8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    deSpaanseRente

maximum RAM in Macbook Pro 13" (muziekproductie)

Ik overweeg om het RAMgeheugen in mijn Macbook Pro 13 inch 2.53 ghz te verdubbelen van 4 gb naar 8gb, zodat ik het maximum uit mijn Mac kan halen om ermee te werken. (Dit is voornamelijk voor mijn Muziekproductie met Reason en Ableton Live). Is dit zinvol? Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
    Zijn er andere manieren dat ik nog meer uit mijn mac kan halen, bvb snellere harde schijf? Zij het extern/intern..

Alle suggesties zijn welkom:-)

Bijdrager
    Pieterr

Suggestie: Lees het RAM topic door.
    http://www.onemorething.nl/community/topic/macs-en-ram-veel-gestelde-vragen

Daarin worden tips gegeven hoe je kunt zien of het zinvol is om meer RAM bij te plaatsen.

Sleutelwoorden: “Page-outs” en “Swap Used”.

Bijdrager
    Hansi2124

Waarschijnlijk in jouw geval: hoe meer RAM, hoe beter. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee met de software die jij gebruikt.
    Een externe hd is over het algemeen minder snel dan een interne, dus dat is geen oplossing.

Bijdrager
    Nikita

Mits de programma’s die je gebruikt 64-bit zijn. Anders zit het extra geheugen er voor spek en bonen bij.

Bijdrager
    Pieterr

@Nikita: Dat hoeft toch niet. Je kunt meerdere 32-bit apps draaien die elk maximaal 4GB kunnen addresseren. Zo wordt de 8GB toch nog ten volle benut. Het OS is immers wel 64-bit.

Zie Road to Mac OS X Snow Leopard: 64-bits, Santa Rosa, and more en Physical Address Extension.

Bijdrager
    deSpaanseRente

aha
    dat zou bijzonder handig zijn moest dat effectief zo zijn, aangezien ik 2 muziekprogramma’s tegelijkertijd gebruik.. (Live en Reason in rewire mode)

Bijdrager
    Pieterr

Maar kijk eerst nog even naar je “Page-outs” en “Swap Used” getallen. Als die beiden op 0 blijven staan tijdens jouw gebruik van deze applicaties ga je weinig nut hebben van het extra geheugen.

Bijdrager
    deSpaanseRente

ok!
    bedankt voor de uitleg alvast

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.