worden gebruikt, aan de netstroom mag die aan de hand van de applicatie zelf kiezen. In Systeemvoorkeuren rommelen verstoort dan de werking van gfxCardStatus.

Overigens merk ik qua videoprestaties niet veel verschil voor de taken die ik doe. Enkel bij hele zware videobewerkingen heeft de krachtige kaart gebruiken voordeel: in dat geval zal de CPU namelijk teveel moeten bijspringen om de lichtere kaart te ondersteunen, en verbruikt het samen meer stroom dan wanneer de krachtige kaart het zou doen.
    Echter is je batterij in beide gevallen dan vrij snel leeg, dus uiteindelijk kun je je afvragen hoeveel verschil het maakt.

Bijdrager
    Haike

Kijk an, weer wat geleerd, Dank je voor je uitgebreide uitleg, SunKeeper :thumbsup: Ik verricht ook geen zware taken dus ik denk dat het laatste screenshot voldoet. Maar goed om te weten dat er nog een optie is!

Bijdrager
    klonic

Ik vind de resolutie van mn 13\” macbook pro prima.

Bijdrager
    iCreatedTech

Als je er ook lekker op wil gamen zou ik voor een 15″ MBP gaan. De 13″ MBP heeft namelijk geen dedicated videokaart. Maar ik speel veel LoL en heb ook WoW gespeeld op mijn 13″ MBP (mid 2010), en ’t werkt prima (2565×1600 resolutie, medium settings, 30-40 fps in LoL)!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.