18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Maya 2011 voor €350. Te goed om waar te zijn ???

Ik was op zoek naar retailers voor Maya 2011 en struikelde over deze aanbieding.

Mijn nuchtere Hollandse inborst zegt mij dat ‘als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar’, maar van zo’n aanbieding wordt je wel hebberig.

De site vermeld dat alles alleen ter download aangeboden wordt. Ze kunnen zo goedkoop zijn omdat ze OEM versies van de software verkopen en geen fysieke cd’s-dvd’s versturen.

Heeft iemand ervaring met deze, of dergelijke aanbieders (ik weet dat er meer van dit soort webshops zijn) en wat zijn die ervaringen?

Bijdrager
    KingAchille

De prijzen zien er alvast leuk uit!
    Ik heb eens nagekeken. Het adres is inderdaad gekoppeld aan het gebouw in kwestie. Het telefoonnummer en adres zijn geldig. Het taalgebruik is foutloos en correct Nederlands. Maar daar wringt net het schoentje. Waarom zouden die mensen in godsnaam een perfect werkende Nederlandstalige website opstellen? Ik geloof nooit dat een klein software bedrijf van het verre Amerika hun site volledig vertaald.
    Bovendien staat alles nog steeds in $…

Maar misschien kunnen ze de prijzen zo laag houden door inderdaad geen hard copy’s te verkopen en ook doordat ze zulke grote aantallen licenties aankopen dat ze de prijs kunnen drukken.

Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Ze hebben naast NL nog veel meer taal-opties op hun website. Het Engels was overgins ook foutloos. Domme taalfouten en onvolledige algemene voorwaarden, zijn vaak een ‘dead give-away’ voor een oplichtersbende.

Handig dat je kan controleren of het adres werkelijk klopt met wat aangegeven staat op hun site.

Bijdrager
    Hansi2124
    KingAchille op 30 juni 2010

Het taalgebruik is foutloos en correct Nederlands.

Da’s niet helemaal waar. Uit de F.A.Q:
    Onder punt 2: “Wij verkopen uitsluitend COMPLETE versies en geen het update pakketen.”
    “8. Waarom kan ik geen elektronische berichten ontvagen van Software Store?”
    “Wij verstreken geen persoonlijke gegevens aan derden”

Maar misschien kunnen ze de prijzen zo laag houden door inderdaad geen hard copy\’s te verkopen en ook doordat ze zulke grote aantallen licenties aankopen dat ze de prijs kunnen drukken.

“Wij bieden u lagere prijzen aan omdat u van onze kopieën van de legale met een licentie voerziende versies van de programma’s van ons verkrijgt. Dat betekent dat u geen harde kopie van de documentatie (van de licenties of instructies) verkrijgt maar uitsluitend kopieën en instructies in de .txt formaat.”

Dus je krijgt een kopie van het origineel wat zijzelf hebben. Het wordt dus nooit officieel jouw eigendom, begrijp ik hieruit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je op de officiële Maya site een trial wilt downloaden, vragen ze het hemd van je lijf. Tenslotte gaat het hier om een zeer professioneel programma dat voor de meeste mensen te veel van het goede is. Meestal zijn het filmmakers die met Maya willen werken i.p.v. b.v.b. Maxon.

Mij lijkt deze aanbieding illegaal in de ogen van de makers van Maya. Ik kan mij niet voorstellen dat ze een programma 10 maal goedkoper kunnen maken door alleen maar geen hardkopie te hoeven maken. (De productie kosten van DVD’s zijn veel lager)

Bijdrager
    poging2

Leuk, account doet het na vele jaren van inactiviteit nog steeds!

Ik kom even online voor dit topic. Dit zijn namelijk helemaal niet zulke rare prijzen. Je kunt dit soort pakketten inderdaad op andere sites ook tegen deze prijzen vinden. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is dit;

De software is alleen voor thuisgebruik. Je mag er dus geen werk mee verrichten waar je aan gaat verdienen. Vanzelfsprekend is het ook geen multi-seat licentie.

