10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Zala

Maximum aantal GB's USB-stick

Weet iemand nog hoe het zat met de maximale geheugengrootte van een USB-stick (eigenlijk ‘flash drive’) in mijn iMac? (Intel iMac, 24″, 2.8 GHz, 4 Gb RAM uit 2008, Mac OS 10.7.3 Lion). En is er een manier om dat maximum te vergroten?

Bijdrager
    CedricH

Dat maximum is eerder bepaald door de prijs van die usb-sticks dan door jou Mac volgens mij…

Bijdrager
    Ewout

Je weet niet wat de maximale grootte is maar je wilt het toch vergroten?:sealed:

Bijdrager
    Zala

Exact Ewout, ik heb weleens gehoord dat het maximum 16 GB bedraagt, maar weet niet zeker of dat klopt. Dus voordat ik een 32 GB-drive koop, wil ik meer info.

Bijdrager
    CedricH

Dat klopt volgens mij echt niet hoor, je kunt zelfs al geheugenkaartjes van 64GB kopen voor in je fototoestel. Wel is het zo dat de bestandsgrootte maximaal 4GB is als ze geformatteerd zijn in FAT32 maar dat kan je eenvoudig omzeilen door opnieuw te formatteren in exFAT.

Bijdrager
    Haike

Tja dat lijkt een beetje op mijn verhaal met een Seagate HD. Nou heb ik verder nog nooit gehoord dat er ook op een USB stick meer GB staan dan dat ze opgeven. Dus ik ga dit aandachtig volgen.

Bijdrager
    MacAnarie

Vermoed dat er aan USB flashdrives niet echt een max zit. Kan me wel voorstellen dat je ingebouwde cardreader niet met alle SD cards overweg kan vanwege de compressie. De snelle nieuwste SD kaarten zijn volgens mij ook niet backwards compatible, maar dit is op te lossen met een adaptertje voor USB (overigens weet ik dit niet zeker). USB stick van 32GB doet het prima op mijn Early 2011 MBP.

Bijdrager
    CedricH

Met SD kaarten was er vroeger inderdaad een beperking maar dat heeft meer met die SD kaart dingen (SD, SDHC en SDXC) te maken. Daarover staat het volgende op de site van Apple.

Werkt de SD-sleuf met kaarten van meer dan 32 GB?

Ja. De meeste fabrikanten van media formatteren de media met veelgebruikte blok- en clustergrootten die de theoretische grenzen van een bepaald bestandssysteem niet benaderen. De meeste SD-kaarten gebruiken de FAT32-bestandsstructuur. Vooraf geformatteerde FAT32 SD-media zijn gewoonlijk verkrijgbaar met een capaciteit van maximaal 32 GB. Media met een hogere capaciteit dan 32 GB gebruiken doorgaans het exFAT-bestandssysteem. Bepaalde kaarten met een kleinere capaciteit gebruiken de FAT16-bestandsstructuur. Vooraf geformatteerde FAT16 SD-media zijn gewoonlijk verkrijgbaar met een capaciteit van maximaal 2 GB. Als u wilt bepalen welk bestandssysteem u gebruikt met Mac OS X v10.6.5 of hoger, plaatst u de media in de SD-kaartsleuf, gaat u naar het menu Apple, selecteert u Over deze Mac, klikt u op Meer info…, klikt u op Kaartlezer in het onderdeel Hardware en zoekt u het veld Bestandssysteem.

http://support.apple.com/kb/HT3553?viewlocale=nl_NL#5

Voor USB sticks is dit niet van toepassing, ik heb hier in mijn 4 jaar op dit forum toch nog nooit een topic weten voorbij komen dat iemand zijn USB stick niet werkte omdat hij te groot was…

Bijdrager
    Zala

Dank aan jullie allen!

Bijdrager
    FotoDirk

In de USB stick zitten HW-chips die de uiteindelijke grootte van het geheugen bepalen.
    Maar deze info wordt ook ergens weggeschreven. Uw computer gaat de grootte van de stick niet bepalen door de HW te scannen, maar alleen door dat ene veldje ergens op de stick uit te lezen.

Wat dus al wel is gebeurt, is dat oplichters een USB stick van 4GB nemen en dan dat veldje aanpassen naar bv 64GB. Ze verkopen dan de stick aan een prijs van een 64GB stick. Je computer zal dus wel aangeven dat er inderdaad 64GB aan plaats is. Maar als je meer dan 4GB erop wil zetten dan zal dat dan toch niet gaan omdat er maar alleen plaats is voor die eerste 4GB.

Er is dus een manier om de grootte schijnbaar op te drijven, maar daar heb je dus niets aan.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.