8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Rickje

MBP 15" Scherm helderheid issues

Dag allen,

Ik kom er zelf niet meer uit, daarom jullie hulp gevraagd.

Sinds ik mijn Mac deze week heb geupdate naar 10.12.4 werkt de helderheid van mijn scherm niet meer. Wanneer ik de helderheidtoetsen indruk of helderheid-slider in systeemvoorkeuren gebruik, dan gebeurt er niks. De helderheid blijft precies zoals hij was zoals mijn Mac ermee opstartte na de update. Ook als ie helemaal op nul helderheid staat blijft het schermhelderheid exact hetzelfde.

Ondertussen heb ik de volgende dingen geprobeerd:
    – Safe user mode
    – Nieuw account / Inloggen ander account
    – Apple Hardware test

Het gaat om een MBP-Retina 15″ Late 2013.
    Een stukje achtergrondinfo: 6 maanden geleden heb ik schade aan mijn scherm gehad. Dit is gerepareerd en de afgelopen 6 maanden heeft de helderheid ook nooit problemen opgeleverd. Omdat dit probleem nu is sinds een softwarematige update hoop ik het ook softwarematige op te lossen. Alleen heb ik nu alles al geprobeerd dat ik kan bedenken.
    Daarom jullie hulp, hebben jullie nog tips of hints?

1) Nieuw systeem installeren (of opstarten vanaf ander systeem op externe schijf), maar dit is een van de laatste opties

Alvast bedankt.

Moderator
    Night

Dat zou ik tóch eerst proberen: Installeer een kaal systeem 10.12.3* op een externe partitie en start daarvan op en kijk of het probleem weg is. Als dat zo is, de ‘kale’ installatie updaten naar 10.12.4 en kijken of het probleem weg blijft. Als het weg blijft, ligt het aan iets op je huidige systeem. Als het terugkeert, ligt het dus hoogstwaarschijnlijk aan een bug in de update (wellicht in de nieuwe night-shift)

*) Gebruik de 10.12 installer (Install macOS Sierra.app) die in je Applications folder staat (als het goed is) in combinatie met de 10.12.3. combo updater)

Bijdrager
    Rickje

Bedankt voor je feedback. Was al een beetje bang dat ik er toch niet aan ga ontkomen. Gelukkig schoot mij net wel te binnen dat ik ergens nog een hardeschijf heb met wat ongepartitioneerde ruimte, die kan ik er dan mooi voor gebruiken. Goede tip van de 10.12 en dan de combo updater.

Zal dit ergens komende week doen als ik tijd heb.

Mochten mensen nog andere suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Bijdrager
    VRam

Het PRAM en NVRAM van je Mac resetten!

Bijdrager
    Rickje

@vram, goede tip, was die even vergeten!

– Zojuist uitgevoerd met enkele keren herhaaldelijk opnieuw de boing, maar het heeft helaas niet geholpen.:-?

Bijdrager
    SunKeeper

Probeer sowieso een nieuwe installatie op een ander installatievolume. (wat lege schijfruimte is overigens altijd handig om achter de hand te houden)

Indien het dan toch nog steeds niet is opgelost, kun je eventueel terug naar Apple, ondanks dat je officieel maar 3 maanden garantie hebt op een reparatie, loopt het vervangingsprogramma nog wel steeds. http://www.onemorething.nl/2017/02/langere-garantie-macbook-schermcoating/

Of had je andere schade dan de coating?

Bijdrager
    Rickje

@sunkeeper

Het was geen schade aan de coating. Mijn Macbook is ook van de serie net na de early 2013. Mijn MBPR is een late 2013.
    Het betrof een barst in het scherm omdat een oud scharrel half op mn tas is gaan staan die op de grond lag, met daar dus mijn Macbook in. Scherm laten repareren bij de heren van Appleparts en heeft het daarna gewoon weer goed gedaan.

Het is echt sinds de update dat deze problemen er zijn:roll:

Bijdrager
    SunKeeper

Ah vandaar.

Jouw MBP valt overigens ook onder het coating-probleem, want ik heb het ook gehad met mijn Mid 2014. Hopelijk blijft het jouw Mac bespaard.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.