9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    welofniet

MBP 1,5 maand oud loopt vast

Hallo,

Ik heb een MBP 1,5 maand oud die vandaag vast liep/nergens meer op reageerde.
    Het scherm bleef statisch en reageerde niet meer op de touchpad. Muziek die ik via soundcloud afspeelde bleef wel doorspelen.
    Na het dicht doen van de macbook en weer open doen bleef het scherm op zwart. Reageerde na enige tijd wel op de aan/uit knop.
    Startte gewoon weer op. Op het moment van “vastlopen” had ik alleen wat word documenten, powerpoint en wat tabladen op internet open staan. Draaide geen zware programma’s. Iemand bekend met dit verschijnsel? Ik kon zelf niet zo gauw een oorzaak vinden van dit probleem.

Bijdrager
    Ir.Bob

Het heeft niks te maken met leeftijd, maar alles met software. Het wordt een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik zou beginnen kijken wat je hebt aan niet-Apple software op de machine.

Bijdrager
    welofniet

Bijzonder weinig, op dit moment alleen een Office pakket. Mede daarom snap ik niet waar het vandaan kan komen.

Bijdrager
    Rickje

Smart Utility eens downloaden en wat geeft die aan?

Bijdrager
    jgmkoster

Heb het onlangs ook een paar keer gehad met mijn 1 jaar oud MBPr 15″, tijdens het vervangen van mn beeldscherm deze problemen ook aangeven maar ze hebben in de Applestore niks kunnen ontdekken. Wat mijzelf was opgevallen dat het bevriezen steeds plaatsvond tijdens het gebruik van safari. Verder geen oplossing tot dusver, maar de afgelopen 3 maand er ook geen last meer van gehad.

Bijdrager
    GrannySmith

Hier een MacBook Pro in huis en die hangt ook af en toe. Net zoals elke andere PC of Mac die ik om me heen zie.

Shit happens. Software is niet foutloos. En helaas geven systemen bij een dergelijke crash de gebruiker geen enkele informatie wat er nou aan de hand was. (Dat is bij meer professionale fault-tolerant en mission-critical systemen wel anders.) Dus blijft uit- en aanzetten het enige alternatief en maar weer wachten tot de volgende keer. Het is niet anders.

Dus: regelmatig belangrijke data waar je aan werkt opslaan en backups maken. En backups maken. Had ik al gezegd dat je altijd backups moet maken?

Bijdrager
    Hermanko

Programma’s die niet direct nodig zijn sluiten. Forceer stop: =cmd/alt/esc= tegelijk indrukken, als er een vast staat.

Bijdrager
    FloorvN

draai anders eens een Apple hardware test !

http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Ir.Bob
    jgmkoster op 03 april 2014

Wat mijzelf was opgevallen dat het bevriezen steeds plaatsvond tijdens het gebruik van safari. Verder geen oplossing tot dusver, maar de afgelopen 3 maand er ook geen last meer van gehad.

Het zou zomaar eens Flash kunnen zijn. Die heeft in het verleden wel vaker problemen gehad waarbij een hele computer stopte met werken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.