16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Joop Vos

Maxtor CentralAxis … ervaringen?

In MacFan stond een aankondiging van het product, maar zijn er hier ook mensen die het ding hebben gekocht en gebruiken? En wat zijn de ervaringen!

Maxtor CentralAxis > http://www.maxtor.com/en/hard-drive-backup/external-drives/maxtor-central-axis.html

Bijdrager
    Pieterr

De Maxtor CentralAxis is toch gewoon een NAS met een UPnP Server aan boord?
    http://gizmodo.com/5020043/maxtor-central-axis-1tb-nas-is-monolithic-family-friendly

Dit soort apparaten kun je ondertussen in vele soorten en maten krijgen.
    LaCie heeft er bijvoorbeeld ook een: LaCie Network Space.
    Zelf heb ik een Synology Disk Station DS207+.

Ik ben wel benieuwd waarom je speciaal geinteresseerd bent in deze Maxtor.

Bijdrager
    Joop Vos

Klopt, ben er nu ook achter dat ie min of meer gelijk is aan andere ‘stations’ > zdnet.com. Ik ben door de aankondiging in de laatste MacFan op het verkeerde been gezet. Ik dacht (hoopte) op een ultieme oplossing voor ethernet backup/storage, c.q. o.a. snellere overzettingen.

Hoe bevalt jou (Pieterr) de Synology?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Joop

Hoe bevalt jou (Pieterr) de Synology?

Die bevalt mij (tot nu toe, ik heb hem ongeveer een maand) uitstekend. Goede Mac support (AFP). Snel. Van alle opties die er op zitten heb ik er overigens nog maar een paar gebruikt (oa de UPnP Server en de iTunes Server). De (web based) User Interface werkt prettig. Kortom, ik kan hem aanraden.

Hiervoor heb ik een LaCie Ethernet Disk mini – Home Edition gebruikt, maar die heb ik nu boven op zolder in een doos liggen om meerdere redenen: connectie problemen met iTunes Server, meegeleverde software die is afgeschermd (o.a. Twonky), een disk die blijft draaien zonder dat daar enige aanleiding voor is etc.

Bijdrager
    Joop Vos

Aan de termen die jij (Pieterr) gebruikt kan ik merken dat ik op dit gebied nog echt een leek ben. Ik wil een goede backup mogelijkheid hebben en een opslag voor mijn foto’s en dergelijke om die èn binnenshuis maar ook via het ethernet te kunnen benaderen en eventueel te bewerken. Het liefst zo simpel en zo snel mogelijk. Dat simpele lijkt steeds meer waar te worden maar de snelheden zijn nog dusdanig dat met zware bestanden werken eigenlijk ondoenlijk is. Zo lees ik dat tenminste op fora etc.

Op welke manier gebruik jij dit systeem? Werk jij ook van buitenaf met bijvoorbeeld ‘zware’ afbeeldingen om die te bewerken en weer terug te schrijven! Of zoiets dergelijks.

Bijdrager
    Pieterr

In de onderstaande tabel staat een overzicht van praktisch haalbare snelheden voor de verschillende interface technologieen. Dit zijn indicatieve snelheden, omdat een en ander uiteraard afhankelijk is van de gebruikte context.
    [code:1:b0d9876066]Wireless 802.11g 3 MB/s
    Wireless 802.11n 9 MB/s
    Ethernet (100) 10 MB/s
    USB 2.0 20 MB/s
    Firewire 400 25 MB/s
    Gigabit ethernet 40 MB/s
    Firewire 800 50 MB/s
    SATA 75 MB/s[/code:1:b0d9876066]

Tijdens het bewerken van foto’s en films kun je het beste gebruik (blijven) maken van de interne harde schijf in je Mac of van een snelle externe harde schijf (Firewire 800). Voor opslag/backup van je foto’s e.d. kun je gebruik maken van een netwerk schijf waarmee je inderdaad ook de mogelijkheid krijgt om de bestanden beschikbaar te maken voor de buitenwereld (internet).

De Synology DS207+ heeft twee harde schijven die je in een RAID1 (mirrored disk) configuratie kunt gebruiken. Dit geeft extra zekerheid voor de backup van je foto’s e.d.

Nog wat achtergrond artikelen:
    Exploring Time Capsule: theoretical speed vs practical throughput
    Speed test: Airport Extreme lives up to its name

Bijdrager
    Joop Vos

Zou je (Pieterr) denken dat deze LaCie beter is dan die bij jou op zolder staat?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Joop

Zou je (Pieterr) denken dat deze LaCie beter is dan die bij jou op zolder staat?

De (web-based) user interface van de LaCie Ethernet Disk mini – Home Edition is de HipServ software van Axentra. Achteraf ben ik daar dus niet tevreden over. De LaCie 2big Network die jij aangeeft heeft andere software waar ik verder geen ervaring mee heb (en dus ook niets zinnigs over kan zeggen).

Deze LaCie heeft in ieder geval wel gigabit ethernet. Let daar op als je nu een netwerk schijf gaat kopen. (Je router moet dit ook ondersteunen om van de gigabit snelheid te kunnen profiteren. Zowel de recente AirPort Extreme als de Time Capsule doen dat. De Linksys WRT610N bijvoorbeeld ook.)

Bijdrager
    Joop Vos

Ik heb een Speedtouch 510 multi … weet niet of ie giga ethernet heeft!

Bijdrager
    Pieterr

Nee. Dat heeft ie niet. Dat betekent dus dat je met deze router niet boven de 10MB/s uitkomt.

Bijdrager
    Joop Vos

Op zoek naar een nieuwe router dus … een tip?

Bijdrager
    Pieterr

Ik zou zelf voor de Linksys WRT610N gaan, maar een AirPort Extreme is natuurlijk ook prima.

Bijdrager
    Centurion

Nu sta ik zelf net op het punt om een Synology aan te schaffen en mijn keuze ging in eerste instantie uit naar de 207+. Alleen nu kom ik op het net de DS-209+ van Synology tegen. Deze komt over een week of 2 beschikbaar. Dat betekend dus weer wachten en opnieuw uitzoeken welke HD’s er het beste in te plaatsen. Belangrijke verschillen:

DS 207+
    500 MHz; 128 Mb RAM
    DS 209+
    800 MHz; 512 Mb RAM
    Meer verschillen heb ik op de prijs na nog niet echt kunnen ontdekken. Weet iemand hoeveel verschil deze cijfers uitmaken? Zijn er nog andere mogelijk betere alternatieven voor een NAS systeem.

Bijdrager
    Pieterr

Een overzicht van de verschillen tussen de DS207+ en de DS209+ is te vinden in de recente userguide op pagina 10.

Net zoals Macs en PC’s om de zoveel tijd een upgrade krijgen, geldt dat ook voor NAS apparaten (wat natuurlijk ook maar gewoon compacte Linux computers zijn). Synology levert overigens dezelfde software mee bij zijn NAS systemen.

Als je geen haast hebt, zou je dus inderdaad nog even kunnen wachten op de DS209+.

Bijdrager
    Centurion

Nog 1 vraag, geen idee of die elders ook al is gesteld.
    Nu sync ik al mijn muziek via mijn iMac met mijn iPod en iPhone. Als alles straks op de server staat en ik wis alles van de iMac hoe sync je dan die muziek?

Bijdrager
    Pieterr

Op precies dezelfde manier. Via iTunes op je Mac. Enige verschil is dat je iTunes bibliotheek niet meer op je lokale schijf staat, maar op de netwerk schijf.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.