Wees voorzichtig als je je naam gaat koppelen aan een legale versie van Maya, terwijl bijvoorbeeld je website de indruk wekt dat je die legale versie illegaal (zakelijk / multi-seat) gebruikt. Boete’s komen vaker voor dan je denkt, ook bij kleinere bedrijfjes, en na vier, vijf jaar illegaal gebruik kost je dat een nieuwe Audi A8 (ongeveer).

Ik weet niet hoe de verbanden tussen de prijzen precies liggen, maar ik weet wel dat Autodesk de laatste jaren flinke klappen krijgt van clone-software uit Azië. De clone software voor bijvoorbeeld AutoCAD begint qua niveau serieus in de buurt te komen van AutoCAD, kost in verhouding bijna niets, en kent een explosieve marktgroei. Autodesk heeft in Azië gereageerd door de prijzen soms met wel 70% te verlagen. En Maya -70% = in de buurt van de prijs uit bovenstaande link.

Ik weet niet hoeveel je eraan hebt, maar dit waren mijn journaal-informatie-blokjes.

Succes!

Ik ga weer terug met macosx.nl pensioen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 30 juni 2010

Dus je krijgt een kopie van het origineel wat zijzelf hebben. Het wordt dus nooit officieel jouw eigendom, begrijp ik hieruit.

En dat is dan legaal??? Doet mij denken aan wat Psystar deed met Mac OS-X kopieën op een Mac kloon.

Bijdrager
    Hansi2124

Dát zeg ik niet.
    Ik zou het sowieso heel erg vreemd vinden als op een site waar illegale praktijken staan, de logo’s van bekende bedrijven straffeloos gebruikt kunnen worden.

Bijdrager
    mark-a-mac

Uit de algemene voorwaarden:

2.3 The software we sell is packed into archives, which contain FULL BACKUP COPIES of original licensed software which have .zip format (to open them You need WinZip software);
    2.5 Software cannot be registered on-line due to certain limitations;
    2.6 You will not be able to receive any printed license confirmation;

Dus als straks de deurwaarder op de stoep staat heb je géén officiële licentie, géén officiële verpakking en géén online-registratie bij de fabrikant. Wél een factuur met een veel te lage prijs. Eeuuhhh, edelachtbare…

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, de enige die er dus beter van wordt is Royal Store zelf. Dan moet je het toch maar niet doen.

Bijdrager
    hiddevk

Zie wel het ‘AutoDesk authorized reseller’ logo op hun homepage.

Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Het is inderdaad wel schimmig allemaal. Daarom was ik benieuwd of iemand vóór mij deze hete kolen al eens uit het vuur heeft gehaald. :sarcastic:

Poging 2 z’n verklaring klinkt heel plausibel, maar feit blijft natuurlijk dat er geen enkel officieel papier is waarop staat dat de software rechtmatig gekocht is. Aan de andere kant: ik heb bijvoorbeeld ook Poser 7 onlangs online gekocht, bij de uitgever zelf (dus volledig legaal). Dan krijg je ook gewoon een email met je serienummer en een link om de software te downloaden.

Overgins zijn ze blijkbaar ook o.a. Adobe Certified Partner. Creative Suite is ook belachelijk goedkoop bij hen.

Bijdrager
    Hansi2124
    Mista op 01 juli 2010

Aan de andere kant: ik heb bijvoorbeeld ook Poser 7 onlangs online gekocht, bij de uitgever zelf (dus volledig legaal). Dan krijg je ook gewoon een email met je serienummer en een link om de software te downloaden.

Bij deze site krijg je dus helemaal geen serienummer….

Bijdrager
    chonazz

Mail Maya even, dan weet je het meteen. En moest het idd een illegale website zijn, kan Maya ze gelijk afsluiten.

Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Google brengt ook hier weer uitkomst:

Is reselling OEM software legal?
    How to Spot Software Scams
    Adobe Photoshop for only $79.95… Is this price for real?

