25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Moderator
    Strifer

MBP downgraden voor verkoop

Hallo allemaal,

Ik heb hier een 15″ MacBook Pro die verkoop klaar gemaakt moet worden. Nu zit er een installatie van Lion op, maar die is natuurlijk gebonden aan het Apple ID. Die moet er dus vanaf. De grijze installatie schijven heb ik er natuurlijk bij.

Kan ik gewoon booten vanaf deze installatie dvd’s, de schijf wissen en straffeloos een ouder systeem (10.5.7 is meegeleverd op de grijze dvd’s) installeren op de MacBook Pro? De nieuwe eigenaar zal zelf zorg moeten dragen voor updates naar Snow Leopard en Lion indien gewenst.

Bijdrager
    TheBigZ

Ja dat kan, geen probleem.
    Het is handig om te stoppen tijdens de installatie op het moment dat je de eerste gebruiker gaat aanmaken.

Bijdrager
    Afroman

Ja hoor, gewoon booten vanaf de CD, disk formatteren en OSX Leopard installeren tot het set-up menu.

Hier dus.

Moderator
    Strifer

Bedankt heren.

Ik wist van het stoppen voor het aanmaken van de nieuwe gebruiker. Probleem was meer het downgraden van het systeem van Lion naar Leopard. Ik ga aan de slag:-)

Bijdrager
    App-ie

Nou, ik hoop dat de aspirant koper Leopard als een selling point ziet:-)
    In ieder geval succes met de verkoop.

Moderator
    Strifer

Natuurlijk niet, maar ik lever de MBP liever af zoals ie uit de doos kwam dan met een illegale Snow Leopard en Lion erop.

Bijdrager
    MBPuser

Illegale Snow Leopard ?? :lol::grin: Die was €29 ofzo man, jij ben echt fucking gierig hahaha:grin:

Moderator
    unSOUND

Nee, als hij die Lion aan de koper geeft heeft die koper vervolgens een illegale Lion, daar ging het om.

Bijdrager
    Maverick9898

Maar we weten allemaal dat die voorwaarden kul zijn van Apple. Waarom zou je niet gewoon het besturingssysteem waarvoor je betaald hebt erop kunnen zetten bij doorverkoop? Dat is net zoiets als je auto mooiere velgen geven, maar ze er van de fabrikant af moeten halen als je hem weer doorverkoopt. De fabrikant heeft over secundaire verkoop toch verder niet zoveel te zeggen? Dat is gewoon een verkooptrucje;). Moet die gast weer dokken voor SL en Lion….

Je kan Lion gewoon downloaden bij Apple zelf, los. Die kan je ook zo doorgeven aan de volgende klant.

Moderator
    unSOUND
    Maverick9898 op 06 mei 2012

Dat is net zoiets als je auto mooiere velgen geven, maar ze er van de fabrikant af moeten halen als je hem weer doorverkoopt.

Met het verschil dat jij die mooie velgen weer op je nieuwe auto zet…

Bijdrager
    Saabs

Misschien mis ik hier iets, maar als je Lion op een DVD brandt en vervolgens je Mac daarmee opstart, de schijf wist en dan Lion installeert, dan is die toch ook klaar voor verkoop? Niets gebonden aan Apple ID?

Bijdrager
    Maverick9898

Met het verschil dat jij die mooie velgen weer op je nieuwe auto zet…

Nee, daar zit je mis. Als ik een nieuwe Mac koop, betaal ik ook voor Lion, omdat dat er standaard op staat. Dat betekent dus dat ik dubbel voor Lion betaal, als ik een computer verkoop. Ik krijg dus gewoon nieuwe velgen bij mijn nieuwe auto en als ik Apple zijn regeltjes volg, heb ik twee keer betaald voor een set velgen. In het geval van de velgen is het nog minder erg want dan heb je ook daadwerkelijk twee verschillende soorten producten die je eventueel zou kunnen uitwisselen bij zomer/winterbanden o.i.d. Met Lion daarentegen besteed je geld aan twee identieke producten, waarvan het product op je Apple I.D. hetzelfde is als wat je standaard koopt op je Mac;).

