9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    MvdL

Maximale upgrade van MacBook Pro 17" (2009)

Ik heb momenteel een MacBook Pro 17″ (2009), destijds nieuw gekocht, op zich prima apparaat … nu ben ik sowieso voornemens om een nieuwe iMac aan te schaffen. Echter levert een Macbook Pro uit 2009 géén pepernoot meer op, en op zich toch wel handig om er een laptop naast te houden.

Huidige specs:
    – MacBook Pro 17″ (begin 2009)
    – Processor 2,66 GHz Intel Core 2 Duo
    – Geheugen 4GB 1067 MHz DDR3
    – Videokaart NVIDIA GeForce 9600M GT 512MB
    – Opslag 320GB SATA

Ik zal sowieso beginnen om er 8GB werkgeheugen in te stoppen. Welke upgrades zijn er nog meer mogelijk, wellicht een SSD-harddisk? Gaat me er voornamelijk om dat de MacBook (rete)snel opstart en programma’s snel starten. Doe verder weinig overdreven zware bewerkingen. TIPS!? Wat is er allemaal mogelijk, en welke onderdelen passen (zonder al te veel gedoe).

Waarvoor dank!

Bijdrager
    SunKeeper

Zoals je zelf al vermeldt: 1067 MHz RAM, waarvan je dan 2 x 4GB nodig hebt om 8GB te plaatsen. Eventueel kun je uitwijken naar 1333 MHz, als dat beter/goedkoper is. Dat functioneert hetzelfde. Let op Kingston KTA en SO-DIMM, geen KVR! Bij Crucial staat het erbij, geschikt voor Mac.

Qua SSD iets van Kingston, Crucial of Samsung heeft zichzelf wel bewezen in Macs uit die jaren. Enige problemen met SSD’s achteraf plaatsen doen zich soms voor bij 2010/2011 MacBooks van met name 13”.

Dus upgraden is zonder meer mogelijk. RAM kan even zoeken zijn, SSD ligt eraan welke grootte je wilt. Geef geen extra geld uit aan een supersnelle SSD, want de interne aansluiting is er nog eentje van een iets langzamer type. Desondanks gaat het nog wel zeker 2-3 x sneller dan een harde schijf.

Bijdrager
    Brombeer

Het kan zinvol zijn ook de firmware-update 1.8 te installeren.
    http://support.apple.com/kb/DL975
    Als de machine hem niet lust, heeft hij hem al.

Voordat je gaat schroeven: lees op https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_17%22_Unibody óók de commentaren.

Als je een compressor hebt, kun je de luchtkanalen ook even lekker doorblazen. De koeling zal je er dankbaar om zijn. Geen compressor? Met een fietspomp en een hulpje (een pompt, de ander richt de slang) kom je ook al een eind.
    Een nieuwe accu zal ongeveer honderd euro kosten.

Bijdrager
    Martin67

@mvdl Ik zeg doen! Ik heb zelf het Mid 2010 Model met de i5, maar ingewanden blijven hetzelfde.

Ik heb de RAM met 2 x 4GB (1067 Mhz SODIMM ddr3) latjes verhoogt naar 8GB (Meer heeft geen/of weinig effect).

De Harddisk heb ik vervangen voor een SSD (Samsung EVO 500GB)

Ik heb dus geen dubbele drive door de optical drive te vervangen. Een goed werkende DVD/CD/ROM Speler/Re-Writer is soms handig.

Wat @brombeer zegt: Als je de Mac toch open hebt. Maak hem inwendig goed schoon, met name ventilator en luchtkanalen. Koop een bus compressed air of gebruik de fietspompmethode:-)

Via de Dashboard widget iStat Pro kan je de gezondheid zien van de accu en of het misschien nodig is om de accu ook te vervangen.

Let wel goed op; dat wanneer je zelf aan de slag gaat, dat je goed geaard bent. Veroorzaak door statische elektriciteit geen kortsluitingen op de boards. Je kan je zelf ontladen door elke keer voordat je iets gaat aanraken even de accu aanraakt.

Even Resume: Door ongeveer €250 > €350 te investeren heb je een Mac die nog jaren meekan, wanneer je zoals je zelf zegt: er geen ingewikkelde dingen mee worden gedaan.

Houd er wel rekening mee dat nieuwe versies van MacOSX in de toekomst waarschijnlijk voor jou systeem niet meer ondersteund worden. Maar dat maakt niets uit voor simpel gebruik.

Anoniem
    Martin67 op 27 december 2016

Door ongeveer €250 > €350 te investeren heb je een Mac die nog jaren meekan, wanneer je zoals je zelf zegt: er geen ingewikkelde dingen mee worden gedaan.

Lijkt me erg veel geld; een 500GB SSD kost €140 en 8GB RAM koop je op eBay voor iets meer dan €60. Maximaal ben je dus rond de €200 kwijt.

Bijdrager
    Martin67

@Zakske je hebt gelijk, Op internet shoppen loont. Ik heb mijn Mac bijna een jaar geleden overhaalt dus dat de prijzen nu lager zijn kan ik mij voorstellen.

Echter ga wel voor de merken die zich in het verleden bewezen hebben.

Ik heb voor @mvdl wel een beetje een slag om de arm genomen omdat ik niet weet of zijn accu ook vervangen moet worden na zoveel jaar. Als dat nodig is zal hij nog zo’n €100 kwijt zijn. Dan kom je op ongeveer €200>€300 uit.

Anoniem

Echter ga wel voor de merken die zich in het verleden bewezen hebben.

Heb ik gedaan; 2 x 4GB RAM van Samsung en een 500GB SSD van Crucial.

Ik heb voor @mvdl wel een beetje een slag om de arm genomen omdat ik niet weet of zijn accu ook vervangen moet worden na zoveel jaar.

Daar had ik overheen gelezen, als je de accu ook moet vervangen komt er idd. nog €100 bij.

Bijdrager
    MvdL

Vooralsnog veel DANK!

Zal sowieso beginnen met 8GB DDR en een SSD drive, waarschijnlijk de Samsung EVO, en een uurtje knutselen.

Past de SSD sowieso, of heb ik daar een adapter of iets dergelijks voor nodig? Waarschijnlijk kan de MBP 17″ dan nog wel een jaartje of twee dienst doen..

Bijdrager
    SunKeeper

Aansluiting is gewoon universeel SATA.

SSD’s zijn allemaal de juiste maat, 2,5” en ook vrijwel allemaal dunner dan harde schijven, zeker de Samsungs.

Specifieke handleiding: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+17-Inch+Unibody+Hard+Drive+Replacement/3401

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.