30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    tomc

Mavericks gebruikt meer en te veel ram

Hallo sinds ik mavericks heb geïnstalleerd gebruikt mijn mac veel meer ram.
    Ik heb 16 GB aan ram in men macbook pro 13 inch medio 2012 (non retina) en bij gewoon dagelijks gebruik (safari met itunes op de achtergrond) heb ik nog maar 5 GB aan ram over terwijl ik bij mountain lion bij dit soort gebruikt nog 12 GB over had. Met 5 GB vrij doet mijn mac het natuurlijk nog soepel maar ik baar me zorgen over wat het zal worden als ik met wat grafische programma’s bezig ben (illustrator,after effects en photoshop). Ook het wegwerken van inactief geheugen is slechter dan bij mountain lion (zie afbeelding) ondanks dat Craig Federighi op de wwdc er nog zo’n mooie demo had van gegeven. Verder werkt het verwisselen van het dock van het ene scherm naar het ander ook niet goed als ik met een extra monitor bezig ben.
    Tips of oplossingen zijn heel erg welkom.

Bijdrager
    fred44nl

ja, het geheugen beheer is behoorlijk veranderd.
    onder ML werden er heel snel delen van het werkgeheugen weggezet in een swapfile.
    nu gebeurt dat niet of bijna niet.
    kennelijk wordt er meer in het werkgeheugen gehouden.

Bijdrager
    LighScan

Laat je OS zelf zijn geheugenbeheer doen, jij moet je daar niet verder mee bezighouden.

Wordt je Mac traag en ligt het echt aan het geheugen, dan kan je dat eventueel uitbreiden.

Bijdrager
    Haike

Maar als je vroeger nog 12GB overhield aan RAM en nu met hetzelfde gebruik doch onder OS X 10.9 nog maar 5 GB lijkt me toch dat er meer aan de hand is dan dat.

Bijdrager
    IGBA

Belangrijkste tip: Memory Clean NIET gebruiken met Mavericks. Het geheugenbeheer is drastisch veranderd.

Verder gaat Mavericks heel goed om met het beschikbare geheugen. De hoeveelheid vrij geheugen doet daarbij niet of nauwelijks ter zake.

Bijdrager
    tomc

@LighScan Ik laat het mijn os dat ook doen en als mijn mac traag wordt door 16 gb ram dan zou ik dat maar heel vreemd vinden want 16 GB is nu niet echt weinig. En uitbreiden gaat ook niet 16 gb is het max voor een macbook.

@Haike
    ik zou niet weten wat en als dat zo is dan ligt het aan mavericks want tot op de laatste seconde voor ik mavericks installeerde had ik dat probleem nog niet. En mij macbook herkent nog steeds de 16 GB

Bijdrager
    tomc

@IGBA oke zal ik doen wel jammer want ik vond het wel iets handig als bij after effects het ram vol liep kon ik gewoon op clear klikken en kon ik weer vlot voort doen maar ik zal naar je tip luisteren.

Bijdrager
    Haike

Ik denk ook dat het aan Mavericks ligt en niet aan jouw mac. En als ik hier en daar, en links en rechts rond kijk, dan doet dit fenomeen zich dus voor bij MBP’s met de bouwjaren 2011 en 2012. Zie ook dit draadje…

Bijdrager
    cids

Ik zou mij pas zorgen gaan maken als je Swap gebruikt wordt…

Bijdrager
    Haike

Dat is dus juist geen criterium heb ik pas ontdekt. Een programma als photoshop slaat juist het RAM over en maakt gebruik van de HD dus swapt.

Bijdrager
    cids

Dat doen Adobe waarschijnlijk door de swap functie van het OS te omzeilen, maar in z’n algemeenheid is het gebruik van Swap een teken van te weinig geheugen.

Bijdrager
    SunKeeper

Kan je ook het voordeel van leeg geheugen uitleggen? Lijkt me nogal nutteloos.
    Verder heb je ook niets aan al die tooltjes, hoeveel tijd steek je daar eigenlijk in.

Als je een nieuwe auto koopt ga je dan ook op de Duitse snelweg kijken hoe hard die maximaal gaat en dan erna klagen dat het klokje maximaal 250 aangeeft en de auto maar tot 231 komt?

Zet je back-up van Mountain Lion maar terug als je er niet tevreden mee bent.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat “memory clean” plaatje geeft ook een verkeerde indruk van je echte vrije geheugen.
    Naast 5,83 GB aan vrij geheugen is er ook nog 3,81 GB aan inactief geheugen. Dat is geheugen dat gebruikt werd door een recent afgesloten programma of een gesloten bestand. Zodra je dat programma herstart gaat dit een stuk sneller dan de eerste keer omdat er al een hoop data gereed is en stond te wachten. Zodra er nu een situatie ontstaat waarbij het vrije geheugen (dus die 5,83) niet genoeg is, dan wordt dat inactieve geheugen gebruikt. Je echte beschikbare geheugen is dus eigenlijk 5,83 plus 3,81 = 9,64 GB.
    Het vrije geheugen is geheugen dat sinds de laatste herstart nog niet eerder was gebruikt terwijl het inactieve geheugen gebruikt was maar in principe weer beschikbaar is.