@Saabs: dat is idd wat ik al zei. Je kan het ook op een USB-stick zetten en tevens kan je (en dat doe ik altijd) het bestand op de computer die je verkoopt plaatsen. Als tip geef ik dan mee dat bestand te branden, mocht je computer crashen. Dat is exact hetzelfde voor mij als vroeger met een Snow Leopard DVD, de disc meegeven, dat kan ook gewoon. Als Apple digitaal gaat, prima, maar dan mag ik ook digitaal als ik ervoor betaald heb;).

Bijdrager
    TheBigZ
    Maverick9898 op 07 mei 2012

Met Lion daarentegen besteed je geld aan twee identieke producten, waarvan het product op je Apple I.D. hetzelfde is als wat je standaard koopt op je Mac;)..

En vervolgens krijg je hier weer de mensen die bij de volgende Lion update een probleem aanmelden in de trant van: “Ik krijg de melding dat er een update is voor [email protected] maar dat is mijn Apple ID helemaal niet…”

Strifer snapt hoe het zit. Laat iedereen lekker zelf z’n Lion aanschaffen. Zo duur is het allemaal niet.

Bijdrager
    Maverick9898

Dat is niet waar. Als je gewoon de losse versie opnieuw download (uit de App Store), is je Apple ID helemaal niet van toepassing.

Dat wat jij zegt is alleen maar van toepassing als je Lion opnieuw installeert met Recovery Disk en niet als je gewoon een losse USB stick / DVD gebruikt. Dan wordt je installatie niet gekoppeld aan een Apple ID.

Nou ja niet duur is een groot woord. Als je kennelijk niet genoeg geld hebt om een nieuwe MacBook aan te schaffen, dan is zes tientjes best een behoorlijk bedrag (als je Snow Leopard en Lion moet kopen, legaal). Maar drie tientjes ook. Bedenk ook dat die logica dan ook moet gelden voor alle andere software sinds Lion. De koper zit ook bijv. met een oudere versie van iLife, terwijl jij die misschien gewoon gekocht hebt op dat apparaat.

Bijdrager
    Afroman

Ik vind dat Strifer goed handeld. Dus Strifer, ga gewoon verder met Leopard opzetten, goed dat je de klant niet met illegale software laat zitten.

Bijdrager
    iep
    Maverick9898 op 07 mei 2012

Dat is niet waar. Als je gewoon de losse versie opnieuw download (uit de App Store), is je Apple ID helemaal niet van toepassing.

Jawel want de download komt op je AppleID te staan. Er moet namelijk wel een check zijn of je het aangeschaft hebt of niet, anders zou iedereen die een Mac heeft met toegang tot de MAS het kunnen downloaden. Je hebt alleen de vette mazzel dat updates nog via de oude wegen lopen en daar zitten dus geen checks in. Die via de MAS echter wel. Je kan dan wel met je eigen AppleID inloggen maar als daar geen Lion op gekocht is zal die ook niet in het overzicht van gekochte software staan en kun je hem dus ook niet downloaden;) Stick kwijt of stuk en je hebt een probleem.

Dat wat jij zegt is alleen maar van toepassing als je Lion opnieuw installeert met Recovery Disk en niet als je gewoon een losse USB stick / DVD gebruikt. Dan wordt je installatie niet gekoppeld aan een Apple ID.

Dat geldt alleen voor de losse usb stick die je bij Apple zelf kunt kopen en voor de voorgeïnstalleerde Lion versies. Degene die je zelf in de MAS koopt wordt op je eigen AppleID gezet en kun je dan ook alleen middels dat AppleID opnieuw downloaden. De licentievoorwaarden van de versie die je in de MAS en als usb stick kunt kopen is iets anders als die van de voorgeïnstalleerde versie. Deze laatste mag je niet virtualiseren, de eerst genoemde juist wel.

Bedenk ook dat die logica dan ook moet gelden voor alle andere software sinds Lion. De koper zit ook bijv. met een oudere versie van iLife, terwijl jij die misschien gewoon gekocht hebt op dat apparaat.

Een verkoper mag dan wel een informatieplicht hebben maar dat heeft een koper even goed. De koper kan redelijkerwijs vermoeden dat een apparaat wordt verkocht met de software die er oorspronkelijk bijgeleverd zat. Als jij de illusie wekt dat ie er iets anders bij krijgt wordt het een ander verhaal natuurlijk.

