20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    KarelWillem

Maximale WiFi snelheid Airport Time Capsule

We hebben een 3e generatie Time Capsule.
    Uitzendend op 2.5 én 5 GHz.

Ethernetkabel erin levert 500/500 Mbit/s snelheid (dat wordt op de Mac ook dik gehaald).
    WiFi vlakbij de TC komt op het 5 GHz kanaal op maximaal 85 Mbit/s uit.

Ik zou verwachten dat die snelheid (een stuk) hoger zou kunnen zijn?
    Of heb ik dat mis?

Bijdrager
    Afroman

Die snelheden haal je nooit draadloos. En daarnaast is 802.11n maximaal 300mps in de beste conditie.(wat dus nooit het geval is). Let op storende factoren in je huis en let ook op waar je je router plaats.

Wil je sneller moet je een 802.11ac router hebben, maar dan moet je ook apparatuur hebben die 802.11ac wifi kaart hebben. Dan is het wel sneller en stabieler maar gaat nooit richting de 500mbit. Waarschijnlijk rond de 200.

Bijdrager
    KarelWillem

500 Mbit is ook niet echt nodig.
    En dat de maximale snelheden niet worden gehaald snappen we.

Maar een open verbinding tussen iPhone en Airport op een meter afstand met een dergelijk modem, mag toch iets meer geven?

Bijdrager
    SunKeeper

Waarvoor dan? Een website haalt die snelheid toch nooit tijdens het laden?
    Het komt niet eens sneller je huis binnen. Bottleneck is de digitale snelweg vanaf de server van de website die niet sneller gaat.

Dus al is die snelheid nog zo hoog dat je handen brandt aan de antenne, veel ga je daar niet van merken.

Bijdrager
    KarelWillem

Waarvoor en waarheen is niet de vraag. Waarom wel.:)
    En vanzelfsprekend is de snelheid bij up- en downloads wel degelijk ‘van belang’.
    Er is meer dan ‘websites’ hè!

Kan het sneller, en waarom gaat het niet sneller?

Geblokkeerd
    Anoniem

Theoretisch is 450Mbit/s de max van de dat apparaat. Waarom het niet sneller gaat? Elk stukje mooi metaal en beton veroorzaakt storing. Een doosje autodrop (waar aluminiumfolie aan de binnenkant zit) naast mijn macbook zorgt al voor een bizarre vertraging.

Bijdrager
    SunKeeper

Er is ook nog een factor die lokaal meespeelt: de chip moet het zelf ook kunnen verwerken op die snelheid. Dus RAM, CPU en graphics van een iPhone/iPad. Je kunt wel data door een netwerkkaart pompen, maar het moet ook nog worden omgezet in iets wat je op je scherm ziet.

Natuurlijk zijn de recente apparaten (vanaf iPhone 5 ongeveer) behoorlijk snel, maar er zit toch nog enige afstand tot een Mac. Als je OS X op een iPad zou zetten vrees ik dat je haast niet meer vooruit zou komen, omdat het gewoon massiever is. ARM-chips blijven wel de golfkarretjes, terwijl Intel-chips meer vrachtwagens zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja. Kortom; dat weten we natuurlijk allemaal wel.:)

Maar als je nog steeds niet boven de 100 uitkomt als je hem (iPad, iPhone, Android, MacBook Pro) er bij wijze van spreken bovenop zet…
    Overigens is het resultaat precies hetzelfde als we bovenop de Experiabox V9 gaan zitten.

Als je 450 kan halen, en je haalt er pakweg 85; dan vind ik dat een ietwat teleurstellend resultaat.;)

Alsof je een Bugatti koopt die 400 kan, maar uiteindelijk net zo snel rijdt als zo’n dieselend driepittertje.

Bijdrager
    Afroman

Radiogolven zijn geen auto’s. Meer krijg je er gewoonweg niet uitgeperst. Punt.

Ik zou overigens blij zijn met 85Mbit met een 500Mbit aansluiting over een 802.11n netwerk.

En het ligt er ook aan hoeveel apparaten op je netwerk aangesloten zijn. Meer apparaten, of apparaten die veel bandbreedte gebruiken vertragen je netwerk ook.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee prima hoor.
    Als dat een normale waarde is wat je er uit kan persen, dan weet ik dat.

Dat was de vraag dus uiteindelijk.:)

Bijdrager
    Marioscube

MIjn
    iPhone 4 = 30 megabits down 20 megabits up (Ziggo 200/20)
    iPad 3 = 40/20
    Macbook Pro (2009) ca 175/20

Alles via speedtest op 5 GHz Time Capsule (2e generatie?)

Het hangt dus bij mij erg af van met welk apparaat ik test.

Bijdrager
    KarelWillem

Resumerend: het wordt tijd voor een mooie nieuwe standaard en WiFi mag uitgefaseerd worden.

Op 4G kachelen we er al heel dik overheen. Dat is best slecht.

Bijdrager
    Brainy

Je kan ook eens over een andere router nadenken. Dit zijn de snelheden met een Asus router, in dezelfde ruimte…

en twee kamers verder…

dat haalt 4g nog net niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Op welke Mac is bovenstaande?

Niet iedereen heeft de nieuwste Mac staan.. dan schiet je weinig op met AC-routers.

Bijdrager
    Brainy

MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)

Het is wel een mooi excuus om een nieuwe mac te gaan kopen.

Bijdrager
    KarelWillem

Geen Macs op WiFi hier.

Wel MacBook Pro, iPad mini (maar dat is nog een 1), iPhone 5C, OnePus One, etc.

Maar i.d.d. we hebben wel eens gedacht over nieuwe router.

Bijdrager
    Afroman

Op die apparaten is 85 mbit toch gigantisch snel? Dat soort snelheden haal ik op 4G alleen in de randstad als ik praktisch naast een mast sta. En dan heb ik nog geluk.

Bijdrager
    Targaryen

Wel MacBook Pro, iPad mini (maar dat is nog een 1), iPhone 5C, OnePus One, etc.

Bah, die telefoon plakt ongetwijfeld als je ‘m vastpakt.:roll:

Bijdrager
    JJmac

Wij hebben onlangs de nieuwe TC aangeschaft en we kunnen het verschil duidelijk merken.
    Zelfs een verdieping hoger geeft het een goede resultaat.

Bijdrager
    Brainy

Vroeger had ik ook een TC, werkte goed. Het grootste nadeel van dat apparaat is dat de doorvoersnelheid zeer laag is. Kijk maar eens op Smallnetbuilder (Apple staat in de rij maar je moet flink naar beneden scrollen:( )dan zie je hoe laag de TC in de ranglijsten staat.
    Ook kan je bijna niets zelf instellen in een TC (maar dat is voor veel mensen waarschijnlijk een voordeel).

Het belangrijkste mankement is echter de beveiliging van de TC, die toch wel erg achterhaalt aan het worden is.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.