Verder gaat het OS ‘swappen’ als het RAM te kort komt voor bestanden of een programma. Maar dat betekent niet altijd dat je echt RAM te weinig hebt, want net als op een hd kan er in het RAM geheugen ook fragmentatie voorkomen door afgesloten programma’s of gesloten bestanden. Daardoor kan het gebeuren dat het grootste hele geheugenblok b.v. 400MB is terwijl je 600MB nodig hebt voor iets. Omdat zowel een programma als een bestand in één stuk moet staan om uitgevoerd dan wel bewerkt te kunnen worden gaat het OS swappen om die 600 MB te creëren.
    Het effect daarvan is dus een soort defragmentatie van het RAM geheugen en daardoor zie je de swap waarde oplopen.

Bijdrager
    tomc

@sunKeeper ooit al eens meegemaakt dat je nog minder dan een halve gig aan ram vrij had terwijl je een video aan het bewerken was?? dan zal je weten wat het nut is van leeg geheugen en bovendien is het me niet om het leeg zijn van het geheugen te doen maar gewoon dat het raar is dat er in mountain lion 12 gb vrij bleef en hier maar 5 wat gewoon niet logisch is wanneer je enkel een browser open hebt. Maar volgens de reacties hier is dit dus geen probleem en moet ik met die memory clean geen rekening houden.
    Verder ben ik trouwens heel tevreden met mavericks dus een back up van mountain lion terug zetten zal ik ook niet doen.

Bijdrager
    GoeieDag

Je weet gewoon niet waar je over praat voor wat betreft geheugengebruik van OS X. Want hier praat je poep. Dus laat het OS maar doen waarvoor het gemaakt is en doe jij nou maar dingen waar je wel iets van snapt…

Bijdrager
    Buzz

In activity monitor kan je heel snel zien welke processen veel geheugen gebruiken. de discussie zou veel nuttiger worden als je daar een screenshot van zou kunnen laten zien.

Bijdrager
    tomc

@Buzz_D dit?

Bijdrager
    r.heijma

Mavericks comprimeert ook nog eens geheugen dus weet je al helemaal niet hoeveel geheugen je hebt.
    Ik zou me er al helemaal niet druk over maken. Pas als er veel strandballen zijn en het aantal Pageouts ontzettend toeneemt zou ik me eens druk gaan maken.
    Maar 16GB aan geheugen? Man, voor je dat eens vol hebt.
    Laat Mavericks lekker zijn ding doen en loop niet in zijn geheugenbeheer te peuteren.

Bijdrager
    r.heijma

Oh, Pageouts heet tegenwoordig swap. Maar dat staat bij jouw nog op 0.

Bijdrager
    SunKeeper
    tomc op 26 oktober 2013

@sunKeeper ooit al eens meegemaakt dat je nog minder dan een halve gig aan ram vrij had terwijl je een video aan het bewerken was?? dan zal je weten wat het nut is van leeg geheugen…

Je mag best vinden dat dat een groot probleem vormt, maar dan moet je eigenlijk niet klagen en naar Mountain Lion teruggaan.
    Ik hoop niet dat er iemand met een mes op de keel stond die je verplichtte om te upgraden. Als je je Mac als productiemachine gebruikt kun je daar het best de software op zetten die het fijnst werkt.

Als elke Mac met Mavericks traag wordt als er een video wordt bewerkt zal daar heus wel binnenkort een oplossing voor verschijnen.

Bijdrager
    tomc

Je mag best vinden dat dat een groot probleem vormt, maar dan moet je eigenlijk niet klagen en naar Mountain Lion teruggaan.

Tot nu toe vind ik het nog geen groot probleem maar ik vraag me alleen af wat er gaat gebeuren als ik eens veel ram nodig heb. En zoals ik al zei ik ben buiten dit kleine probleempje zeer tevreden over mavericks.

Als elke Mac met Mavericks traag wordt als er een video wordt bewerkt zal daar heus wel binnenkort een oplossing voor verschijnen.

En ook weet ik nog niet of mijn mac inderdaad traag zal worden als ik een video bewerk zoals ik al zei maak ik me gewoon wat zorgen aangezien hij bij gewoon wat browsen maar 5 gb over houd. Maar zoals velen hier al zeggen zou er geen probleem moeten zijn.

Bijdrager
    Haike

Misschien is het inderdaad geen probleem, maar ik kan me niet voorstellen dat apple de opvolger van ML zo in elkaar heeft gestoken, dat bij dezelfde activiteit, zoveel meer geheugengebruik optreedt.

Bijdrager
    michiel112
    tomc op 26 oktober 2013

Tot nu toe vind ik het nog geen groot probleem maar ik vraag me alleen af wat er gaat gebeuren als ik eens veel ram nodig heb. En zoals ik al zei ik ben buiten dit kleine probleempje zeer tevreden over mavericks.

