8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Florisht

MBP 15″ 2019 laden via 27″ LG Monitor met 60W Power Delivery mogelijk?

Ik overweeg een 27 inch LG 4K monitor aan te schaffen voor mijn MacBook pro 15″ uit 2019.
    Het gaat om een van de volgende modellen: LG 27UL850, LG 27UD88-W, LG 27UK850.

Belangrijk is dat de MacBook oplaadt via de usb-c kabel. De output van Power Delivery is 60W, in plaats van de 87W die de standaard adapter van Apple levert.

Ik weet dat je met die 60W moeiteloos een 13″ MBP, een mac mini of ipad pro kunt laden, maar de vraag gaat specifiek over de 15″ versie.

Laadt deze MacBook op met 60W? Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik mijn MacBook via de adapter laad, dan zie ik via het programma Battery Health dat ie deze met ongeveer 30W laadt, dus dat zou ruimschoots voldoende moeten zijn.

Kan iemand bevestigen dat dit goed gaat?

Bijdrager
    sjoerdrei

Bij normaal gebruik zal de MacBook inderdaad wel bijgeladen worden (langzamer dan normaal) maar zodra er veel van de MacBook gevraagd wordt kan het zijn dat die zelfs heel langzaam aan het leeglopen is of hij zal het percentage in stand houden.

Dit is mijn ervaring met het laden van een 15″ MBP met een Air lader (45w)

Bijdrager
    Moi

Niet doen. De Mac vraagt 87W en krijgt deze niet. Het is wat degene boven me zegt. Maar het is niet goed voor je accu. Je kan elke Mac wel opladen met de 87W omdat deze de overige wattage “tegenhoud”. Hetzelfde dat je je iPhone wel met een iPad lader kan laden maar je iPad niet met een iPhone lader. Hij laadt wel, maar je accu vind het niet fijn! Houd er ook rekening mee dat er meer hitte kan optreden.

Van de Apple website: Make sure the proper wattage adapter for your portable computer is used. Select the appropriate power adapter for your Apple portable computer. You can use a higher wattage power adapter, but you cannot use one with less wattage without potential operating issues.

Bijdrager
    mtooster

Dat kan prima. Wat Moi zegt is mijns inziens onzin. Meer hitte kan sowieso niet… Je iPad kun je ook prima met een iPhone lader opladen, het gaat alleen heel traag. Maar in feite is het juist beter voor de accu omdat sneller laden meer hitte en dus meer slijtage betekent.

Het probleem kan inderdaad zijn dat hij bij intensief gebruik niet bijlaad of heel langzaam leegloopt, maar dan moet je flink aan het audio/video editten of gamen zijn.

Bijdrager
    Shmoo

https://support.apple.com/en-us/HT201700

@Moi

Ook wel handig om erbij te zetten waar je dit op de website van Apple hebt gevonden. Niet zomaar ergens op het forum waar een blije kip advies geeft maar in de ‘documentatie’ van Apple zelf.

Bijdrager
    NickR

<p class=”cite”></p>

<p class=”cite”>Moi op 24 november 2019 om 17:26</p>
    Niet doen. De Mac vraagt 87W en krijgt deze niet. Het is wat degene boven me zegt. Maar het is niet goed voor je accu. Je kan elke Mac wel opladen met de 87W omdat deze de overige wattage “tegenhoud”. Hetzelfde dat je je iPhone wel met een iPad lader kan laden maar je iPad niet met een iPhone lader. Hij laadt wel, maar je accu vind het niet fijn! Houd er ook rekening mee dat er meer hitte kan optreden.

Van de Apple website: Make sure the proper wattage adapter for your portable computer is used. Select the appropriate power adapter for your Apple portable computer. You can use a higher wattage power adapter, but you cannot use one with less wattage without potential operating issues.

Niet goed voor de accu is onzin. Word daar ook helemaal niet geschreven.

Bijdrager
    Buzz

Moi heeft dat citaat denk ik (direct of indirect) hiervandaan: https://support.apple.com/en-us/HT203207

Het gaat daar om troubleshooting, dus de situatie dat er al een probleem is (“potential operating issues”), bijvoorbeeld dat je MacBook batterij niet oplaadt of zelfs leegloopt, als je deze op 100% CPU/GPU gebruikt. In dat geval wordt aangeraden een sterkere voeding te gebruiken. Lijkt me logisch.

Bij niet-intensief gebruik, en/of als het niet erg is als het wat langer duurt om je batterij op te laden, kan je gerust een minder sterke lader gebruiken, zoals je in de andere berichten hierboven al kon lezen. Er staat nergens op de Apple site dat dit dan ten koste gaat van levensduur of dat er meer hitte gegenereerd zal worden. Heel veel gebruikers kunnen dit beamen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.