10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    joshuaq1992

MBP 13" SSD

Goedemiddag,

Na weken wikken en wegen over welke MBP ik deze zomer ga kopen, ben ik deze week eens naar een Apple reseller geweest om ze gewoon uit te testen. Zalig, geen andere woorden voor. Heerlijke apparaten, werken gewoon perfect.

Het punt is dat ik dus deze zomer mijn eerste laptop ga kopen. Thuis hebben we alleen desktops, geen laptops. Ik heb hier dus totaal geen ervaringen mee. Wat ik weet is dat ik hem enkel ga gebruiken voor mijn studie.

De eerste eis waaraan hij moet voldoen is dus mobiliteit. Wat mij opviel is dat het 15″ model mij nogal groot leek. Ik zag mezelf er echt niet hele dagen mee heen en weer sleuren. Aanvankelijk was ik verkocht voor het 15″ model. Na nog eens rustig te hebben nagedacht, besef te hebben gekregen van de centjes en het werkelijke nut, heb ik hiervan afgezien. De laptop gaat enkel gebruikt worden voor studiedoeleinden en muziek. Geen games of zware programma’s. Zware specificaties zouden dus zeer zeker overkill zijn.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het instap model van de MBP 13″, voldoende is om aan mijn eisen te voldoen.
    Wat ik aantrekkelijk vond is de optie om een SSD te laten inbouwen.
    Zijn er mensen die mij met deze keuze kunnen helpen. Ik vermoed dat het beter/goedkoper is om na aanschaf van de MBP zelf een SSD te kopen en deze te laten monteren. De 128 GB die Apple geeft kost 250 euro… een beetje duur.
    Enfin… kortom een beetje het hoe en wat omtrent een SSD voor een MBP 13″ (verschillende soorten, prijzen, voor/nadelen).

Alvast dank.

Groeten,

J.

Bijdrager
    mymac

Gezien je eisen, die niet zo hoog zijn, zou ik lekker voor een MBA gaan! Vele malen lichter nog dan een MBP 13″, en zeker lichter dan de 15″. Daarnaast kwam net het nieuwsbericht dat in de zomer eventueel de Air geüpdatet gaat worden, wat in jouw geval ideaal uit zou komen. Een snellere Air, maar met nog steeds hetzelfde lage gewicht. En standaard SSD, al is de manier van werking in de Air nog een stapje rapper dan de ‘gebruikelijke’ manier in de MBP’s, omdat het geheugen direct aan het moederbord vast zit.
    Kleine toevoeging: Ik heb zelf een 15″ gehad. Leuk apparaat natuurlijk, maar echt portable, nee. Elke dag met zo’n gevaarte slepen is niet je van het, dus ik raad je sowieso aan niet groter dan een 13″ te halen als je er (vrijwel) elke dag mee moet slepen van en naar school. Voor thuis kun je altijd nog verder sparen voor een extern beeldscherm, en het verschil in aankoopprijs tussen de 13″ MBP/MBA en 15″ MBP helpt je daar al een handje mee.

Bijdrager
    joshuaq1992

Perfect! Dank voor je raad. Hier heb ik wat aan:) Ik had zelf al zo’n vermoeden dat 15″ inderdaad niet echt portable is. 13″ is inderdaad veel beter.

Maar… hoe groot is de kans dat de Air geupdate wordt deze zomer?
    En wanneer, want ik ben van plan de laptop hoogstens op zijn laatst rond september te gaan kopen (begin studie). Hopen dat Lion dan ook al uit is.

Maar stel dat ik voor de gewone MBP ga… ben ik dan goedkoper en beter uit door zelf een SSD te kopen en te laten monteren dan hem al als optie bij Apple te kopen?

Bijdrager
    mymac

Het is momenteel nog een gerucht, dus dat is een kwestie van afwachten. Maar het is niet onwaarschijnlijk dat de Air vóór september een update krijgt, dus ik zou dat gewoon in de gaten houden. Als het geen haast heeft zou ik sowieso wachten met de aanschaf tot Lion uit is, dat scheelt je geld (aanschaf Lion) en moeite (updaten/clean install).

Wat betreft de SSD in een MBP: Alles wat je zelf kunt upgraden zou ik zelf eerst op internet proberen te vinden voor een betere prijs. Werkgeheugen scheelt soms 100 euro of meer en ook SSD’s zijn vaak goedkoper te vinden. Het is kinderlijk eenvoudig om een SSD er in te schroeven, mits je de juiste schroevendraaiers hebt. Die heb je dus echter zo terugverdiend door je SSD/werkgeheugen ergens anders te kopen. Daarbij is het altijd wel handig om zo’n setje te hebben, mocht je er op een later tijdstip wat aan willen doen.

Moderator
    unSOUND

Ik vind dat hele portable verhaal toch erg persoonlijk hoor, ik heb geen enkele moeite om met mijn MBP te lopen, en ik heb nog wel een 17 inch versie… Krijg je gelijk spierballen van!

Wat betreft het wel of niet gebruien van een SSD, daan lopen al meerdere topics over, dus dan is het niet handig om die discussie nog een keer te gaan voeren… Daarvoor verwijs ik je dus door naar dit topic:

Het grote SSD in je Mac topic!

Bijdrager
    kx22

Zo persoonlijk is het niet. De 13″ is meer portable dan de 15″ en de 15″ is meer portable dan de 17″. De 15″ een hele dag op je rug dragen is behoorlijk voelbaar. Nu vind ik een dag lopen met de de 13″ al irritant, maar met de Air totaal niet. Hoe groter de laptop hoe kwestbaarder.

Bijdrager
    Hansi2124

Het is dan ook niet aan te raden om met je Mac de hele dag op je rug te gaan lopen, maar hem ook eens te gebruiken.

Kortom: overdrijven is ook een vak;-)

Bijdrager
    martijnG

Ik heb een 13″ macbook, maar als ik buitenshuis wil werken neem ik toch meestal mijn portable MacPro mee. Zitten ook handvaten aan:P

Moderator
    unSOUND
    kx22 op 06 april 2011

De 15″ een hele dag op je rug dragen is behoorlijk voelbaar.

2,5 kilo vind jij al “behoorlijk voelbaar” ? Geen wonder dat alles maar lichter en kleiner moet, als je dat al veel vindt…

Bijdrager
    syltheboy

Ik neem elke dag mijn 15″ Sony Vaio laptop van 2,7 kilo mee naar school, maar mijn laptop-schoudertas is al vrij zwaar (1,5 á 2 kilo). Wel met al mijn accessoires erbij in (fotocamera, externe hdd, etui met pennen en zooi, muis, en niet vergeten de voeding).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.