Dan maakt Mavericks ruimte in je ram. Je hebt nog niet eens gemerkt wat er gebeurd en je ziet al problemen? Als je niet weet hoe een OS werkt, kan je beter niet naar het gebruik van het ram kijken.

Mavericks maakt gewoon efficiënter gebruik van je ram, je hebt namelijk niks aan geheugen dat niet gebruikt wordt. Mocht je ram helemaal vol raken, zal Mavericks zelf op het knopje clear voor je drukken zodat er weer ruimte beschikbaar komt. Dit hoef je nu niet meer zelf te doen, zoals je gewend was. Bekijk het zo maar.

Bijdrager
    TheBigZ
    cids op 25 oktober 2013

Ik zou mij pas zorgen gaan maken als je Swap gebruikt wordt…

Precies. En dat blijkt niet het geval bij de TS. Probleem opgelost.

Bijdrager
    iep
    r.heijma op 26 oktober 2013

Oh, Pageouts heet tegenwoordig swap. Maar dat staat bij jouw nog op 0.

Absoluut niet want voorheen heette swap ook gewoon swap en deed het exact hetzelfde als nu. Bij Mavericks hebben ze de page in en page out waarden gewoon weggelaten. En terecht want het zorgde voor gigantisch veel verwarring. Je wilt liever weten of het ding swapt of niet en in zekere zin ook nog of ie dat exorbitant doet in korte tijd (het gaat hier om trend meting wanneer je aan het troubleshooten bent; dus wanneer je problemen ervaart).

Ook in dit topic is het weer een gevalletje: niet weten hoe geheugenmanagement in niet-Windows systemen werkt. Sterker nog, zelfs Windows Vista en hoger hanteren een vergelijkbaar systeem zoals de niet-Windows systemen. Het idee dat geheugen vrij moet zijn is dus zeer sterk verouderd. Geheugen moet zoveel worden gebruikt voor allerlei zaken omdat dit performancewinst oplevert. Op moment dat jij performance problemen ervaart en je ziet dat ie aan het swappen is geweest zou je moeten gaan denken over een geheugentekort. Zolang dat niet gebeurd is er ook niks aan de hand.

Tools als Activiteitenweergave bestaan alleen om een overzicht te verkrijgen hoe iets zich gedraagt en dat is vooral iets wat je gebruikt als je problemen ervaart. Als je dat niet hebt laat dit soort tools dan gewoon links liggen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    tomc op 26 oktober 2013

En ook weet ik nog niet of mijn mac inderdaad traag zal worden als ik een video bewerk zoals ik al zei maak ik me gewoon wat zorgen aangezien hij bij gewoon wat browsen maar 5 gb over houd. Maar zoals velen hier al zeggen zou er geen probleem moeten zijn.

Zoals ik hierboven al zei is je totale vrije geheugen gelijk aan het ‘vrije’ en het ‘inactieve’ geheugen en dat is dan eerder 9 dan 5 GB
    Verder is het zo dat ook al spreken we over gebruikt geheugen het eerder allocated (toegekend) geheugen betreft. Dat betekent dat als een programma 2 GB toegekend heeft gekregen er b.v. maar 1,5 GB daadwerkelijk wordt gebruikt. Zodra dan een ander programma meer geheugen nodig heeft en het is er niet, wordt er geswapt om dat vrij te maken en dat kan dan die 2GB zijn van het andere programma.
    Ook zal als je al reeds een programma hebt lopen dat erg veel geheugen gebruikt je browser minder toegekend krijgen omdat vooral browsers erg veel vragen maar niet alles ook daadwerkelijk gebruiken. Dat heet dus geheugen beheer.

Bijdrager
    tomc

@hendrik ijzerboot

Bedankt voor je informatie. En ik moet me dus nergens zorgen over maken?

Bijdrager
    GoeieDag

Wel hoor, maak je maar om alles zorgen wat je wilt. Is toch fijn, zorgen maken?!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Alleen als je last gaat krijgen van de strandbal cursor. Als er teveel geswapt moet worden krijg je een dusdanig hoge diskactiviteit dat dit andere taken vertraagt. Je kun in activiteitenweergave de diskactiviteit zien. Dat zijn dus het aantal lees of schrijfopdrachten per sec. Meestal zit dit tussen 0 en ‘enkele tientallen’. Die laatste zijn dan korte pieken, maar zie je dit continue staan dan kost dit performance.

Bijdrager
    k-the-ripper

Dat geheugen in je computer is er nou net om gebruikt te worden.
    Ding wordt echt niet sneller als je van de 16GB er 12 over hebt.
    Je moet van de 16 juist 12 gebruiken dan pas wordt het effectief gebruikt.
    Al dat geneuzel met op venstertjes kijken en in de stress schieten als de getalletjes een beetje afwijken van wat je vroeger zag of wat je verwacht.
    Je gaat pas kijken naar je memory management als de troep ineens traag wordt en er regelmatig strandballen verschijnen, eerder niet punt uit !

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.