9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    maijntz

Mbp 17'' scherm keuze

Hallo allemaal,

om eerlijk te zijn ben ik qua computer gebied nieuw in de Apple wereld. Na al het gebruikersgemak wat Apple mij heeft gebracht tijdens het gebruik van mijn persoonlijke communicatie middelen ( Iphone, Ipads en Ipod ) is het tijd om mijn trouwe Sony Vaio te gaan vervangen.
    Nu is mijn keuze gevallen op een Macbook pro 2011 17” met de 2,3 Ghz i7 processor, 8gb ddr3 geheugen en de 256 Ssd harde schijf.
    Echter kom ik nu bij de keuze van het beeldscherm en daar moet ik eerlijk in bekennen dat ik geen flauw idee heb welk van de twee beter is. Wel weet ik dat het uiterlijk van de glossy mij beter aanstaat door de zwarte glanzende rand.

Mijn vraag is daarom dan ook aan jullie of mij het verschil tussen beide duidelijk gemaakt kan worden en of ik er goed aan doe om de glossy scherm erbij te nemen.

Daarbij zou ik nog willen vragen of er mensen ervaring hebben met het aanschaffen van een Mac product in een ander land? Volgende maand ga ik namelijk naar de verenigde Arabische emiraten en wilde ik mijn Macbook pro daar laten leveren. Dit scheelt toch gauw een aantal honderd euro’s met de prijs in Nederland.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    flotje1

Wat betreft je scherm, er zijn tientallen forum’s over dat; http://www.onemorething.nl/community/topic/mbp-glossy-scherm-of-niet

Bijdrager
    McLoe

Het zijn vooral mensen uit de grafische sector die voor een mat scherm kiezen. De kleuren zijn wat natuurlijker en je hebt minder last van storende reflecties in de vorm van je eigen spiegelbeeld en raampartijen – want wie wil er nu Windows op z’n MacBook :sarcastic:. En smaken verschillen, ik zou voor geen goud zo’n zwarte rouwrand om m’n beeld willen, da’s leuk om films te kijken maar veel te afleidend bij het werk.

Bijdrager
    wietje

ik vindt het niet erg die glossy. Die glossy geeft ook de kleuren voller weer waar de matte de kleuren natuurlijker weergeeft. ik heb juist de zelfde MacBook Pro gekocht zoals jij hem hier beschrijft met glossy scherm en vindt her scherm geen storende factor.

Bijdrager
    Afroman

Het zijn vooral mensen uit de grafische sector die voor een mat scherm kiezen.

Niet waar, dat blijft een persoonlijke voorkeur. Zolang een mat scherm niet gekalibreerd is heb je er niks aan.

Bijdrager
    iHam

Je kan gewoon een Mac in een ander land kopen omdat de garantie wereldwijd is. Ik weet niet of dat voor alle landen geldt, dat zul je moeten navragen. Verdere zou ik voor het glossy scherm gaan, maar als je een professionelere indruk wilt maken moet je voor de matte gaan. Dat is tenminste mijn mening.

Bijdrager
    computer space
    Afroman op 09 oktober 2011

Niet waar, dat blijft een persoonlijke voorkeur. Zolang een mat scherm niet gekalibreerd is heb je er niks aan.

Er zijn zat matte schermen die uit fabriek zo goed gekalibreerd zijn dat zelf hobbyen daar niet tegen op kan (een willekeurige SPVA/IPS Eizo of Nec uit doos bijvoorbeeld), en aan de andere kant: een Macbook kalibreren is net zoiets als rechte lijnen willen zagen met een figuurzaag.
    2 redenen waarom het niet gaat:
    – Een TN scherm is gewoon te hoek-instabiel. Kijk je net 1 graden andere hoek dan de kleurmeter, klopt er al niks meer van
    – Een LED-backlit notebook scherm heeft vaak maar 80% van het sRGB spectrum. Veel te waardeloos voor goede kleurweergave. 100& sRGB is prima, maar veel minder niet. Dus: extern scherm enige optie.

Bijdrager
    computer space
    wietje op 09 oktober 2011

ik vindt het niet erg die glossy. Die glossy geeft ook de kleuren voller weer

80% sRGB blijf 80% sRGB. Gaat mat of glans niet veel aan veranderen.

Goede notebookschermen zijn met de oude Dell’s en Thinkpads van +/- 2003-2005 naar het land der doden verdwenen. 14 inch IPS met 1400×1050 of 1600×1200, kom daar nog maar eens om! HA!

Bijdrager
    ququlequ

…want wie wil er nu Windows op z’n MacBook?

Lol

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.