8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    dirkbouwman

Mbp early 2008 doet niets meer

Beste allemaal,

Mijn mbp early 2008 gaat 2 seconden nadat ik hem aangezet heb weer uit. Het is een 2,4 ghz 4 GB met een Samsung evo 256 GB SSD. (vorig jaar zelf geplaatst)
    Vorige week alle updates geïnstalleerd, ook voor OSX. Dit goed, heb er zelfs mee gewerkt, alleen de dag na de updates ging de computer niet meer aan.
    Gelukkig heb ik op de laatste werkende dag nog een time machine backup gedraaid!
    Batterij is vol en ik heb een smc reset gedraaid maar helaas zonder succes.

Dit is het model wat ooit in aanmerking kwam voor vervanging van de videokaart. Zou deze kapot kunnen zijn? Of zou het iets anders kunnen zijn? Wat nog trucjes die ik kan toepassen om hem weer werkend te krijgen?
    Ik wil sowieso volgende maand een nieuwe mbp kopen (als ie echt uitkomt) maar handiger is het om de informatie van een werkende computer over te zetten naar de nieuwe.

Alvast bedankt voor de tips!

Moderator
    Night

Als je tijd overhebt zou ik de originele harddisk terugplaatsen en dan (als de MBP dan wél aangaat) opnieuw alle updates draaien. Dan kun je kijken of het geheel blijft werken. Zo sluit je uit dat het probleem bij (de montage van) de SSD ligt.

Bij een MBP die geheel niet meer aangaat is het voor ons moeilijk op afstand te kunnen nagaan wat er mis mee zou kunnen zijn (geen foutmeldingen, logs, etc.). Het enige advies is dan ook om ermee naar een Apple Certified Repair Center te gaan.

Bijdrager
    fixar

Als de computer écht niet meer aangaat en je de data toch wilt kunnen overzetten naar de nieuwe laptop kun je natuurlijk altijd even de SSD in een USB-behuizing plaatsen (€10-€30) en die aan je nieuwe MBP hangen.

Bijdrager
    Jeddes

Idd SSD even in behuizing plaatsen voor data…
    Een logic board voor jouw model machine kost 150 euro ongeveer…

Bijdrager
    dirkbouwman

Ok, bedankt voor alle reacties tot dusver.

Kan de SSD zo snel kapot gaan dan? Hij zit er nu een klein jaartje in. Ik wil de SSD allicht later elders gebruiken, is dat dan wel betrouwbaar?
    Gezien zijn leeftijd en het feit dat ik een zeer recente backup heb, wil ik de mbp dan wel zelf proberen te maken dan wel vervangen door een andere Apple. Ik ga er geen reparateur meer op zetten.

Is het straks voldoende bij het instellen van een nieuwe Apple dat ik de Time-Machine back-up heb of is het handig als ik de SSD in een USB-behuizing zet?

Bijdrager
    Zakske
    dirkbouwman op 25 mei 2016

Kan de SSD zo snel kapot gaan dan?

Volgens mij moet je bij SSD’s die je zelf geïnstalleerd hebt handmatig TRIM aanzetten… als je dat niet doet kan een SSD redelijk snel de geest geven.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door  Zakske.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    fixar
    dirkbouwman op 25 mei 2016

Ok, bedankt voor alle reacties tot dusver.

Kan de SSD zo snel kapot gaan dan? Hij zit er nu een klein jaartje in. Ik wil de SSD allicht later elders gebruiken, is dat dan wel betrouwbaar?
    Gezien zijn leeftijd en het feit dat ik een zeer recente backup heb, wil ik de mbp dan wel zelf proberen te maken dan wel vervangen door een andere Apple. Ik ga er geen reparateur meer op zetten.

Is het straks voldoende bij het instellen van een nieuwe Apple dat ik de Time-Machine back-up heb of is het handig als ik de SSD in een USB-behuizing zet?

Het feit dat je computer uitvalt lijkt mij eerder te komen door een defect aan je computer (ouderdom) dan aan de SSD. Ik vermoed dat de SSD nog prima in orde is. Deze kan je zonder veel kleerscheuren prima in een (andere/ gerepareerde) MacBook zetten en weer verder werken (Als het OS maar nieuwer is dan de introductie-datum van de MAcBook in kwestie)

De nieuwe, of tweedehands, Mac kun je natuurlijk ook via de TimeMachine backup voorzien van de gewenste data, maar net zo eenvoudig plaats je in een MacBook (Pro) zelf de SSD die je uit de defecte MacBook hebt gehaald.

Bijdrager
    dirkbouwman

Gisteren heb ik de originele harde schijf terug geplaatst in de mbp. Dit heeft echter niets uitgehaald. De mbp gaat 2 seconden na het inschakelen vanzelf weer uit.

Ik vrees dat het gewoon einde verhaal is voor deze computer.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.