Ook hier word weer onderstreept: Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is ’t dat ook
    Helaas, pindakaas. Dat wordt toch het volle pond betalen.

@Hendrik Ijzerbrood: De volledige versie van Maxon Cinema 4D is ook nog € 3000,- (Maya is € 3900,-) Ik ben inmiddels behoorlijk bedreven in Maya en zou het aardig frustrerend vinden om mezelf om te scholen….

Moderator
    Mac Daddy

Het is niet zo verkeerd om verschillende 3D software te kennen hoor. Ik kreeg ooit mijn eerste lessen op school in Maya, maar dat waren niet genoeg lessen. Toen zelf maar Cinema 4D geprobeerd en de leercurve daarvan is veel makkelijker. Toen ik dat eenmaal kom, heb ik een project in Maya gedaan. En dat ging mij goed af. Toen begon mijn afstudeerstage en daar werken ze met softimage. Daarbij heb ik Zbrush leren kennen. Qua modelling lopen programma’s als Maya en Softimage behoorlijk achter. Zbrush is daar veel sterker in.

Ik weet niet of je al werkt, maar dan nog. Als je van baan moet switchen. Het is altijd handig als je iets meer kan, dan één 3D pakket. En daarbij leer je de sterke en zwakke kanten van een 3D pakket kennen.

On topic: Je gaf het zelf al in het begin aan. Als iets te mooi is om waar te zijn…
    Iedereen kan certified plaatjes op zijn site zetten, maar dat maakt het nog niet echt. En ook een lange lijst met bullshit voorwaarden lijkt interessant, maar als je even rondkijkt. Waar zie je die prijzen voor die software? Zoals al eerder gezegd. Blijkbaar dus toch in Azië, maar elders komt het vrijwel niet voor.
    Een studentenlicentie Adobe CS5 kost je rond de 500 euro. Stuk goedkoper, maar dan mag je er dus geen geld mee verdienen.

Had het toevallig gisteren met mijn baas over (studenten)licenties. Eigenlijk zouden ze die gewoon gratis of een stuk goedkoper moeten maken. Studenten weten het nu ook wel te krijgen en kunnen alles uitproberen. Als ze dan later aan het werk gaan, dan zullen ze goede programma’s ook eerder aanraden aan de berdrijven waarbij ze werken, of als ze voor zichzelf beginnen de software kiezen, waarmee ze tijdens hun studie het meest hebben gewerkt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Mista op 02 juli 2010

@Hendrik Ijzerbrood: De volledige versie van Maxon Cinema 4D is ook nog € 3000,- (Maya is € 3900,-) Ik ben inmiddels behoorlijk bedreven in Maya en zou het aardig frustrerend vinden om mezelf om te scholen….

Van mij hoeft dat ook niet hoor, ik gaf maar een voorbeeld. Ik weet wel (uit ervaring) dat de leercurve van Maya erg pittig is en dat je veel in huis moet hebben wil je de prijs verantwoord vinden. Maar ik denk dat als je Maya snapt, de andere 3D applicaties geen probleem zullen zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    mark-a-mac op 01 juli 2010

Uit de algemene voorwaarden:
    2.3 The software we sell is packed into archives, which contain FULL BACKUP COPIES of original licensed software which have .zip format (to open them You need WinZip software);
    2.5 Software cannot be registered on-line due to certain limitations;
    2.6 You will not be able to receive any printed license confirmation;

Lijken wel de “voorwaarden” van een upload via Bittorrent. Dan krijg je immers ook een programma met de licentie er bij, en dan nog gratis ook! Dus het gene wat deze site eigenlijk doet is geld vragen voor iets wat je via de illegale weg die een torrent is gratis kunt krijgen. Immers: dan kun je óók niet net als in regel “2.5” on-line registreren omdat het illegale serienummer dan ontmaskerd wordt (althans meestal).

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.