11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

MBP als werkstation of iMac?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen adviseren omtrent mijn vraag: MBP gebruiken als werkstation of toch beter voor een iMac (daarnaast) kiezen?

Ik ben al bijna 7 jaar in het bezit van een MBP 13” mid 2010 en een iMac 27” mid 2011 (die laatste iets korter uiteraard ;-)) en dat bevalt uitstekend. Maar beide zijn niet al te nieuw meer en binnenkort aan vervanging toe en nu zit ik mijn hoofd te breken over wat verstandig en handig is.
    Zowel de iMac als MBP werken op dit moment nog aardig goed, al is de accuduur van de MBP wel iets vermindert en werken de USB-poorten niet altijd, maar het is nog steeds redelijk werkbaar.

Gebruik: Ik werk dagelijks lange tijd op mijn iMac (meerdere schermen en programma’s naast elkaar open) en werk bij voorkeur zo min mogelijk op de MBP vanwege het best wel kleine scherm. Mijn MBP gebruik ik soms als extra scherm naast de iMac of wanneer ik naar een seminar of klant ga (de meeste komen hier) of bij een collega werk. Verder gebruikt mijn vriend de MBP heel af en toe terwijl ik op de iMac werk. Eigenlijk ben ik helemaal geen MBP waard ;-), maar ik heb wel een mobiele Mac nodig.

Puntje van aandacht is het budget, om zowel de iMac als MBP tegelijk te vervangen wordt wat prijzig, dus ik wil dat, indien nodig, in etappes doen. Ik wil beginnen met nog dit jaar mijn MBP te vervangen. Zolang mijn iMac nog werkt kan ik daar op blijven werken, maar mocht deze niet meer functioneren dan zou ik een losse monitor (bij voorkeur een 27” 4K) aan kunnen schaffen met daarnaast een los toetsenbord en muis. De MBP wordt dan eigenlijk een soort van werkstation.
    Maar werkt dat wel handig? Zijn er hier mensen die hun MBP op die manier gebruiken?

Nadeel van alleen een MBP is wel de kleinere interne schijf, in mijn huidige iMac zit nu een 512 GB SSD + 1TB HD met in totaal ruim 1 TB aan data, maar een 1 TB SSD in een nieuwe MBP is wel heel erg prijzig!
    Daarom zou ik dan willen kiezen voor een 512 GB SSD met daarop alle informatie die ik onderweg nodig heb en een losse externe HD met daarop de rest van de data die thuis blijft.
    Daarnaast dan nog een andere externe HD voor backup (heb ik nu ook al). Dus dat zijn waarschijnlijk wel veel snoeren…

Ander nadeel van deze manier van werken lijkt mij dat de MBP dan veel zwaarder belast wordt en de accuduur dan waarschijnlijk wel sneller vermindert? En is mijn MBP defect dan heb ik geen backup om op verder te kunnen werken. Nu heb ik mijn iMac nog en andersom.

Het (mogelijk) voordeel van deze opstelling: lagere kosten? Maar misschien lijkt dat nu zo omdat ik alleen naar de aanschafkosten van dit moment kijk. Grote kans dat bij dagelijks intensief gebruik de nieuwe MBP geen 7 jaar mee gaat en dan ben ik op de langere duur misschien net zoveel kwijt als dat ik bij overlijden van mijn iMac een nieuwe iMac aanschaf want misschien gaat ie nog wel 3 jaar mee? (wishful thinking, ik weet het ;-)).

Nu kun je zeggen, waar maak je je nu dan druk om, je iMac werkt toch nog gewoon? Maar bij aanschaf van een nieuwe MBP is het toch wel handig om te weten of ik deze daadwerkelijk als werkstation ga gebruiken. Ga ik dat niet doen dan volstaat een 256 SSD waarschijnlijk wel omdat ik dan niet alle programma’s die ik gebruik op mijn MBP hoef te zetten (dat is nu ook het geval).

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de MBP als werkstation en alle losse onderdelen die daar dan vaak bij komen. Hoe bevalt dat? Is dat een aanrader?

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    Melle

Wat je ook doet – als doe oude macs nog voldoen, dan voldoet zelf een 12″ MacBook voor jou kind of work. En dan koop je die. Lekker 25″ Dell ultrascharp monitor eraan of als je wat meer geld hebt een USB-c monitor en gaan met die banaan.
    12″MacBook kan je ook veranderen in MacBook air of minst sterke 13″ MacBook pro.

