20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaSailor

MBP + 5.1 speakerset?

Ik werkt dus sinds een maandje met een MacBook Pro 15” i5 (2010).
    Omdat ik veel muziek draai (van rock tot klassiek), wil ik graag goede speakers aanschaffen.
    Daarbij zat ik te denken aan een 5.1 speakerset.

Mijn vraag is of een MacBook Pro direct gekoppeld kan worden aan een 5.1 speakerset.
    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

SeaSailor

Bijdrager
    Chorro

Deze 5.1 geluidskaart werkt ook met Mac OS X en in dat geval is het geen probleem om een 5.1 aan te sluiten.

Bijdrager
    pepijn-paans

iemand misschien een paar linkes naar wat diverse 5.1 speakers ?

Bijdrager
    Chorro

Ik ben erg te spreken over de Z5500 van Logitech, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Bijdrager
    bgielink

als je een muziekliefhebber bent, is een 2.1 / 2.0 set dan niet een betere keuze? met een goede versterker er tussen. de MM1’s van Bowers & Wilkins schijnen erg goed te zijn, hebben een eigen DAC en zijn erg compact. Of gewoon een paar passieve speakers met een mooie versterker en evt sub..

Bijdrager
    SeaSailor

@bgielink

Misschien handig om te weten: mijn budget is ongeveer 100 euro, B&W zijn prachtige speakers maar ik heb er geen 500 euro voor over:)

Bijdrager
    Chorro

5.1 voor 100 euro? Dat ga je niet redden als je een beetje geluid wilt hebben, zeker niet als je die geluidskaart ook nog moet hebben. Ik heb een 2.1 aan m’n MBP hangen, het geluid vind ik geweldig het is alleen geen surround dan. Ik heb de Logitech Z623.

Bijdrager
    SeaSailor

Klopt, maar ik zag een paar aardige logitech setjes van 80 euro.

http://www.logitech.com/nl-nl/speakers-audio/home-pc-speakers/devices/211

Ik vraag me wel af of 5.1 echt zoveel toevoegt… of dat ik met een 2.1 set ook lekker muziek kan draaien.

Bijdrager
    madcat

voor dat budget kan je beter een 2.1 setje pakken, zo iets bijvoorbeeld:

http://www.komplett.nl/Komplett/product/ZKB_04RAND/23_SPEAKER/02_SPEAKER/productdetails/80001797/Harman_Kardon_Soundsticks_III/SOUNDSTICKS3EU/default.aspx?src=01_twk

als je een beetje geluid wil hebben, heb je voor die 100 euro niet eens 1 speaker

Bijdrager
    Chorro
    SeaSailor op 07 april 2011

Klopt, maar ik zag een paar aardige logitech setjes van 80 euro.

http://www.logitech.com/nl-nl/speakers-audio/home-pc-speakers/devices/211

Ik vraag me wel af of 5.1 echt zoveel toevoegt… of dat ik met een 2.1 set ook lekker muziek kan draaien.

70 watt RMS op een 5.1 set? Forget it. Dat geeft echt geen goed geluid, bij zacht volume zal het best meevallen maar wil je een keer je muziek iets harder zetten dan zal het heel snel schel klinken en zullen de lage-, hoge- en middentonen niet goed combineren. Die 2.1 die ik heb is 200 watt RMS (130 watt subwoofer en 2x 35 watt satelliet) en daar komt m.i. echt een heel goed geluid uit. Voorheen die fout ook eens gemaakt door een Logitech Z-4 te kopen, was een 2.1 set voor 80 euro. 40 watt RMS en het geluid was prima zolang het volume laag bleef. Bij een iets hoger volume begon de subwoofer de meest rare dingen te vertonen en de satellieten waren ook niet geheel zuiver meer.

De vraag is of je surround wil, in dat geval is een 5.1 echt een must. Anders is een 2.1 veel beter voor dat geld.

