13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Reinier J

Mbp early 2011 toetsenbord probleem

Goedemorgen,

Sinds een paar dagen heb ik een probleem met het toetsenbord van mijn MacBook Pro early 2011.

Een aantal toetsen lijken dubbel te werken, alsof de CapsLock ongevraagd aan en uit gaat. de “P” geeft bij herhaaldelijk indrukken PpPpPp, de “enter” geeft een “]” en gaat naar de volgende regel. Bij de “Backspace” gaat het geluid zachter, bij de “-” wordt de FN toets geactiveerd en andersom de “spatiebalk en de “/” werken tegelijk. Sommige pijltjes toetsen hebben een andere functie gekregen. Dit zie je ook als toetsaanslagen bij het virtuele toetsenbord. Er is geen vocht of vuil in het toetsenbord gekomen en het probleem doet zich niet voor bij een los usb- en een bluetooth toetsenbord.

Ik heb om een software probleem uit te sluiten het volgende geprobeerd,
    SMC reset,
    Pram/NVram reset,
    ander account aangemaakt,
    bij een complete nieuwe installatie op een andere harddisk (de oude 750GB disk die naast een SSD intern zit, ipv de dvd-drive) doet het toetsenbord probleem zich direct al voor tijdens installatie.

Is het toetsenbord echt hardwarematig stuk, of kan ik nog wat anders proberen?

Ik heb op internet al even gezocht en kan verder niets vinden. Wel kwam ik bij FixYourMac een vervangend toetsenbord tegen voor 69 euro, maar ik twijfel of ik er goed aan doe dit te kopen ter vervanging. Ik weet niet of het een origineel Apple onderdeel is of imitatie. http://www.fixyourmac.nl/nl/macbook-pro-15-inch-a1286-toetsenbord.html

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en graag hoor ik jullie mening/advies.

Mvg Reinier

Bijdrager
    McPim

– Gebeurt het ook als er niets is aangesloten op je MacBook, alle USB devices afgekoppeld en bluetooth uit?
    – Is het probleem er altijd en altijd op dezelfde manier bij dezelfde toetsen? Of krijg je soms andere combinaties?

Ik zou even navraag doen bij fixyourmac, best kans dat het ‘refurbished’ is maar wel origineel.

Bijdrager
    Reinier J

Hi McPim,

Hetprobleem blijft ook als er niets aangesloten is, en WiFi en BT uit.

Het probleem is er inderdaad altijd, en steeds de zelfde toetsen die de zelfde “verkeerde” functie hebben.

Bijdrager
    McPim

Als het ‘random’ was zou ik zeker zeggen keyboard stuk vandaar de vraag. Maar gezien alles wat je al gedaan hebt en de schone installatie kan het bijna niet iets anders zijn.

Zelf het keyboard vervangen is niet aan te raden zonder ervaring, zie hier op 02:40. Je kunt ook de hele upper-case kunt vervangen. Dat is veel werk (alles moet eruit) maar iets makkelijker. Als je het laat doen zie ik prijzen rond de €180.

Bijdrager
    Reinier J

Hi McPim,

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar FixYourMac met de vraag of het een origineel Apple onderdeel is, of imitatie, ik wacht hun antwoord even af.

Dat de hele laptop uit elkaar moet ben ik me van bewust maar is geen probleem voor me. Omdat de Mbp inmiddels al wat ouder is heb ik niet veel behoefte om er nog heel veel geld aan uit te geven, hij werkt verder wel met een los toetsenbord, maar voor die 70,- wil ik hem nog wel proberen te repareren. Mits het onderdeel origineel is.

Iig thnx voor het meedenken.
    Reinier

Bijdrager
    McPim

Succes! En je ‘m toch open maakt kun je eerst bij stap 11 de keyboard connector eens los/vast maken. Dat is simpel en kost niks. Wie weet..

Bijdrager
    Reinier J

De connector loshalen is opzich nog wel een idee om te proberen voor ik een nieuw toetsenbord bestel.

Overigens heb ik al antwoord van FixYourMac, lekker snel. Het betreft inderdaad een origineel Apple product.

Bijdrager
    McPim

(y) . En altijd leuk om te horen hoe het tzt afgelopen is :wink:

Bijdrager
    Reinier J

Ik laat het weten(y)

Bijdrager
    nnsa

Misschien even controleren of je batterij niet aan het “opbollen” is. Die raakt dan het toetsenbord en dan gaat het toetsenbord zich ‘vreemd’ gedragen.

Bijdrager
    Reinier J

Ik heb inmiddels de mbp open gehad en de stekkers van het toetsenbord losgehaald, helaas heeft dit niet geholpen. De accu heb ik los en er uitgehad deze is niet opgebold en lijkt verder in orde, volgens coconut nog 91% van de originele capaciteit en functioneert verder naar behoren.

Ik vrees toch dat het toetsenbord zelf defect is.

Bijdrager
    Hans B

Al een extern toetsenbord geprobeerd om de fout te lokaliseren.

Bijdrager
    Reinier J

Ja dat heb ik Hans B, zowel een USB toetsenbord en Bluetooth toetsenbord doen het goed. Als je de toetsaanslagen bekijkt op het virtueel toetsenbord op de monitor zie je dat de externe toetsenborden het gewoon doen, maar het toetsenbord van de MBP heeft dan dubbele toetsaanslagen bij sommige toetsen zoals ik beschreef in mn openingspost

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.