7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mgavdhout

MBP 2009 – Wel SSD?

15,4″ MacBookPro Mid 2009, HDD 320GB 5400, 8GB Geheugen.

Er is genoeg geschreven over SSD upgrades, maar gezien sommige SSD’s niet meer te verkrijgen zijn die wel in verschillende reviews gebruikt zijn, wil ik graag jullie advies over beschikbare SSD’s in combinatie met MBP Mid 2009.

De Samsung en Crucial zijn 2 merken die ‘zonder problemen’ herkend worden, klopt dit?

Mogelijke opties:
    Samsung 840 pro 512GB
    Samsung 840 EVO 750GB
    Crucial M500 480GB

Bijdrager
    Verdult

Vergeet de Pro de EVO is nagenoeg even goed, op sommige punten zelfs beter, en veel goedkoper.
    Waarom wordt de pro dan verkocht? die was eerder uitgebracht dan de EVO, daarom.

Ik heb ik mijn MBP (Mid 2012) een 840 EVO gezet op de plek van mijn Superdrive, best.. decision.. ever..
    De EVO werd inderdaad zonder problemen herkend door men macbook.

Je moet nog wel handmatig de TRIM aan zetten TRIM Enabler. Apple blokkeert namelijk trim support voor 3rd party SSD’s.

Over de crucial heb ik geen informatie, maar uit de tests die ik een half jaar geleden gelezen heb kwam de EVO uit zo goed als elke test als beste naar buiten.

succes!

Bijdrager
    BoniMacX

ik ben voor de crucial M500 1TB gegaan.
    Trim enabler aanzetten NIET nodig.
    the drive comes with Garbage Collection built in which will automatically run when the drive is idle. Garbage Collection runs in much the same way as TRIM does so you don’t have to run TRIM on the drive to maintain it’s performance.‘.
    bron: http://forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/M500-on-OS-X-Let-SSD-sort-itself-out-or-enable-TRIM/td-p/127854

Bijdrager
    G-Force

TRIM zou ik ook niet aanzetten, blijft een onbetrouwbare hack op OS X voor niet-Apple ssd’s. Daarnaast zoals hierboven staat, GC is tegenwoordig gemeengoed en dat werkt in de praktijk ook prima.

Bijdrager
    Nikita

Persoonlijk zou ik eerder voor een Samsung SSD gaan dan die van Crucial. Maar da’s meer een eigen voorkeur.

De EVO heeft een lager IOPS (Input-Output Per Seconde) van de Pro. Verdere verschillen in lees / schrijfsnelheid zal je niet merken aangezien je geen SATA3 bus in een MacBook Pro uit 2009 zal hebben zitten, maar de SATA2 bus, welke de beperkende factor zal zijn. Beide zouden in principe zonder problemen in je Mac moeten werken (ik heb zelf een Samsung 840 -zonder toevoeging- in een MBP uit 2010 gehad en dat ging als een zonnetje).

Bijdrager
    mgavdhout

Bedankt voor jullie reacties, als ik de Samsung kies; moet je dan wel of niet Trim aanzetten. Nu lijkt het of alleen de Crucial die Garbage functie heeft.

Bijdrager
    mgavdhout

Heb gekozen voor de Crucial M500 – 480GB.

MBP Mid 2009 herkende de SSD en werkt veel sneller dan de HDD (wat te verwachten is). Geen TRIM aangezet.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.