2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    joshuaq1992

Mavericks & El Capitan op 1 machine?

Beste OMTers,

Ik ben in het bezit van een MBP 13″ (early 2011) met reeds een SSD ingebouwd (bij aankoop laten monteren via Apple). Tot op heden draait mijn machine op OSX Mavericks 10.9.5 nog als een beest.
    Ik heb echter verschillende software die ik zou willen gebruiken, maar daar is helaas OSX 10.10 El Capitan voor vereist. Vanwege de gemengde reacties op internet, op het installeren van El Capitan op een 2011 MBP met 8GB RAM en SSD, ben ik huiverig om Mavericks te upgraden.

Laatst bedacht ik me of het niet mogelijk was om zowel Mavericks als El Capitan te draaien…

Is het mogelijk om, indien ik een HDD Caddy met bijvoorbeeld een Samsung 850 pro SSD aanschaf, deze inbouw en hier El Capitan op installeer, bij het opstarten van mijn MBP te kiezen welke opstartschijf (en dus welk besturingssysteem) ik gebruik? Gebruik ik deze besturingssystemen dan ook volledig los van elkaar en zijn er geen overlappende elementen/instellingen/zaken die kunnen mengen?

Alvast hartelijk dank voor het inzicht.

Met vriendelijke groet,

Joshua

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, geen enkel probleem. Voorwaarde is wel dat je Mavericks ooit al in bezit moet hebben gehad.

Overigens: 10.10 is Yosemite, en 10.11 is El Capitan. 10.9 Mavericks is uit 2013, Yosemite 2014 en El Capitan vorig jaar.

Je hoeft er ook geen losse schijf voor in te bouwen indien je nu nog voldoende vrije ruimte over hebt (ca. minimaal de helft). Je kunt met behoud van data er een partitie bij maken en daarna El Capitan daarop (let op, kies de juiste doelschijf!) laten installeren.

Houdt natuurlijk een backup bij de hand zodat je altijd terug kan, maar dat moet je eigenlijk altijd hebben.

Indien je twee identieke OS X-installaties wil qua eigen data, kopieer dan eerst je eigen partitie naar de nieuwe partitie en voer daarna op één van de twee de upgrade naar El Capitan uit.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.