8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    EOS

MBP + 16gb ?

Hi,

Ik heb een MBP 2.2 early 2011 met, 500 gb 7200 schijf, 8GB werkgeheugen en werkend van een firewire 800 schijf. Ik werk met FCPX en met ruw materiaal (HD, 1920 / 25 fps, prores 422 ) hapert de laptop. De instelling werken met ‘proxy’ is een oplossing. Toch werk ik liefst in ruw materiaal. Zou een upgrade naar 16GB wonderen doen?

Thanx

Moderator
    unSOUND

Ik vermoed van niet. Het probleem is waarschijnlijk dat de bitrate van de video hoger is dan de schijf kan aanvoeren.

Bijdrager
    EOS

Zou een SSD schijf een oplossing kunnen zijn?

Bijdrager
    Rickje

Dan durf ik niet te zeggen of SSD icm Firewire 800 voldoende is, indien mogelijk dan toch wel echt via thunderbolt aansluiten.

Bijdrager
    Artell

Mijn ervaringen zijn (en ik heb 16GB in mijn MBP 2011) dat de schijf inderdaad niet snel genoeg is. Een SSD kan inderdaad wonderen doen. Een firewire 800 schijf gaat je ook niet echt gelukkig maken. Op mijn Mac Pro gebruik ik twee 1TB schijven in RAID0 om snel genoeg te zijn voor gelijkwaardig videomateriaal. Zeker als je meerdere bestanden tegelijkertijd gebruikt (overgangen etc..). De SSD in mijn MBP trekt het wel met gemak maar is natuurlijk niet zo groot..

Bijdrager
    EOS

Is dit een goedkope oplossing? Een thunderbolt adapter:

http://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Technology/ECHOE34/

Moderator
    unSOUND

Nee. Je blijft zitten met het verhaal van de zwakste schakel. Als je een USB schijf aan zo’n Thunderbolt adapter hangt, blijf je de snelheid van USB houden, dat wordt niet ineens de snelheid van Thunderbolt.

1920×1080 @ 25 fps is rond de 180 / 190 Mbit/s, in theorie moet een FireWire 800 schijf dat halen, maar zoals Artell al aangeeft zit je soms met meerdere fragmenten tegelijk. Ik zou dus toch overwegen om te werken met proxy, nieuwe spullen kopen puur omdat je het een lekkerder idee vind… Het is jouw geld hoor, maar ik zou het niet doen.

Bijdrager
    EOS

Dank voor de tips. Misschien moet ik het doen met wat ik heb (i.c.m. de proxy instelling). Upgraden kan altijd nog.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.