4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    foobar

MBP en Mac mini HD’s en geheugen

kee,
    ik heb (zie onderschrift) een MBP, die heeft een HD van 80GB @ 5400rpm en 512Mb werkgeheugen.
    het werkgeheugen is nu eigenlijk niet voldoende en mijn 80Gb HD is maar 75GB groot (…)en als er nog een muziekbibliotheek, een filmprojectje en een bootcamp-partitie op moeten is dat wat aan de krappe kant…
    het werkgeheugen wilde ik hier vandaan halen: http://www.macstuff.nl/index.php?cPath=21_1387_1388&osCsid=bcf42f701c6a69222530dfb7c515b33f&page=1&sort=2a en ik denk dat ik het maar meteen goed doe en 2GB neem. (tenzij hier iemand is die zegt dat dat echt overdreven is en dat 1,5GB al meer dan genoeg is…:P )
    maar moet ik dan gaan voor het LifeTime of voor het Kingston geheugen??

goed, als ik dan die 2GB heb geplaatst, komt er 512Mb vrij, die kan ik verkopen op marktplaats voor iets van 35 euro, maar zou die eventueel ook in een (nog te bestellen) Intel Mac mini er bij kunnen?? daar zit dan 2×256 en en dat zou dan 1×256 + 1×512 worden, maar ik weet niet of het geheugen in paren moet worden geplaatst??

verder zit ik dus met de HD van mijn MBP: die moet iets groter en als het kan veel groter:P
    afhankelijk van de keuze tussen kingston en lifetime-geheugen heb ik daarvoor dan nog €148 of €165 over.
    nu vroeg ik mij af of er een merkbaar verschil is tussen 5400 of 7200rpm –> moet ik gaan voor 100GB @ 7200 of 120GB @ 5400 (of zijn er ook 120GB @ 7200??)
    en zou dan eventueel de HD uit de MacBook Pro dan weer in de Mac mini passen..? (:P)

alvast bedankt voor de antwoorden:)

Moderator
    unSOUND
    ”martijngrootens”

moet ik dan gaan voor het LifeTime of voor het Kingston geheugen??

Het LifeTime geheugen zal ook wel werken… ikzelf heb nog goedkoper Ram van Alternate erin zitten ( 2 GB voor 170 euro ), en dat werkt perfect. En zeker sinds de intels veel meer Ram verbruiken dan de PPC’s is 2 GB een goede investering.

”martijngrootens”

maar ik weet niet of het geheugen in paren moet worden geplaatst??

Het is bij de mini wel aanbevolen, omdat deze een gedeelde grafische kaart heeft, dus hoe sneller het geheugen werkt, hoe beter.

”martijngrootens”

nu vroeg ik mij af of er een merkbaar verschil is tussen 5400 of 7200rpm schijf

Ik heb toevallig een tijdje geleden al de 5400 en de 7200 schijf vergeleken:

200 MB vanaf de G5 naar de MacBook via Ethernet
    standaard: 5 sec.
    7200 rpm: 4 sec.

200 MB dupliceren
    standaard: 12 sec.
    7200 rpm: 10 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) importeren vanaf een andere HD
    standaard: 101 sec.
    7200 rpm: 97 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) exporteren naar dezelfde HD
    standaard: 19 sec.
    7200 rpm: 16 sec.

Opstarttijd vanaf indrukken powerknop tot een compleet bureaublad
    standaard: 27 sec.
    7200 rpm: 24 sec.

Bijdrager
    foobar

ik zat er over te denken of ik niet in plaats van een nieuw topic te openen jou gewoon een PB moest sturen en dat had ik achteraf gezien kunnen doen:P:)

maar goed, dan ga ik in ieder geval gewoon voor die 2GB (zat een beetje te twijfelen: mijn vader is windows en er stellig van overtuigd dat geen enkel mens (behalve zijn rare zoon) meer dan één venster/programma teglijk open kan hebben/heeft en je dus ook niet meer dan 512MB nodig kan hebben… liep een beetje te zuchten toen ik zei dat ik 2GB wilde kopen :P)

nog even over die mini: wat zal uiteindelijk sneller zijn? 512+256 of 256+256? of zal het verschil niet te merken zijn voor mijn zusje dat alleen een beetje safariet, itunet en schoolwerkt?

ik ga dan iig voor 7200rpm
    had jij een 120GB op die snelheid??

en wáár had jij je geheugen gekocht??

Bijdrager
    foobar

zijn deze en deze nu het goede geheugen??

de rest

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.