In dit voorbeeld gaat het 2x betalen voor Lion helemaal niet op. Hoe je het ook went of keert, de nieuwe eigenaar zal toch echt een retail versie van zowel Snow Leopard als Lion op de kop moeten tikken. Hij betaald dan ook 1x voor Snow Leopard en 1x voor Lion en 0x voor Leopard omdat die al bij de Mac zat. Dan gaan we er wel van uit dat ie uberhaupt naar Lion wil. Er zijn er zat die dat niet willen. Wellicht is het hebben van Leopard juist de reden waarom diegene deze Mac wil overnemen. Zolang je niet het gehele verhaal weet is het maar gissen en kun je dan ook geen uitspraken doen wat betreft de aanschaf van het OS.

Bijdrager
    Maverick9898

Stick kwijt of stuk en je hebt een probleem.

Daarom lever ik het installatiebestand mee;). Als men dat niet fatsoenlijk opslaat is dat hun eigen probleem en dat zeg ik er ook altijd netjes bij.

kun je dan ook alleen middels dat AppleID opnieuw downloaden.

Tuurlijk, maar dat probleem heb je niet als je het niet opnieuw hoeft te downloaden.

Als jij de illusie wekt dat ie er iets anders bij krijgt wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Ik wek geen illusies, hoor;). Ik lever gewoon Lion en de laatste troep bij de Mac. Hoe men met die spullen omgaat, is aan de koper.

In dit voorbeeld gaat het 2x betalen voor Lion helemaal niet op. Hoe je het ook went of keert, de nieuwe eigenaar zal toch echt een retail versie van zowel Snow Leopard als Lion op de kop moeten tikken. Hij betaald dan ook 1x voor Snow Leopard en 1x voor Lion en 0x voor Leopard omdat die al bij de Mac zat.

Dat gaat prima op. Ik koop Lion en die gaat mee met de computer (zoals in het voorbeeld van de velgen of zoals het vroeger ging met een DVD). Je betaalt dus voor wat die ander heeft betaald. Het slaat nergens op om nog een keer Lion te kopen. Die aanschaf van Lion van mij zou in jouw geval dus in zijn geheel komen te vervallen, aangezien ik ook nog een keer Lion aanschaf op mijn nieuwe computer.

Dan gaan we er wel van uit dat ie uberhaupt naar Lion wil. Er zijn er zat die dat niet willen. Wellicht is het hebben van Leopard juist de reden waarom diegene deze Mac wil overnemen. Zolang je niet het gehele verhaal weet is het maar gissen en kun je dan ook geen uitspraken doen wat betreft de aanschaf van het OS.

Dat is zo, maar je kan er vanuit gaan dat de meeste mensen toch de laatste software willen. Op verzoek kan ik natuurlijk altijd de originele software erop zetten (of iemand kan het zelf doen, want de DVD van (Snow) Leopard) is meegeleverd). Dat is het mooie eraan. Jij kiest ervoor om niet te upgraden, in mijn geval kan je altijd nog downgraden.

Moderator
    Strifer

@MBPUser,
    Kom op zeg. Lees ’s even goed. Dit heeft helemaal niets, maar dan ook niets met gierigheid te maken. Ik kan het illegaal doen, ik kan het legaal doen, ik kan het niet doen of ik kan nieuwe eigenaar een keuze geven.

Ik wil best voor de nieuwe eigenaar Snow Leopard en Lion erop zetten, maar dat moet ik dan ook maar zelf betalen of verzorgen. Dat is de moeite niet natuurlijk. Ik zie geen reden voor mij om dat voor de nieuwe eigenaar te doen, zonder hem een keuze te geven.

@Maverick
    Er is een verschil tussen een Mac waarop Lion voor geïnstalleerd zit (behorende bij de computer) of Lion die ik met mijn Apple ID heb gekocht (behorende bij mijn Apple ID). In theorie kun je een Lion aangekocht met (speciaal daarvoor) Apple ID natuurlijk doorverkopen, alleen zit ie dus gekoppeld aan dat Apple ID. Aangezien ik gewoon een Apple ID heb waar ik alles mee doe hou ik die gewoon lekker voor mezelf. Verder mag dit waarschijnlijk niet en is het eigenlijk ontzettend onhandig voor de nieuwe gebruiker (werken met twee ID’s)

Maar goed, we dwalen af. Hier gaat het helemaal niet om verder. Waar het om gaat is dat het gelukt is, de computer is weer keurig schoon en bij het opstarten krijg je dat fijne intro filmpje:-) Klaar voor een nieuwe eigenaar.

edit: aanvulling.

