17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Massahari

MBA 11" vs MB 12"

Ik maak op dit moment gebruik van een 15″ MBP mid 2015. Fijn apparaat, krachtig genoeg voor al mijn taken… maar… hij is te zwaar om zomaar even lekker mee te nemen.

Voor vergaderingen/notities/agenda/mail/internetten op kantoor wil ik een kleiner apparaat hebben, eentje die handzaam is en toch redelijk krachtig genoeg is voor al deze activiteiten.

Ik zat te denken aan de 12″ 1.1 Ghz versie van de MB. Maar, iets houdt mij tegen anders had ik hem al lang gekocht; de prijs. Voor 1170,- ex btw (sorry ben ondernemer dus ik denk voornamelijk in ex btw) heb ik een 1.1 Ghz machine. Oké, wel met 8 Gb RAM, maar toch…

Ik kan via een maat van me aan een MBA 11″, van april 2015 komen. Nooit gebruikt, zou gebruikt moeten worden voor reizen/mobiel gebruik, maar het is er nooit van gekomen. Ding heeft gewoon de standaard i5 cpu, maar het lijkt mij snel zat. Echter wel met 4 Gb RAM. Iets groter dan de 12″ MB qua formaat. Maar wat ik niet zeker weet, aangezien dat in het verleden niet kon, is… is het RAM geheugen nou wel of niet uit te breiden bij deze machines? Als ik de specs mag geloven zijn er tot op heden geen nieuwe versies van deze MB uitgebracht, dus heb ik het over het huidige model wat op de markt verkocht wordt.

Wat is wijsheid?

Geblokkeerd
    Anoniem

Voor vergaderingen/notities/agenda/mail/internetten op kantoor is die 1,1 Ghz MB ruim voldoende. In die MBA kan je RAM niet uitbreiden.
    Wat wijsheid is? Niet zo aanstellen en gewoon je 15″ gebruiken. Dat ding is precies 1 kilo zwaarder dan die MBA en MB. Als je in de ochtend even naar de wc gaat hoef je die ene kilo al niet meer mee te tillen de hele dag.

Bijdrager
    fixar

Niet onbelangrijk: wat moet die maat voor de MBA 11″ hebben? En kan hij deze met bon leveren? Zeker als je ondernemer bent is het fijn als dergelijke uitgaven als kosten opgevoerd kunnen worden.

Zelf zou ik nooit meer investeren in een machine met slechts 4GB RAM…maar ik ben ook niet in de markt voor een 11 inch laptop (mij te klein), dus die knoop mag je zelf doorhakken;-)

Bijdrager
    Shmoo

Wat wijsheid is? Niet zo aanstellen en gewoon je 15″ gebruiken. Dat ding is precies 1 kilo zwaarder dan die MBA en MB. Als je in de ochtend even naar de wc gaat hoef je die ene kilo al niet meer mee te tillen de hele dag.

Precies dat.. en als je een 13 inch MacBook Air neemt is het verschil ongeveer 700 gram.

Dat is ongeveer het gewicht van mijn pielemuis wanneer die kwaad is. Echte mannen tillen dat gewoon. Doe gewoon elke avond voor het slapen gaan 25 pushups naast je bed en na 2 maanden leg je nog een baksteen op die MacBook Pro als ballast.

Bijdrager
    Massahari

Niet onbelangrijk: wat moet die maat voor de MBA 11″ hebben? En kan hij deze met bon leveren? Zeker als je ondernemer bent is het fijn als dergelijke uitgaven als kosten opgevoerd kunnen worden.

Sommige dingen kun je niet onbeperkt opvoeren als kosten.. enfin, ik koop dit ding privé. Hij wilt er voor 710,- afstand van doen, maar als tegenwoordig zo’n Air niet te upgraden valt naar 8 Gb weet ik niet of dit wel zo’n goed aanbod is.

Inactief
    Anoniem

vergaderingen/notities/agenda/mail/internetten

Daar heb je geen 8GB voor nodig hoor.
    Als je het geld hebt en een mooi scherm en een licht apparaat wil en het nieuwste van het nieuwste -> MacBook
    Als je goedkoper uit wil zijn, het scherm je niet zoveel uitmaakt en die paar extra ons je niet boeit -> MacBook Air 11″
    De Air heeft, vind ik persoonlijk, ook een fijner toetsenbord en da’s niet onbelangrijk als je vergaderingen/notities/agenda/mail/internetten erop doet

Bijdrager
    Shmoo

Voor vergaderingen/notities/agenda/mail/internetten op kantoor.

