12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    propimp

MBP 2,33ghz ventilators 6000 rpm 38 graden

Hallo,

Mijn Macbook pro 2,33ghz is steenkoud. Best logisch want de ventilatoren gaan tekeer als een gek!
    Rond de 6000 rpm terwijl die een temperatuur weergeeft van 38 graden ongeveer, ik snap er niks van want ik heb een schone installatie van leopard, en alles geupdate.

Daarnaast zit er een ssd schijf in dus dat kan het ook niet zijn.
    Heeft iemand een idee hoe ik de fan’s uit kan zetten? Of waardoor het komt?

Thanks alvast;)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Heb je smcFanControl of FanControl?

Bijdrager
    KingAchille

Toevallig iets flash-achtig iets openstaan? Of iets aan het renderen? Zulke dingen vreten letterlijk CPU power en de fans voelen zich ook verplicht om te keer te gaan als een zot.

Moderator
    unSOUND
    KingAchille op 31 januari 2011

Toevallig iets flash-achtig iets openstaan? Of iets aan het renderen? Zulke dingen vreten letterlijk CPU power en de fans voelen zich ook verplicht om te keer te gaan als een zot.

Dan bleven ze echt geen 38 graden… Denk eerder dat er iets van slag is. Een PRAM of SMC reset zou dan kunnen helpen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Inderdaad, een SMC reset: http://support.apple.com/kb/ht3964 (geen PRAM)

Hielp ook enkele dagen geleden bij dit geval: http://www.onemorething.nl/community/topic/diepe-slaap-na-sluimer

Bijdrager
    nebilem

Hoe kijk je de temperatuur na?

Bijdrager
    Afroman

Met software van derden. of de terminal.
    Zelf gebruik ik iStat als dashboard widget.

Bijdrager
    propimp

@waffle: smcfancontrol, andere had ik ook maar vindt deze makkelijker.

@ hendrik ijzerboot: Goeie tip maar de SMC reset heeft niet gewerkt!

@ unSOUND: Pram heeft ook niet geholpen

Wordt helemaal gek van dat ding, lijkt wel een oude windows laptop.
    Gelijk bij het opstarten begint die te blazen, raar want soms doet die het pa 5 minuten na het opstarten.
    Temperatuur gaat wel heel snel omlaag maar blijft hangen tussen 36 en 40 graden. en 5995 6010 rpm.

Het dus duidelijk dat die aan het koelen is maar die laptop is ijskoud en niet 38 graden.

Misschien dat er een metertje bij me ventilator kapot is? die 10 graden meer aangeeft. Zou dat kunnen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je hebt dus smcFancontrol. Zou je niet eerst even daarnaar kijken? Anders kan je een SMC-reset uitvoeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Waffle: SMC heeft hij al gedaan, hielp niet.
    ————————————————-
    Weghalen dat smcFancontrol! OS-X kan het prima zelf regelen. Met dit soort “tools” krijg je tegenstrijdige situaties…
    Mocht dat ook niet helpen, voer dan een safe-boot uit: shift ingedrukt houden totdat de voortgangsbalk verschijnt, daarna direct normaal opstarten.

Bijdrager
    propimp

Ik heb het juist geïnstalleerd zodat ik het goed in de gaten houden. Zoals ik al zei heb ik een schone installatie omdat ik dacht dat het dan wel verholpen zou zijn. Dus dan is safeboot toch eigenlijk onzin? Maar ik zal het eens doen.

Iemand anders nog een oplossing?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een safe-boot zorgt er o.a. voor dat de system cache gewist wordt. Als dit corrupt is kun je allerlei vreemde symptomen krijgen. Maar als je na die safe-boot even wacht met opstarten en je ziet dat ook dan de fan hard gaat draaien, dan zou er inderdaad wel eens iets stuk kunnen zijn m.b.t. de temperatuur sensor.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.