Bijdrager
    Maverick9898

@Strifer: dat leg ik dus uit dat dat niet per sé hoeft;)!

We dwalen inderdaad een beetje af, maar toch vind ik de discussie wel leuk! Het is best een essentiële discussie geworden nu Apple van distributiemethode heeft gewisseld (want daar gaat het uiteindelijk om).

Bijdrager
    iep
    Maverick9898 op 08 mei 2012

Daarom lever ik het installatiebestand mee;). Als men dat niet fatsoenlijk opslaat is dat hun eigen probleem en dat zeg ik er ook altijd netjes bij.

Het is alleen niet legaal waardoor je ze desondanks met problemen opzadelt. Afgezien daarvan is het ook gewoon pure oplichting.

Tuurlijk, maar dat probleem heb je niet als je het niet opnieuw hoeft te downloaden.

Dat probleem heb je ook niet als je het er niet op zet/bij levert;)

Ik wek geen illusies, hoor;). Ik lever gewoon Lion en de laatste troep bij de Mac. Hoe men met die spullen omgaat, is aan de koper.

Dus wek je de illusie dat… In gewoon Nederlands heet dit oplichting en daar zijn de meesten niet zo van gecharmeerd als ze daar ineens mee geconfronteerd worden.

Dat gaat prima op. Ik koop Lion en die gaat mee met de computer (zoals in het voorbeeld van de velgen of zoals het vroeger ging met een DVD). Je betaalt dus voor wat die ander heeft betaald. Het slaat nergens op om nog een keer Lion te kopen. Die aanschaf van Lion van mij zou in jouw geval dus in zijn geheel komen te vervallen, aangezien ik ook nog een keer Lion aanschaf op mijn nieuwe computer.

Dan kun jij dus absoluut niet rekenen. Ik zie hier maar 1x betaald worden voor Lion. Er wordt 1x betaald door jou. Of de ander het ook wil hebben staat hier niet eens vast. Al zou de ander het kopen dan is het zijn kopie, zijn aanschaf en heeft dat NIETS met jou te maken. Vice versa idem en dus is er maar 1x betaald en niet 2x.

Met bovenstaande redenatie is ieder softwarepakket een probleem want er zijn verschillende mensen die het kopen ipv 1 iemand dus wordt het meer dan 1x gekocht en dat is zonde en slaat nergens op. Dat is wat jij hier nu stelt. Dat is net zoiets als dat jouw baas alleen zichzelf betaald en de rest niets krijgt want hij heeft immers 1x betaald en vaker betalen is zonde en slaat nergens op;)

Dat is zo, maar je kan er vanuit gaan dat de meeste mensen toch de laatste software willen. Op verzoek kan ik natuurlijk altijd de originele software erop zetten (of iemand kan het zelf doen, want de DVD van (Snow) Leopard) is meegeleverd). Dat is het mooie eraan. Jij kiest ervoor om niet te upgraden, in mijn geval kan je altijd nog downgraden.

Wederom een domme logica. In jouw geval kun je nog altijd downgraden, in mijn geval kun je nog altijd upgraden. Het enige verschil is dat ik me niet bedien van allerlei strafbare feiten en de keuze bij de koper laat liggen. Die mag met z’n aankoop doen wat ie wil. Door de installatie kan diegene het apparaat testen alvorens tot aankoop over te gaan. Wat jij doet lijkt een service naar een ander maar feitelijk zadel je ‘m op met allerlei gezeik. Daardoor is ie uiteindelijk nog veel ontevredener en moet ie alsnog voor Lion betalen.

Wat mij betreft is er verder ook helemaal geen discussie want de licentie en de wetgever zijn hier zeer duidelijk in. Het mag niet, het hoort niet dus gewoon niet doen. Zorgt er ook voor dat jij dadelijk niet van die ontevreden lui voor de deur hebt staan.