Dat soort taken zou je nog op een iPad kunnen doen qua specs als je een beetje handig bent. Een MacBook Air met 4GB zal dat soort bezigheden heus wel nog een aantal jaren ondersteunen. Het probleem is alleen dat het 8/10 keer niet bij bovenstaande taken blijft. Je koopt zo’n machine met dat soort taken in gedachte en na 2 jaar staat er ook Spotify, VLC, Handbrake, Dropbox en nog 6 andere apps die niet in dat lijstje voorkomen maar die wel bepaalde prestaties vragen van je hardware.

8GB is vandaag echt wel een must voor elke nieuwe computer ( Mac ) die je koopt. dat wordt een ander verhaal wanneer jij een tweedehands machine koopt die je erbij gaat gebruiken en waar je werkelijk alleen maar bovenstaande taken op gaat doen.

Bijdrager
    makasa

Voor de activiteiten die jij noemt gebruik ik een iPad.

Bijdrager
    Massahari op 19 januari 2016

Ik maak op dit moment gebruik van een 15″ MBP mid 2015. Fijn apparaat, krachtig genoeg voor al mijn taken… maar… hij is te zwaar om zomaar even lekker mee te nemen.

Wat is wijsheid?

Ooit (lees een jaar geleden), dacht ik precies hetzelfde als jij. Toen ik eenmaal de 11 inch Air had kreeg ik spijt. Hij is qua scherm te klein. En inderdaad, die ene kilo lijkt veel, maar is echt niets in de praktijk.

Dit jaar kwam de MB 12 inch uit. Die heb ik ook gehad en weer snel weggedaan. Eenmaal aan de 15” gewend is er gewoon niets soepeler.

Het is aantrekkelijk om een nieuwe MacBook te kopen, maar praktisch is het zeker niet. Je zit met dubbele bestanden (ja iets met de cloud, maar dan nog werkt het niet altijd even handig). Wat wijs is? Een nieuwe iPad Air (2) kopen met toetsenbord.

Bijdrager
    Nora is back

Ik heb een 11″ MBA voor precies die taken. Heel soms doe ik er iets meer op.

Aangezien je er een 15″ MBP naast hebt zal de 4GB wel voldoen, het zwaardere werk doe je wel op de MBP:)

De Air heeft nu nog mijn voorkeur. Makkelijker extern scherm/beamer aansluiten, voelt iets steviger dan de MB 12″, iets minder kwetsbaar. Verder is ie minder steel-gevoelig.

Wanneer die vriend er 700 voor vraagt, dan kom je nog goed weg toch, ook in vergelijking met een nieuwe ex. btw.

Maar of ik nu nog een Air zou kopen? Voor 700 wel denk ik. Ik heb er echter eentje en ga denk ik volgend jaar over op een 12″ MB. Weer eend iets nieuws:)

Bijdrager
    GoeieDag

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die kiezen voor een schermformaat groter dan 11 of 12″. Nergens voor nodig. Een papier/boek is bv toch ook nooit groter dan een A4?!

Bijdrager
    computer space

Allebei op dit moment net niet. MBA betere behuizing, maar zwaar gedateerd scherm. MB flimsy met weinig aansluitingen. Voor wat je wilt, durf het hier niet meer te zeggen, maar Surface 3 is licht, stevig, goed IPS scherm en met stylus voor notities. En halve prijs.

Bijdrager
    RoyB

Ja hoor de Microsoft commercial komt ook weer voorbij ?

Bijdrager
    RoyB

De 12 inch is wel meer toekomst proof met 8gb ram en 256gb ssd . Maar voor de taken die jij doet is de air ook goed genoeg !

Gebruikte 3 maanden geleden ook nog een 4gb ram mac en die trekte het ook allemaal nog wel dus zo’n ramp moet dat niet wezen denk ik .

Succes met je keuze

Bijdrager
    nebilem

Zo te zien ben je als ondernemer niet erg succesvol en is 1170 ex btw veel geld voor je. Lekker voor die 11 inch gaan joh.

Bijdrager
    Massahari

Zo te zien ben je als ondernemer niet erg succesvol en is 1170 ex btw veel geld voor je. Lekker voor die 11 inch gaan joh.

Wat een vooroordeel voor een student van 26…:-x
    Moet je niet studeren?

Bijdrager
    Massahari

nebilem 11 uur geleden #

Ondernemen is soms ook op je geld letten en niet ongegeneerd ermee strooien. Bewust ondernemen brengt je verder op de lange termijn. Dat ga je vast nog wel leren. Hoop ik voor je.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.