10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Xentro

maximize window ?

Ik heb al even een kijkje genomen bij apple shortcuts, maar daar zie ik alleen minimize window (command-m)…

Bestaat er ook een shortcut waarbij de “window” het hele scherm beslaat (full screen) ?

stel: als ik nu finder open komt die altijd open in een zo’n klein scherm, kan je dat standaard niet full screen open laten gaan ? want veel applicaties gaan wanneer je op het groene bolletje drukt niet volledig full screen, maar naar :apple:’s zeggen de meest comfortabele grootte. Maar dat is net voor mij full screen …

Iemand die help kan bieden ?

Met dank!

Bijdrager
    bartje

Trek je scherm handmatig naar je gewenste grootte. Het zal de volgende keer weer net zo groot zijn.

Er is geen ‘maximize window’ knopje.

Bijdrager
    Xentro

nog steeds als ik hem herstart ?

Bijdrager
    bartje

Ja.

Bijdrager
    Pieterr

Het ligt een beetje aan de applicatie. Als je in Firefox op het groene bolletje klikt, zul je wel een maximaal window krijgen. In Safari daarentegen weer niet. Het gedrag van het groene bolletje is niet het meest consistente deel van de Apple GUI. Maar ik laat me graag weerspreken door forumleden die nog met Woz geknikkerd hebben…;-)

Bijdrager
    Sven van de Scheur

Tot zo ver ik het kan uitleggen:

Op een mac, zal je niet veel programma’s zien die “maximaliseren”. Het is namelijk overbodig gebruik van ruimte.

Je zult zien dat bijvoorbeeld microsoft word niet meer ruimte inneemt dan de breedte van 1 pagina bij een druk op de knop. Safari past zich aan, aan de grootte van de huidige website en photoshp zal het kader aanpassen aan de grootte van de afbeelding.

Doordat programma’s niet “maximaliseren” kan je in veel gevallen bij het bureaublad komen, hierdoor kun je gemakkelijk “drag and drop” acties uitvoeren.

Eigenlijk is maximaliseren geheel onlogisch, je neemt met 1 programma alle beschikbare desktop ruimte in (die het eigenlijk niet nodig heeft) en zorgt er zo voor dat je nergens meer bij kan….

Waarschijnlijk zul je het in het begin maar raar vinden maar daarna ga je waarschijnlijk inzien hoe handig het is;)

Bijdrager
    Cerandox

Weer is het maar net welke app je gebruikt, want bij sommige apps wil je echt wel maximaliseren.

Moderator
    Rivanov

Bij Photoshop druk ik toch altijd snel op F..want m’n desktop in de achtergrond leidt alleen maar af!;)
    Maar voor de rest open ik venster altijd zo minimaal mogelijk..

Moderator
    Poezenbeest

Ik werk in Photoshop inderdaad ook altijd met de grijze achtergrond… In XPress werkte ik ook altijd in maximaal formaat, omdat ik het bij dat soort programma’s gewoon handig vind… Het is een kwestie van smaak. Safari zal ik nooit over de volledige 24″ zetten, maar wel over de volledige 13″ van mijn MacBook Air…

In Windows vind ik het wel prettiger werken om op full-screen, zeker omdat ik nogal eens met programma’s zonder GUI werk. Een egale achtergrond werkt dan gewoon prettiger, dan allerlei schermpjes kris-kras over je scherm… Sowieso heb ik het liefst geen afleiding op mijn beeld… voor je het weet stuur je een brief naar de verkeerde en sta je weer met chocoladeletters in de Telegraaf….

Over het algemeen bewaren programma’s in OSX de schermgrootte, maar hoe dat precies werkt, wil nogal eens verschillen… Safari opent meestal op het juiste formaat, maar soms ook een tijdje niet meer… Ik stoor me er niet echt aan, hetzelfde geldt voor de FInder…

Bijdrager
    elice82

Venster volledige grote maken van het scherm
    Zoom (groen bolletje met plusje) Sneltoets.
    Ga naar (Snow Leopard) Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Toetscombinaties > Programma’s (kies voor alle of een specifieke programma) > Menunaam: Zoom > Toetscombinatie (toets zelf in).

Maximaliseren vanaf het Dock
    Als je een programma geminimaliseerd hebt naar het Dock kan je hem ook maximaliseren van het Dock.
    Selecteer het programma met Command + Tab, laat Tab los, druk Option in en laat Command los!
    [command]+[tab] dan [command]+[option] dan [option]

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.