Bijdrager
    Maverick9898

Afgezien daarvan is het ook gewoon pure oplichting.

Sorry, maar ik vind het wel erg ver gaan om mij een oplichter te noemen. Ik heb veel Macs verkocht in mijn leven: nog nooit ‘ontevreden lui’ voor mijn deur gehad, noch werd ik oplichter genoemd.

Ik wilde een normale discussie voeren op een volwassen manier, maar het wordt mij wat te gortig als ik uitgemaakt word voor een oplichter. Je kan me hoogstens naief noemen, maar dit is natuurlijk kletspraat. Ik word er verder zelf niet rijker van, hoor. Apple is degene die er rijker van wordt, als jij dubbel betaald. Er wordt geclaimed door Apple en licentie-mannetjes alsof software het enige is wat je niet door kan verkopen, puur alleen omdat het nu via digitale kanalen verkocht wordt. DAT is nou iets wat je oplichting kan noemen. Daarvan zeg ik gewoon dat ik daar niet aan meedoe.

Bijdrager
    iep

Je levert illegale software zonder dat aan iemand te vermelden. Dat is wat het oplichting maakt hoe hoog of laag jij ook kunt springen en hoe ver jij dat wel niet vindt gaan. Dit is gewoon hoe het juridisch in elkaar steekt.
    Er zijn ook heel veel mensen die met 160 kmh over de snelweg rijden, beboet worden en hun boete wel erg ver vinden gaan maar dat betekent nog altijd niet dat ze het bij het juiste eind hebben. Die houding is hetgeen wat kinderachtig is dus als jij graag op een volwassen manier wilt discussiëren zul je toch echt het nodige aan je houding moeten veranderen.

Dat 2x betalen is een rare twist tussen jouw oren. Jouw denkwijze laat niet toe dat een bedrijf meer dan 1 product kan verkopen want als ze er meer dan 1 verkopen is dat meteen 2x betalen. Dat een bedrijf er rijker aan wordt is in zekere zin ook de bedoeling. Het is een bedrijf, geen filantropische instelling!

Overigens is er inmiddels door de rechter al bepaald dat software doorverkopen binnen bepaalde voorwaarden mag. Het mag niet zonder meer. Dat wat jij doet is iets anders. Je geeft ze namelijk niet de licentie mee maar voorziet de machine alleen van de software. Dat is geen doorverkoop van een licentie want die licentie behoudt je zelf. Deze wordt namelijk aan jouw AppleID gekoppeld. Als je de licentie wilt doorverkopen zul je je AppleID moeten afgeven. Bij de TS is de licentie aan de Mac gekoppeld en hij verkoopt het product compleet: hardware + software en dat mag dus gewoon.

Ontevreden lui zul je niet snel hebben omdat het spul gewoon werkt. Ze worden pas ontevreden als er ineens een herinstallatie uitgevoerd moet worden waarbij het installatiemedium nodig is en die hebben ze dan niet. Hier op het forum staan al genoeg van dit soort reacties waarbij steevast het advies was om dit nog na te vragen bij de verkopende partij. Verschil is wel dat vaak al wel sprake was dat vooraf aan de koop er gemeld is dat er geen installatiemedium bij zit.

Btw, gezien je nogal uiterst kromme ideologische opstelling snap ik niet waarom je uberhaupt iets met Apple spul doet. Je bent veel meer geschikt voor GPL hardware en software zoals Linux. Alleen dan voldoe je aan het niet willen en hoeven betalen aan bedrijven zodat die er rijker van worden.

Bijdrager
    Maverick9898

Btw, gezien je nogal uiterst kromme ideologische opstelling snap ik niet waarom je uberhaupt iets met Apple spul doet.

Mijn uiterst kromme ideologische opstelling? Heb ik die kenbaar gemaakt dan:P?

Oh btw, ik ga op de rest niet meer in. Althans, niet totdat je nog een keer mijn reacties in hebt gedoken zonder vooroordeel;).

Bijdrager
    iep

Als jij nu onze wet en regelgeving als vooroordelen begint te zien is het zeker een goed plan om niet meer te reageren.

Bijdrager
    Maverick9898

Nu weet ik nog steeds wat mijn ideologische opstelling is volgens jou.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.