16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    frank14

MBA late 2008. Kopen of niet-kopen

Ik kan een MBA kopen voor 425 euro, het gaat om een MBA 13″, 1,6 GHz, 2gb, 120gb HDD.
    Mijn vriendin gaat hem dan gebruiken voor school en ik voor op reis, momenteel heb ik een macbook pro 2011 waar ik op werk maar dit is toch een zwaar ding met reizen en een stuk kostbaarder (anders wordt me “hoofdlaptop” misschien gestolen).

Mijn vraag aan jullie is of dit een verstandige keuze is, doen voor de prijs? Of toch een nieuwer model?
    De momentele eigenaar gaf aan dat de batterij helemaal OK is maar ik weet eigenlijk niet wat ik kan verwachten kwa batterij en snelheid…

Wellicht heeft iemand een soortgelijke MacBook air?

Dank!

Bijdrager
    belfortmac

Een batterij van 2008 helemaal OK ?
    Als hij veel is gebruikt weet ik niet of dit nou echt betrouwbaar is.

Bijdrager
    Xcode

Ten eerste, de prijs lijkt mij prima. Wat betreft de batterij: de laptop is bijna 5 jaar oud en de batterij van mijn 4 jaar oude MacBook Pro doet het nog prima, maar begint de eerste tekenen van ouderdom te vertonen (4 uur op een volle lading in plaats van oorspronkelijke 7 uur) dus iets soortgelijks zal waarschijnlijk gelden voor de MBA. De specificaties zijn verder ok, maar de hoeveelheid RAM laat te wensen over… 2GB is tegenwoordig vrij minimaal. Bij een MacBook Air is de RAM niet uit te breiden, dus enigszins problematisch als je maar 2GB hebt.

Bijdrager
    RobApple

Lijkt mij niet verstandig, zoals Xcode ook aangeeft, 2 GB geheugen gaat problemen geven, MacBook Air 2008 is in 2013 heel traag.

Er zijn 2 types 1.6GHz met introductiedatum in 2008:

Geheugen MacBook Air is gesoldeerd, kan niet geupgrade worden.
    Max. 2 GB 667MHz ..MacBook Air “Core 2 Duo” 1.6 13″ – (P7500)
    Geekbench: 2044/2352 – 32-bit / 64-bit
    Introductiedatum: 15.01.2008 – Einddatum: 14.10.2008 – MB003N/A – MacBookAir1,1 – A1237

Max. 2 GB 1066MHz MacBook Air “Core 2 Duo” 1.6 13″ – (SL9300)
    Geekbench: 2259/2563 – 32-bit / 64-bit
    Introductiedatum: 14.10.2008 – Einddatum: 08.06.2009 – MB543N/A – MacBookAir2,1 – A1304

De eerste serie, die in aanmerking zou kunnen komen m.b.t. 4 GB geheugencapaciteit:

Max. 4 GB (bij aanschaf) 1066MHz MacBook Air “Core 2 Duo” 1.86 13″ – (SL9400)
    Geekbench: 2693/2958 – 32-bit / 64-bit
    Introductiedatum: 20.10.2010 – Einddatum: 20.07.2011 – MC503N/A – MacBookAir3,2 – A1369

Max. 4 GB (bij aanschaf) 1066MHz MacBook Air “Core 2 Duo” 2.13 13″ – (SL9600)
    Introductiedatum: 20.10.2010 – Einddatum: 20.07.2011 – MC504N/A – MacBookAir3,2 – A1369

Bijdrager
    1984
    frank14 op 16 juni 2013

Mijn vraag aan jullie is of dit een verstandige keuze is, doen voor de prijs? Of toch een nieuwer model?

Dit betreft de laatste/nieuwste Macbook Air : Macbook Air systems are intended for those most interested in size and weight rather than performance, connectivity, or upgrades, and this has not changed. What has changed is that the “Haswell” architecture consumes far less power than previous systems and battery life has increased considerably as a result. bron

Bijdrager
    1984
    RobApple op 16 juni 2013

Lijkt mij niet verstandig, zoals Xcode ook aangeeft, 2 GB geheugen gaat problemen geven, MacBook Air 2008 is in 2013 heel traag.
    Er zijn 2 types 1.6GHz met introductiedatum in 2008:

Is dat deze……

Bijdrager
    Maverick9898

Als je beslist om ‘m te kopen, is het aan te raden even te kijken naar de hoeveelheid cycli de batterij heeft gelopen en op hoeveel procent van de originele capaciteit hij nog draait. Dat kan bijv. met het programmaatje ‘Coconut Battery’.

Bijdrager
    frank14

Allereerst, bedankt voor jullie tijd!

Ik begin toch wel te twijfelen, de prijs is best OK maar toch ben ik bang dat de 2gb geheugen en de batterij te wensen over laat, en dan is 425 alsnog veel geld. Aan de andere kant gaat de laptop voornamelijk gebruikt worden voor mail/tekst en af en toe een foto/filmpje.
    Een knappere en nieuwere MBA kost al snel bijna het dubbele en dat vind ik weer een beetje to-much voor ”erbij”.

Kortom, lastig, kan moeilijk inschatten hoe langzaam hij is.

@Maverick9898, ik ga dit inderdaad even opvragen.

Mocht iemand nog tips en/of advies hebben, heel graag!

Bijdrager
    syltheboy

Voor de dingen die jij ermee wilt doen is die MBA waarschijnlijk prima geschikt.

Bijdrager
    frank14

Dat denk ik dus stiekem ook, hij gaat echt alleen als werk/mail/internet laptop gebruikt worden. Maar wil toch nog wel een jaartje voort. Zou mavericks er bijvoorbeeld op draaien?

Bijdrager
    1984

How fast is the MacBook Air (NVIDIA/Late 2008) compared to the original MacBook Air? How fast is it compared to the “Unibody” MacBook and MacBook Pro models? klik

Bijdrager
    G-Force
    frank14 op 17 juni 2013

Dat denk ik dus stiekem ook, hij gaat echt alleen als werk/mail/internet laptop gebruikt worden. Maar wil toch nog wel een jaartje voort. Zou mavericks er bijvoorbeeld op draaien?

Ziet er naar uit dat het late 2008 model Mavericks kan draaien, de early 2008 niet.

Bijdrager
    frank14

Prima, ik koop hem gewoon, mocht ik het echt helemaal niks vinden dan gaat hij weer op MP en neem ik me verlies;-)

Bijdrager
    MacKevin11

Of winst…

Bijdrager
    syltheboy

Zoveel verlies zul je niet maken, eerder winst.

Bijdrager
    neals

Persoonljk raad ik deze machine af. Niet alleen de batterij kan een issue zijn, maar ook het vervangen van de HDD kan een onwijs dure grap worden! Dit is namelijk niet je standaard IDE of SATA schijf. Persoonlijk zou ik kijken naar minimaal een 2011 model van de Air.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.