11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    SjorsSnoeren

MBA 2013 met 4e gen i5

Hey iedereen,

Ik heb momenteel een MacBook Pro (early 2011) maar vind hem beetje traag worden, clean installs helpen ook niet echt en ben wel toe aan iets fris. Nu twijfel ik een beetje tussen MBA en MBP (retina), hetgene wat mij beetje tegenstaat is dat de kloksnelheid van de MBA laag ligt, 1.3 GHZ, terwijl de MBP (retina) over de 2 ligt.

Zijn de nieuwe (haswell, 4e generatie) i5’s beter dan de oude die in de pro’s zitten? Of maakt het veel uit?

Ik gebruik regelmatig (zwaarste programma’s):

– Photoshop CS6
    – XCODE
    – Team Fortress 2

Zou de air genoeg zijn om mij op “redelijke” snelheid hiervan te voorzien? En beter dan mijn MacBook Pro nu doet? (trouwens 2nd gen i5, 4gb ram)

Oh en ik gebruik vaak rond de 70gb aan ruimte – TOTAAL incl files etc – heb ook externe HD 1TB liggen dus files kunnen evt daar op) – wordt die 128 GB SSD traag als meer dan de helft bezet is?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Sjors

Bijdrager
    Targaryen

Vind je het zelf niet een beetje drastisch om na nog geen twee jaar een nieuwe machine te kopen omdat hij wat trager wordt? Heb je al gedacht aan een RAM upgrade of aan het plaatsen van een SSD naast je gewone harde schijf? Ik heb hetzelfde model MacBook en na de toevoeging van extra RAM en een grotere, snellere harde schijf kan mijn MacBook perfect de huidige MacBooks bijbenen.

De nieuwste Air voldoet zeker voor de activiteiten die jij ermee wil gaan uitvoeren. Een goede vriendin van mij heeft het 2012 model van de MacBook Air en dat apparaat draait AutoCAD en de hele Master Collectie van CS6. Foto’s en andere bestanden kun je gerust extern bewaren.

Bijdrager
    SjorsSnoeren

@targaryen thanks voor je reactie, je moet even weten dat ik deze mac elke dag gebruik, en heb voor studie volgend jaar ook wat aardigs nodig, ik verdien hier mn geld mee en vind t echt niet erg om een beetje te investeren, ’t is meer kijk als ik nu voor +- 300 euro upgrades erin ga stoppen wordt t nog niet beter dan een air, en daarbij kan hij dan misschien max. 1 jaar langer mee. Ik kijk niet zo naar t financiele oogpunt in dit geval meer t gebruiksgemak, ik ben persoonlijk wel iemand die een beetje vernieuwing zo nu en dan wel kan waarderen.

XCODE is vooral iets wat een beetje intensive is, weet iemand toevallig of die goed runt?

Bijdrager
    GoeieDag

Tja, je zou beter eens die ‘traagheid’ kunnen oplossen. En daarvoor zijn weer honderden topics van te vinden, hier en bv ook bij de buren van MF.

Bijdrager
    Targaryen

Mijn MacBook Pro wordt ook dagelijks gebruikt hoor. Maar goed, het was maar een advies terzijde.

Ik neem aan dat XCode niet zo intensief is voor je systeem als de complete CS6 Suite. Dat programma zou het dus ook goed moeten doen op een nieuwe Air. Er zijn namelijk mensen genoeg die apps ontwikkelen en code schrijven op oudere Macs.

Bijdrager
    richardboon

Ik heb exact hetzelfde model(alleen nog maar een jaar jong/oud), wordt elke dag gebruikt voor studie beschikt over 8GB ram en een SSD a 256GB. En hij is verschrikkelijk snel:)! Een nieuwe machine is echt niet nodig, een vriend van mij heeft de nieuwste retina en kwa snelheid scheelt het bijna niks.

Bijdrager
    Afroman

een vriend van mij heeft de nieuwste retina en kwa snelheid scheelt het bijna niks.

Geloof ik niks van, dan betaal je voor niks extra’s als ik het zo lees.

Bijdrager
    richardboon
    Afroman op 15 juni 2013

een vriend van mij heeft de nieuwste retina en kwa snelheid scheelt het bijna niks.

Geloof ik niks van, dan betaal je voor niks extra’s als ik het zo lees.

Het verschil zit hem uiteraard in het scherm en de dikte van de notebook. Maar kwa benchmarks scheelt het ongeveer 6%.

Edit: die van mij beschikt overigs over een i7, lees fout.

Bijdrager
    Xcode

Weet niet hoeveel RAM je in je huidige MacBook Pro hebt zitten, maar ik vond mijn Mac vorig jaar ook erg traag worden en heb voor €50,- 2x 4GB RAM in mijn Mac gezet met een significante snelheidsverbetering als gevolg.

Bijdrager
    1984
    SjorsSnoeren op 15 juni 2013

Nu twijfel ik een beetje tussen MBA en MBP (retina), hetgene wat mij beetje tegenstaat is dat de kloksnelheid van de MBA laag ligt, 1.3 GHZ, terwijl de MBP (retina) over de 2 ligt.

MacBook Air systems are intended for those most interested in size and weight rather than performance, connectivity, or upgrades, and this has not changed. What has changed is that the “Haswell” architecture consumes far less power than previous systems and battery life has increased considerably as a result. bron
    Als je MBP te traag is…? Dan blijft er de 15” quad-core Intel Core i7 MBP r over.

Bijdrager
    G-Force

Ssd er in en je MacBook Pro voelt aan als een nieuwe computer. Ssd’s kosten niet zoveel meer tegenwoordig, je hebt voor ruim 90 euro tegenwoordig al een Samsung 840 ssd 120 GB. Daarnaast wat ram er bij evt., kost ook niet zoveel.

Daarnaast heeft jouw MacBook Pro zeer waarschijnlijk een veel snellere dedicated grafische chip dan de integrated oplossing van de Air.

Dan blijft de cpu nog over, ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar het zou me niets verbazen als jouw Core i5 niet eens zoveel minder presteert als de nieuwe Core i5 in de Air. Je moet immers niet vergeten dat jij een ‘volwaardige’ mobiele Core i5 hebt terwijl de Air een afgeslankte ultra low voltage Core i5 chip heeft.

Een 15″ Retina MacBook Pro daarentegen, da’s een heel ander verhaal.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.