Bijdrager
    MrBelloNLD

als ik het zo lees lijkt ’t mij kwestie van wel willen, maar eigenlijk niet kunnen

advies: koop niet te krap, macbook later eigenlijk niet echt uitbreidbaar (kwa RAM & SSD)
    bereken ook de kosten als je die (incl extra’s) uitsmeert over 7 jaar…

ook kwa defect en wisselspeler: hoe vaak heb je dat afgelopen 7 jaar nodig gehad?
    backup uiteraard erg belangrijk, niet op bezuinigen, maar ja wat kost een usb3 diskje tegenwoordig?

indien je er 7 jaar mee wilt doen, koop dure 15″ ipv 13″, omdat die 15″ de betere CPU/GPU’s hebben, mag ook 2014/15 model zijn, maar die zijn lastig te vinden met 512 of zelf 1tb ssd en 16 Gb ram….
    lastig in te schatten wat je over 7 jaar nodig hebt, daarom nu niet te krap kopen….
    en zoals melle zegt grote monitor eraan, of kan je huidige iMac wellicht nog in display target mode ?
    en gaan met die banaan:-)

Bijdrager
    aartjan

MacBook Air 13 i7 maxed out doen.
    Dat is de snelste, slimste en beste voor de laagste prijs op dit moment.
    1TB SSD kun je er zelf inzetten (kan bij Pro niet meer).
    Goedkope grote monitor erbij, gaat perfect als werkstation.
    Of gebruik je iMac als monitor want dat 27 scherm is top.
    voor een verhaaltje over de air zie http://aartjan.nl/blog/macbook-air/

Bijdrager
    Gitte65

Dank voor jullie reacties!

@melle. Ik ben bij een Apple reseller naar de verschillende modellen wezen kijken, maar de 12″ MB is echt veel te klein, helaas! Want die had ik wel als alternatief in mijn achterhoofd. Maar ik heb al moeite met een 13″ en die ene ” minder lijkt op papier misschien niet veel, maar is dat (voor mij) in de praktijk wel. Voor de rest heb je gelijk, ik heb geen supersnelle computer nodig. Mijn enige eis is dat er wel aardig wat intern geheugen in zit, maar dat is bij de meeste modellen (bij aankoop) te upgraden.

@mrbellonld Goed idee om te kijken of ik mij iMac (straks nog) eventueel in de display target mode te gebruiken is! Ik was al wel van plan om de nieuwe MBP toekomst bestendig te gaan aanschaffen en er voor te zorgen dat ik voldoende RAM heb, aan 8GB heb ik echt niet genoeg, dus dat wordt sowieso 16GB.

15″ in 2014/2015 model zal ik ook nog eens naar gaan kijken, dat is misschien wel een goed alternatief waar ik niet aan gedacht had!
    Maar zijn de CPU/GPU’s van de 15″ modellen inderdaad zoveel beter als de 13″??

En wat defect betreft, dat is in de afgelopen 7 jaar 2x voor gekomen… Dus daar moet ik me dan misschien ook niet al te druk over maken ;-).

@aartjan 13″ MB-air klinkt interessant, maar alleen als daar 16 GB intern geheugen in kan en dat kan volgens mij niet, en dan is daar nog een ander minpuntje: geen retina scherm.

Bijdrager
    Nikita

Je zou voor een non-touchbar variant kunnen gaan met 512 GB SSD (deze). Tenzij je zwaardere grafische kracht nodig hebt, voldoet deze prima. Ook qua processor hoef je je niet al te druk te maken, een quad core i7 kan echt een hele tijd mee. Standaard 16 GB geheugen, dus dat vinkt dat vakje ook af.

Daarnaast kan je (eventueel op termijn als het budget het nu niet toelaat) via een Thunderbolt hub (het model waar ik naar link heeft TB2, de nieuwere modellen hebben TB3) je externe apparaten aansluiten. Met het huidige model hoef je dan maar één kabel aan te sluiten voor zowel alle data, beeldscherm als stroomvoorziening. De rest van de kabels kan je netjes wegwerken zodat dat ook geen doorn in het oog is.

Wil je het echt sjiek doen, dan kan je dus voor bijvoorbeeld dit model gaan van € 3039,- plus deze Belkin TB3 hub met 4K display naar keuze, zoals deze bijvoorbeeld.

Totaal kom je dan wel uit op € 4137,- exclusief toetsenbord en muis, maar dan heb je ook wat:)

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Nikita.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Nikita.

Bijdrager
    Gitte65

Dank je wel voor je uitgebreide reactie @nikita!
    Ik ben door jouw (en bericht van @mrbellonld) nu wel serieus aan het twijfelen over een 15″ MBP….

Ga nog eens alle prijzen, pro’s en con’s (ook wat betreft hub’s (schrok me rot van die prijs van die Belkin hub…)) op een rijtje zetten om een definitieve keuze te maken.

1 ding ben ik al wel uit: het wordt een MBP als werkstation en geen nieuwe iMac meer, tenzij ik toevallig de jackpot heb gewonnen tegen de tijd dat mijn iMac de geest geeft…. (en ik hoop dat dat laatste nog lang op zich laat wachten).

Bijdrager
    Nikita

De accessoires zullen wel wat voordeliger te vinden zijn als je een beetje rond-shopt, denk ik. Apple houdt zich meestal aan de adviesprijs.

Bijdrager
    Gitte65

Even een update: de kogel is (eindelijk) door de kerk. Ik zit sinds zaterdag te werken op een 15″ MBP 2017!8-)
    Ben er blij mee!

Bijdrager
    Q-collective

Gefeliciteerd met de aankoop! Nu sparen voor een iMac Pro?;)

Bijdrager
    Gitte65

Haha, dat mocht ik willen! Nee, een iMac Pro gaat hier niet komen (hoe mooi die ook is).
    Kan beter vast gaan sparen voor de opvolger van mijn nieuwe MBP:lol:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.