6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr Cr00b

Mavericks installeren op SSD

Goedeavond OMT-er,

Ik ben zojuist goed geholpen met het plaatsen van een SSD in plaats van de cd speler. Nu kom ik bij de volgende vraag. Ik wil graag Mavericks draaien vanaf deze schijf die nu nog geheel leeg is. Kan ik het systeem installeren op deze schijf en voor de rest alles hetzelfde houden. Als in, je normaal een systeem zou installeren zonder clean install. Alles blijft staan zoals het stond alleen je hebt een nieuw systeem.

En hoe zou ik dit moeten doen?

Alvast bedankt?

Jop

Bijdrager
    Imade

Als je een time-machine gemaakt hebt wel ja… anders zul je toch een clean install moeten doen.

Bijdrager
    SunKeeper

Je bedoelt een clean install van Mavericks op de nieuwe schijf en je huidige OS X behouden?

Goed mogelijk, maar wel even scherp opletten dat je dan bij het begin van de installatie een andere doelschijf kiest. Je zult dan via een knopje op één van de schermen op “Aanpassen” (of iets wat erop lijkt) moeten klikken en de doelschijf wijzigen.

Als je de gegevens uit je huidige OS X ook in Mavericks wilt hebben, gaat dit inderdaad zoals hierboven aangegeven het makkelijkst vanuit Time Machine.
    Migratieassistent herkent andere OS X-installaties op dezelfde Mac niet als geschikte bron. Al kun je dat controleren, kan zijn dat het toch gewoon gaat.

Maak voortijdig een kopie/back-up, maar dat is iets wat je natuurlijk altijd moet doen om onverhoopt foutgelopen acties terug te draaien.

Als je alles goed doet kun je vervolgens kiezen welke je opstart door de Option-toets ingedrukt te houden zodra je je Mac aanzet. Opstartbare systemen worden altijd automatisch in kaart gebracht.

Bijdrager
    Mr Cr00b

Oke, dus ik kan een clean install op de extra ssd doen. En dan de meest recent timemachine terug zetten? In mijn voorkeuren lijkt timemachine alles te backuppen. Doet deze ook automatisch mail en iphoto etc?

Bijdrager
    guus

ik draai al jaren met 2 bootschijven.
    hij start altijd op de ssd waar de mac is mee afgesloten.
    wil je veranderen van boot, dan zoals hierboven wordt gezegd: Alt/opion indrukken direct na de startknop.
    wachten op het keuzemenu etc.
    of, in systeemvoorkeuren >opstartschijf> en dan kiezen

Bijdrager
    silvercircle
    Mr op 27 oktober 2013

Oke, dus ik kan een clean install op de extra ssd doen. En dan de meest recent timemachine terug zetten? In mijn voorkeuren lijkt timemachine alles te backuppen. Doet deze ook automatisch mail en iphoto etc?

Het meest eenvoudige vind ik nog altijd om migratieassistent te gebruiken. Tijdens de installatie zal gevraagd worden of er gegevens van ‘Deze mac’ of ‘Time Machine’ moeten teruggezet worden.
    Migratieassistent herkent wel degelijk installaties op dezelfde computer, vandaag nog zelf gedaan.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.