12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    elwizzy

Mavericks downgraden

Dag allemaal,

Een tijdje geleden heb ik zoals zovelen de (gratis) update naar OS X Mavericks gedaan.
    De laatste tijd ervaar ik echter dat mijn MacBook (2009 – 2,26GHz Intel Core 2 Duo processor – 2GB RAM – Mac OS X 10.6 Snow Leopard)
    vrij traag reageert en regelmatig vastloopt of veel moeite heeft om meerdere programma’s tegelijk te draaien.

Is er een mogelijkheid dat ik kan downgraden van Mavericks terug naar Snow Leopard zonder verlies van data enz.
    Zo ja kan iemand mij dit kort even schetsen, in de aankoopdoos heb ik nog de oorspronkelijke DVD’s van OS X zitten.

Bedankt!

Bijdrager
    SunKeeper

De traagheid wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door te weinig RAM. Jouw Mac kan tot maximaal 8GB (2x4GB) en dan zal het een stuk vlotter draaien.

Geldt in zekere zin ook voor Snow Leopard, maar dat draait wel een stuk beter met 2GB dan Mavericks.

Terug naar Snow Leopard is een kwestie van een hele goede backup maken, het best van je hele harddisk. Daarna wissen en opnieuw installeren via de DVD’s.
    Als laatst alle data terugzetten die je nog nodig hebt. Voordeel is dat je meteen grote schoonmaak kan houden, hoeft niet.

Bijdrager
    bluap

Hou er wel rekening mee dat een heleboel programma’s (denk aan mail, iPhoto, je wachtwoorden etc etc) niet met de nieuwe settings overweg kunnen en je dus in veel gevallen een schone start maakt. Verlies van data is simpel: back-up maken. Verlies van behoud van instellingen is grotendeels onvermijdelijk. In ieder geval de volgende volgorde hanteren: back-up, installatie SL, updates draaien en dan pas apps testen.

Bijdrager
    majorB

Ik heb hetzelfde met mijn MBP uit 2009 maar met 8GB intern. Ik dacht dat het verdubbelen van het geheugen iets zou uitmaken, maar helaas….
    Langzamerhand kreeg ik het vermoeden dat elke volgende versie van OS X mijn systeem vertraagde.
    Ook ik speel met het idee om terug te gaan naar 10.6.8

Inactief
    Anoniem

Ik heb een MBP uit mid 2009. Wel met 8GB en een SSD. De machine draait zeer prettig, wat voor het grootste deel verklaard wordt door de SSD.

Bijdrager
    Peter

Vorig jaar heb ik mijn MBP 2009 voorzien van SSD en 8 GB geheugen.
    Draait als een zonnetje!

Zeker de moeite waard.

Bijdrager
    makasa

Mijn 2007 MBP 4 Gb (core2duo) en een SSD met Mavericks geen enkel probleem. Draait o.a. Photoshop CS6.

Bijdrager
    r.heijma

Ik heb hier dezelfde Macbook. Heb er echter 8 GB in zitten een een 7200rpm 750GB WD Black harddisk. Draait allerhande programma’s prima zoals CS6 en Autocad.

Bijdrager
    wouter57

Inderdaad meer ram zal wel helpen. Update naar Marverick op een 5 jaar oude MacBook hakt er wel in je zou denken aan NVRAM opnieuw instellen. Heeft bij mij wonderen gedaan. Ook kun je SMC proberen.

Bijdrager
    Balsjer

Ik werk met een macbook pro 13″ mid 2010, 2,4GHz (core2duo). Sinds vorig jaar juni heb ik daarin 16GB intern geheugen en, een 500GB Samsung 840 SSD geplaatst. Het draait behoorlijk snel en, tot op heden probleemloos onder Mavericks.

Bijdrager
    majorB

helemaal duidelijk, dank!

Bijdrager
    leavestone

Ram helpt maar zonder ssd draait het gewoon niet lekker. MacBook Pro 2.4 mid 2010 ssd in fusion met HD

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.