One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » MBP ziet geen 5GHz wifi netwerk

MBP ziet geen 5GHz wifi netwerk

Profielfoto van kokkie44

kokkie44 op 17 oktober 2017 #

Hoi

Mijn MBP kan mijn 5ghz signaal niet meer vinden, 2.4 vind ie wel.
Mijn iphone, ipad en imac kinnen het wel vinden.

Wat kan het probleem veroorzaken en hoe los ik dat op?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Titel verhelderd
Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 oktober 2017 #

Misschien heeft je MBP geen 5GHz antenne (wat is de leeftijd van deze MBP?)…

Profielfoto van kokkie44

kokkie44 op 17 oktober 2017 #

Deze MBP is uit 2009 en heeft wel 5ghz, de afgelopen jaren heeft ue het gewoon gedaan, en sinds van de week ineens niet meer.

Profielfoto van koen

koen op 17 oktober 2017 #

Heb je een andere Mac of device die het wel kan zien?

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 17 oktober 2017 #

Of ziet ie wel andere 5 GHz netwerken?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 oktober 2017 #

• Wat zie je als je bij ‘Over deze Mac’ > Systeemrapport > Netwerk > Wi-Fi kijkt?
• Heb je al eens een nieuw 5GHz netwerk aangemaakt op je router?
• Heb je de Wifi voorkeuren al eens verwijderd?
• Heb je al eens een nieuwe gebruiker aangemaakt om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet?
• Heb je de laatste combo-updater al eens opnieuw geïnstalleerd?
• Heb je OSX al opnieuw geïnstalleerd over je oude systeem heen (vanuit Recovery Mode)

Profielfoto van kokkie44

kokkie44 op 18 oktober 2017 #

Netwerkvoorkeuren verwijderd, opnieuw opgestart, voor de derde keer, 5ghz weer terug.
Mijn 2ghz netwerk gekozen, toen weer naar de 5 dacht ik, maar die was weer weg.
Weer opnieuw opgestart en is de 5ghz weer terug.Dus direct verbinden en opgeslagen in voorkeuren.

Vreemd verhaal.

Profielfoto van kokkie44

@koen

Mijn iPad, iPhone en iMac zien em gewoon, nooit problemen mee gehad.

@goeiedag

Ik heb een lijst van wel 20 netwerken in mijn omgeving en weet niet hoe ik dat kan zien of het 2 of 5ghz netwerken zijn.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 oktober 2017 #

Houdt even de Option toets ingedrukt als je het uitrolmenu met netwerken uit de ‘WiFi-waaier’ selecteert.
Je ziet dan veel info over het gekoppelde netwerk, maar als je de muis even op een ander netwerknaam zet (mouse-over), dan krijg je een venstertje met meer info over dat netwerk, met o.a. kanaal en of het 2,4 of 5 GHz is.

Profielfoto van Hydræ

Hydræ op 18 oktober 2017 #

Met 20 zenders in de buurt kan het zijn dat je Wi-Fi overschakelt naar een ander kanaal dat niet wordt ondersteund op jouw MacBook Pro.

Kijk het volgende even na: klik op Over deze Mac, Meer info, Systeemrapport, Netwerk, Wi-Fi. Onder het kopje Interfaces zoek je naar ondersteunde kanalen.

Log daarna in op de router en controleer of het 5 GHz-kanaal uitzendt op een compatible kanaal.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 18 oktober 2017 #

kokkie44 op 18 oktober 2017

Ik heb een lijst van wel 20 netwerken in mijn omgeving en weet niet hoe ik dat kan zien of het 2 of 5ghz netwerken zijn.

download en installeer het programma iStumbler, dan weet je precies wie en wat er om je heen gebeurt.

https://istumbler.net

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 oktober 2017 #

Hydræ op 18 oktober 2017

Met 20 zenders in de buurt kan het zijn dat je Wi-Fi overschakelt naar een ander kanaal dat niet wordt ondersteund op jouw MacBook Pro.

In principe worden alle kanalen ondersteund, maar bepaalt de router welke actief zijn en welke niet, bepaald door de landcode van de router. Met zo’n landcode voldoen de fabrikanten aan de verschillende locale regels, zonder te differentiëren in de hardware. En de ‘ontvanger’ past zich op de landcode aan, met de beschikbare kanalen.

Profielfoto van kokkie44

Bedankt allen voor de tips, ga er vanmiddag mee aan de slag.(y)

Profielfoto van kokkie44

@goeiedag

Bedankt voor de tip met de Option key.
Leer elke dag weer bij.

Over dit topic

Gestart op 17 oktober 2017 door kokkie44

Laatste reactie door kokkie44

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?