Beneden hebben we een 5.1 set staan van 800 watt RMS met een Yamaha receiver, dan kom je wel een héél eind maar dan heb je aan 100 euro niet genoeg. Daarvoor zul je toch al gauw 500 euro op z’n goedkoopst voor kwijt zijn, maar dat is too much (en begrijpelijk).

Bijdrager
    SeaSailor

Nu ik je verhaal zo lees, denk ik dat ik inderdaad naar een 2.1 setje op zoek ga.
    Nog even dus verder zoeken naar een set met meer watts.

In elk geval bedankt voor de info, Chorro!

Bijdrager
    pepijn-paans

betekent meer watt per definitie ook betere qualiteit geluid ? hoe moet ik dat zien ?

Bijdrager
    Mc55

Ga voor de soundsticks van Harman Kardon. Krijg je geen spijt van

Bijdrager
    Chorro

@pepijn-paans: Nee, wel betekent het dat bij een hoger volume de kwaliteit behouden blijft en een kraak o.i.d uitblijft. Ook is het niet mogelijk om een speakerset met extreem hoog vermogen op te blazen omdat de versterker vaak op z’n maximaal minder watt doorgeeft. En door een 70 watt RMS 5.1 set op een wat hoger volume laat werken dan zit je op de rand te werken van de speaker en dat is 3x niks. Houd je dat wat langer vol dan kun je je speakers weggooien.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

@pepijn-paans: Nee, wel betekent het dat bij een hoger volume de kwaliteit behouden blijft en een kraak o.i.d uitblijft. Ook is het niet mogelijk om een speakerset met extreem hoog vermogen op te blazen omdat de versterker vaak op z’n maximaal minder watt doorgeeft. En door een 70 watt RMS 5.1 set op een wat hoger volume laat werken dan zit je op de rand te werken van de speaker en dat is 3x niks. Houd je dat wat langer vol dan kun je je speakers weggooien

Ik weet niet waar jij deze theorie vandaan haalt, maar het raakt kant nog wal. Kraak komt door slechte verbindingen of door speakers die het aangeboden vermogen niet kunnen verwerken. En meer watts staan niet gelijk aan luider, daarvoor is de efficiency van de speaker veel belangrijker.

Bijdrager
    Chorro
    Pim.vd.Kleijn op 08 april 2011

kant noch wal.

Wel grappig dat je in je daarop komende zin hetzelfde uitlegt als ik al heb gezegd :sarcastic:. Een te hoge aanlevering van vermogen ten opzichte van wat de speakers kunnen hebben levert inderdaad kraak op, dat ik die zin anders formuleerde maakt in deze niet uit aangezien de kern overeen komt.

Moderator
    unSOUND

Maar jij noemt slechts 1 wattage, en het gaat juist om het wattage van de versterker ten opzichte van de speakers. 30 watt speakers kunnen prima klinken aan een 30 watt versterker. Dus waar doel jij op met jouw “70 watt” ? De versterker of de speakers ?

Bijdrager
    Chorro

Bij de setjes waar we het op dit moment over hebben (HK SS III, Logitech Z623, Logitech Z4 etc) zijn het versterkers die in de speakers zelf zitten. Zijn dus geen passieve.

Bijdrager
    SeaSailor

Ik zag op internet dit speakerset:

http://download.p4c.philips.com/files/s/spa3350_93/spa3350_93__fp_.jpg

Ziet er schitterend uit, 100 watt totaal. Lijken me prima speakers.
    Nou kan ik die speakers toch nergens vinden in Nederland!
    Ook op de Philips website zie ik ze alleen op de duitse site staan..

Iemand een idee waar ik deze speakers kan kopen?

Bijdrager
    Chorro

Ik ben bang dat het een model is wat nog moet uitkomen, juist al uit de handel is of niet bestemd is voor de Nederlandse markt.

Loop anders eens een Mediamarkt binnen, daar hebben ze een shitload aan speakers staan waar je ze ook daadwerkelijk kan horen. Maakt voor jou de keus misschien wat makkelijker, want als ik van een bepaalde speakerset koppijn krijg hoef jij dat niet zo te ervaren.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.